MIJN huurprijs wordt ineens betaald...

MZEE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

MIJN huurprijs wordt ineens betaald...

#1 , 17 jan 2017 11:19

Mijn huis wordt verkocht met levenlangs recht van bijven wonen voor bv: 245000 euro. Met dienverstande dat ik maandelijk 750 euro huur betaal.
De Koper wil mij 140000 betalen, met het niet meer betalen van de maandelijkse huur levenslang van mijnentwege.
Kan dit? Graag nadere info's.
mvg
-------

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2017 11:25

Wat staat er in het kontrakt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MZEE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2017 14:09

Wat staat er in het kontrakt?
Dit is enkel een voorstel van de Koper. De Verkoop van het Huis is 245000 euro, wordt zo opgemaakt.
+ % Registratierechten en % Notariskosten op die som ten laste van de Koper..Mits levenslange huur van 750 euro/maand.
Doch de Koper betaalt mij 140000 euro(maximum lening bij hun bank), en ik betaal levenslang geen voorziene huur.
Ben 72 jaar, niemand ten laste.
mvg
--------

Reclame

Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2017 14:27

Als jij 100 jaar word ( en niet hulphoevend bent om daar te blijven wonen)
28 jaar x 12 maanden x 750€ = 252.000€ aan huur dat je niet moet betalen

Als je de verkoopsom neemt (245.000€) min de prijs van de koper (140.000) = 105.000€ / 750€ per maand : 12= Rekent hij er op dat je nog maar 11 jaar in het huis gaat wonen, alvorens je eventueel naar een rusthuis gaat. Dus op je 83ste, langer is beter voor jouw, korter is beter voor de koper

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2017 14:43

Lijkt me een redelijk voorstel van de koper. Tenzij de gezondheid van de topic starter niet meer zo goed is en hij / zij denkt binnen dit en 5 jaar naar een rusthuis of serviceflat te zullen gaan. In dat geval is het voorstel van de koper niet gunstig voor de topic starter en kan hij er beter niet op in gaan (zoals Minnegirl dus uitgelegd heeft).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tope
Berichten: 916

#6 , 17 jan 2017 14:55

En wie betaalt in onderhavig geval de kosten om het huis in dezelfde staat te houden?

MZEE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2017 16:38

En wie betaalt in onderhavig geval de kosten om het huis in dezelfde staat te houden?
--------------------------------------
Zoals bij een Lijfrente: binnenkosten(blijven onderhouden, zoals het was bij verkoop) voor de Huurder + het verderonderhouden van de Tuin, zoals het was(is geen probleem van mijnentwege. Buitenkosten voor de Eigenaar. Tevens splitsing Brandverzekering(binnen huurder/buiten eigenaar).
grt
----

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 jan 2017 20:10

[ Tevens splitsing Brandverzekering(binnen huurder/buiten eigenaar).
grt
----
Dus na een eventuele brand betaal jij de binnenkant van de ramen en de verhuurder de buitenkant???? (ieder de helft van het glas dan?) :lol:
En wat als je morgen plots ziek wordt of overreden wordt?

MZEE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2017 11:03

[ Tevens splitsing Brandverzekering(binnen huurder/buiten eigenaar).
grt
----
Dus na een eventuele brand betaal jij de binnenkant van de ramen en de verhuurder de buitenkant???? (ieder de helft van het glas dan?) :lol:
En wat als je morgen plots ziek wordt of overreden wordt?
---------------
Ramen zijn voor de Verhuurder/Koper. Ziek?=Breed begrip! 1/Thuisverzorging 2/Hospitaal en daarna terug thuis. Overreden?=Dood?=dan loopt alles ten tijde en kan de Koper zijn intrek nemen :wink: Dus: hoe langer ik leef=beter voor mij! Hoe korter ik leef beter voor de Koper!=Verkopen op Lijfrente staat bekend als "Kansspel"(Lotto?) :wink:
---------------

Terug naar “Huren”