Geen ingaande en geen uitgaande plaatsbeschrijving

clubbrugge20
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Geen ingaande en geen uitgaande plaatsbeschrijving

#1 , 17 jan 2017 08:53

Wij huurden een woonst die niet geregistreerd was en waar er ook geen ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving was !
Gezien die niet geregistreerd was konden we zomaar verhuizen. Na een aangetekend schrijven aan de eigenaar te hebben verricht zijn we verhuisd op 1 juni 2016.
Nu is het zo dat de eigenaar de huurwaarborg niet wil terug geven....
Op 17 September is de zaak voor het Vredegerecht gekomen - "minnelijk schikking". Daar werd géén overeenkomst bereikt.
Gezien ik thuis zit met gebroken been en bil zal ik na mijn revalidatie een procedure laten opstarten tegen de vroegere eigenaar i.v.m. de huurwaarborg.
Intussen...vorige week donderdag ontvingen wij een aangetekend schrijven om te verschijnen voor het Vredegerecht op 8 Februari.
De vroegere eigennaar sleept ons voor het Vredegerecht om volgende redenen :
"vergoeden van huurschade bestaat + gederfde huurinkomsten omdat het pand niet direct aansluitend op uw vertrek verhuurbaar was"

De kosten die de eigenaar voorsteld zijn niet gering - rond de 5.600 €.

Het is zo dat die woning al terug verhuur werd op 01 Oktober 2016 !!

Hoe kan de vroegere eigenaar zomaar schade eisen ? Er was geen ingaande en ook geen uitgaande plaatsbeschrijving.
Hij zegt dat hij voldoende bewijzen kan voorleggen op 08 Februari.

Wat is jullie mening daarover ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 17 jan 2017 09:36

Verhuurder moet bewijzen dat deze schade gemaakt is door jou, en er nog niet was toen je het pand betrok.
Zonder plaatsbeschrijving is dit quasi onmogelijk.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 jan 2017 21:18

Toch niet vergeten de verhuurder per aangetekend schrijven in gebreke te hebben gesteld inzake de huurwaarborg?
Normaal kan u nog een tegeneis plaatsen en die ook indienen bij vredegerecht - tegenpartij moet wel in kennis zijn van uw eis.
Zijn eis ontkent u uiteraard.
Gezien de aangehaalde feiten staat u sterk - geen registratie en geen plaatsbeschrijving.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jan 2017 09:20

Indien het een pas gebouwde woning of appartement was, en u de eerste bewoner, en verhuurder kan een document van voorlopige aanvaarding voorleggen tussen hem en de aannemer, zou hij wel huurschade kunnen bewijzen. :(

clubbrugge20
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2017 13:46

De woonst is al meer dan 40 jaar oud.

clubbrugge20
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2017 18:58

Wij moeten van De Vrederechter een verweer sturen naar de vroegere eigenaar. Hoe doe ik dat en wat moet ik zoal noteren? Iemand een voorbeeld daarvan ?

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 03 feb 2017 15:49

De eigenaar zal jullie waarschijnlijk beschuldigen van een aantal gebreken in zijn huurwoning,
Aangezien jullie van mening zijn dat deze gebreken al aanwezig waren in de woning voor jullie intrek, moet je dat gewoonweg op papier zetten.
De rechter zal dan oordelen over de waarheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 feb 2017 18:08

De eigenaar moet bewijzen dat er huurschade is.
Om te kunnen antwoorden op de vordering van de eigenaar moeten we eerst weten welke bewijzen hij bijbrengt.
Welke bewijzen heeft u ontvangen?

clubbrugge20
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2017 16:09

Van de eigegnaar zelf hebben wij nog geen bewijzen ontvangen. Op de zitting van 01/02/2017 toonde hij een paar foto's , maar de vrederechter gaf ons de raad eerst een " verweerschrift "op te maken en naar mekaar op te sturen.

Voor de zitting van 01/02/2017 had ik 30 (!) mails + foto's gestuurd naar de vrederechter (hij had deze mails en foto's bij op de zitting).
Het verweerschrift + de mails +foto's die ik naar de vrederechter had gestuurd moest ook worden doorgestuurd naa de vroegere eigenaar.
Dat heb ik ook gedaan....
Van de vroegere eigenaar heb ik nog geen verweerschrift of bewijslast ontvangen.

clubbrugge20
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 feb 2017 10:33

Not steeds geen bewijzen of Verweer ontvangen van vorige eigenaar !

Terug naar “Huren”