Provisie/forfait

Meeuwengruitrode
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Provisie/forfait

#1 , 17 jan 2017 07:38

Mijn huurcontract bevat een clausule die zegt dat ik een provisie van 150 euro moet betalen voor algemene kosten, dat de verhuurder mij jaarlijks een gedetailleerd kostenoverzicht moet bezorgen en dat de 150 euro dan aangepast wordt. Mijn verhuurder weigert mij het contractuele kostenoverzicht te geven en zegt dat de kostenaanpassing asymmetrisch is. Als de kosten hoger dan 150 euro zijn, moet ik bijbetalen; als de kosten lager zijn, is de winst voor hem. Is dit wettelijk ? Voor alle duidelijkheid, het gaat om een provisie en geen forfait

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jan 2017 09:52

Dat is 100 % onwettelijk. Een provisie is geen voorschot, of spaarformule. Hij moet u jaarlijks de juiste afrekening geven. Als dat maar 100 € is moet hij u die 50 € terugbetalen, en dat voor het volgende jaar verminderen.
Stel hem aangetekend in gebreke en geef hem 2 weken om een afrekening te geven en de provisie aan te passen. Daarna naar de VR.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 jan 2017 11:00

Een verhuurder mag een forfaitair bedrag vragen voor de kosten.
Maar hij mag dat vervolgens niet zomaar verhogen.
Om het forfaitair bedrag te verhogen is een tussenkomst van de vrederechter nodig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jan 2017 16:02

Het gaat hier wel over een provisie Hier moet het teveel betaalde worden terug gegeven

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 jan 2017 17:52

Dat klopt als het een voorschot/provisie is.
En aangezien het huurcontract spreekt over jaarlijkse afrekening zal dat inderdaad het geval zijn.

Mijn eerdere opmerking geldt enkel ingeval van kostenforfait.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”