Opzeggen huurcontract met onmiddellijke ingang

Meeuwengruitrode
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeggen huurcontract met onmiddellijke ingang

#1 , 15 jan 2017 14:41

Huur een appartement dat sinds 35 dagen de facto onbewoonbaar is. Een groot deel van het plafond van de woonkamer is naar beneden gevallen omwille van een vochtprobleem. Vanaf dat moment sijpelde voortdurend water uit het plafond en was de vloer beschermd mer plastiek om de vloer niet te beschadigen. Sinds drie weken is er ook geen centrale verwarming/warm water en de verhuurder heeft nog niets ondernomen om herstellingen uit te voeren (verhuurder heeft een heel bijzondere lezing van de 40 dagen regel en doet doorgaans de eerste 30 dagen niets behalve een paar mailtjes sturen om de indruk te geven dat hij "actief" is.

Ik woon sinds begin december bij vrienden omdat door het water/stank (het insijpelende water is oranje/bruin) het appartement onleefbaar was. Ik woon met andere woorden al meer dan een maand niet meer in het appartement. Ik heb de verhuurder gevraagd om het contract onmiddellijk te ontbindend en ik wil ook geen huur betalen voor de periode dat het appartement onbewoonbaar was. De verhuurder leek eerst mondeling akkoord te gaan, maar denkt nu dat hij de oorzaak van het lek gevonden heeft. Plots verandert hij van mening en wil huur en vooropzeg

Graag advies om zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk kosten van deze verhuurder af te raken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 15 jan 2017 15:16

Wanneer hebt u een aangetekende zending gestuurd naar de verhuurder? Welk soort huurcontract hebt u? Ingangsdatum? Wat is de 40 dagenregel en waar vind ik die?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Meeuwengruitrode
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2017 15:29

Dank voor snelle reactie.

Heb een aangetekende brief gestuurd eind december met de mededeling dat ik het contract onmiddellijk wil ontmiddelijk. Verhuurder heeft toen geantwoord dat hij erover wil praten

40 dagen worden vermeld in artikel 1724 laar de verhuurder interpreteert dut als een vrijgeleide om 35 niets te moeten doen

Contract was een eenjarig contract dat na een jaar is omgezet in een 9 j contract. Het contract is nu in totaal 1.5 jaar oud

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jan 2017 16:34

Art. 1724
Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.



Het gaat er hier om dat bij werken die langer dan 40 dagen kunnen duren, er een huurvermindering moet worden toegestaan. en niet dat hij 40 dagen, de tijd heeft om te reageren. Is totaal iets anders.
Ik zou onmiddellijk een woninginspectie laten uitvoeren door uw gemeente.s

Terug naar “Huren”