lift werkt niet

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

lift werkt niet

#1 , 15 jan 2017 12:48

Huurder eist schadevergoeding omdat de lift sedert meer dan één maand voortdurend in panne valt.
Nu is de lift alweer verschillende dagen buiten werking.
Ik heb als eigenaar-verhuurder de syndicus hierover ingelicht maar er komt geen reactie.
Ben ik de huurder schadevergoeding verschuldigd? Kan ik die op mijn beurt terugvorderen van syndicus
wegens nalatigheid? Wat kan ik verder doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 jan 2017 13:19

Schadevergoedingen worden enkel toegekend door de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 15 jan 2017 20:59

wat wel mogelijk is een al dan niet tijdelijke aanpassing van de huurprijs zolang de lift niet naar behoren werkt

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 15 jan 2017 21:09

2.1 De aansprakelijkheid van de syndicus ten aanzien van de VME

De wet kwalificeert de opdracht van de syndicus duidelijk als een lastgeving of een mandaat. Toegepast op de mede-eigendom betekent dit dat de rechtshandelingen die de syndicus stelt in het belang van de mede-eigendom, in naam en voor rekening van de VME worden gesteld. Enkel de VME zal aldus in principe gehouden door de gestelde rechtshandelingen.

Deze lastgeving wordt wettelijk beschouwd als een contract. De aansprakelijkheid van de syndicus ten aanzien van de VME is bijgevolg contractueel.

Zoals reeds kort werd aangestipt, kan de syndicus evenwel enkel aansprakelijk gesteld worden door de VME wanneer hij zijn taak niet of slecht uitvoert.

De VME zal aldus moeten aantonen dat de syndicus een persoonlijke fout heeft begaan. Deze persoonlijke fout kan bestaan uit een nalatigheid, onvoorzichtigheid of zelfs laattijdigheid in de uitvoering van zijn opdracht.

Om te beoordelen of de syndicus een fout heeft begaan, zal het gedrag van de syndicus in kwestie moeten vergeleken worden met dat van elke andere normale en zorgvuldige syndicus in dezelfde omstandigheden.

Gelukkig worden evenwel niet alle syndici over dezelfde kam geschoren. Het criterium van de normale en zorgvuldige syndicus zal immers strenger dan wel minder streng worden ingevuld naargelang het respectievelijk een professionele, dan wel een onbezoldigde syndicus betreft.

Typische voorbeelden van situaties waarin er een persoonlijke, contractuele aansprakelijkheid ontstaat van de syndicus zijn onder meer een slecht onderhoud van de liften, het nalaten een collectieve verzekeringspolis af te sluiten voor het gebouw of de verzekeringspremies te betalen en het nalaten om een algemene vergadering bijeen te roepen wanneer dit noodzakelijk is.
http://www.adlex.be/nl/team/1968-kristi ... mentsrecht
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2017 22:25

wat wel mogelijk is een al dan niet tijdelijke aanpassing van de huurprijs zolang de lift niet naar behoren werkt
Mijn vraag was niet zozeer wat ik voor de huurder kan doen, wel wat ik aan MIJN probleem kan doen. Waar ik recht op heb en zo.
Ik denk niet dat ze mijn autostaanplaats onbruikbaar mogen maken.....

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 15 jan 2017 22:51

Wat heeft uw autostaanplaats te maken met de lift?

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2017 22:56

De huurder die gehandicapt is geraakt niet meer tot in de ondergrondse garage.
Zonder auto kan hij nergens geraken.
Appartement zelf is gelijkvloers.

Terug naar “Huren”