annulatie huurcontract

Ibuteneers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

annulatie huurcontract

#1 , 13 jan 2017 23:13

Ik heb in december 2016 een huurcontract lange termijn getekend. Dit contract is nog niet geregistreerd. Ik heb de waarborg in orde gebracht. Deze staat op een geblokkeerde rekening op mijn naam bij mijn bank. Nu krijg ik vandaag telefoon van de makelaar dat de verhuur niet doorgaat want de eigenaresse haar relatie is afgelopen en nu wil ze terug ion haar appartement komen wonen. Mag dit zomaar? Ik heb ondertussen mijn woning opgezegd en heb nu nog zes weken om iets te vinden! In mijn huidige woning blijven is geen optie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 14 jan 2017 08:58

U hebt een huurcontract getekend. Hebt u ook een getekend exemplaar in uw bezit?

Ibuteneers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2017 19:39

Ja uiteraard. Het is wel niet geregistreerd.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 jan 2017 20:17

Het contract moet binnen de twee maanden vanaf de ondertekening worden geregistreerd.
Die zijn dus nog niet voorbij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jan 2017 20:23

Getekend is getekend, en verhuurder zal dus 3 maanden opzeg moeten geven. Als je zelf het contract laat registeren zal hij 6 maanden opzeg moeten geven. Je hebt dus meer tijd om iets anders te zoeken

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 14 jan 2017 22:12

Verhuurder kan enkel opzeg geven voor eigen bewoning, dit enkel bij een 9 jarig contract. Opzeg is altijd 6 maand.
Dit kan enkel als het contract reeds lopend is.
Als verhuurder het huurcontract verbreekt kan je schadevergoeding vragen, min 3 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 14 jan 2017 22:26

IMHO kan het contract al in de loop van deze maand opgezegd worden, met een opzeg tot eind juli 2017. Het is toch getekend, dus geldig ?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 14 jan 2017 23:00

Contract korte duur of een 9-jarig contract?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 jan 2017 08:48

9 jaar en eigen bewoning

Ibuteneers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jan 2017 10:34

Het is een negenjarig contract. Maar ik zou er pas eind februari intrekken. Ik heb er nog niet gewoond. Over de vrijgave van de waarborg is tijdens het telefoongesprek niet gesproken.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 15 jan 2017 10:52

laat meteen zelf het contract registreren. De makelaar moet de vooropzeg nog officieel per AS communiceren. (mondeling télt niet...) dus kan je er inderdaad blijven wonen tem eind juli.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 15 jan 2017 11:12

Registratie is hier niet van belang, enkel huurder kan hier voordeel uithalen bij opzeg. Zou als huurder het niet laten registreren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 15 jan 2017 14:19

Registratie is hier niet van belang, enkel huurder kan hier voordeel uithalen bij opzeg. Zou als huurder het niet laten registreren.

En laat het nu net de huurder zijn die hier de vraagsteller is...

Zijn voordeel is toch dat de verhuurder hem in geval van registratie zes maand moet geven in plaats van drie maand? Hijzelf kan mits tegenopzeg van één maand direct weg, dacht ik.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 15 jan 2017 14:28

precies zoals bosprocureur zegt: indien niet geregistreerd kan de verhuurder eisen dat de huurder al weg moet na 3 maand.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 15 jan 2017 16:19

Dat is toch enkel bij verkoop, dat de nieuwe eigenaar bij niet registratie kan opzeggen met 3 maand, en dit binnen de 3 maand na verlijden der akte.
Na de 3 maand moet hij ook een opzeg geven van 6 maand.
Een verhuurder kan geen voordeel halen uit zijn eigen fout, niet geregistreerd contract.

Artikel 3 § 2 Woninghuurwet
“De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.
Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst”.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”