Huurcontract korte duur

S_S
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract korte duur

#1 , 08 jan 2017 05:47

Ik heb een huurcontract van 1 jaar, gesloten op 1 mei 2016. De verhuurders zijn oude mensen en ik moet een beetje alles altijd opvolgen in hun plaats. Wat zijn de mogelijkheden met dit contract. Als zij bv niet willen verlengen zouden ze me een opzeg moeten versturen ten laatste op 1 februari? Doen zij (of ik) dat niet gaan dan loopt het contract door? En op 1 mei 2017 moeten we dan samen een nieuw huurcontract van max 2 jaar opstellen? Of kan er op 1 mei nog gezegd worden van neen, we verlengen niet?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 jan 2017 10:06

De niet verlenging moet voor 1 februari 2017 bij tegenpartij zijn. Wil verhuurder het contract met 1 of 2 jaar verlengen moet dit ook voor 1 februari 2017 gebeuren.
Zo niet wordt het huurcontract een 9 jarig contract. Het huidige contract blijft bestaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

S_S
Topic Starter

#3 , 08 jan 2017 22:09

Ah goed. Ik dacht dat we op 1 mei opnieuw een contract moesten maken maar dus is het gewoon bij geen bericht op 1 februari, stilzwijgend een 3-6-9. Wat mij flexibeler lijkt dan nog eens 2 jaar erbij met bepaalde duur.

Reclame

JorisB

#4 , 09 jan 2017 15:25

Wil verhuurder het contract met 1 of 2 jaar verlengen moet dit ook voor 1 februari 2017 gebeuren.
Zo niet wordt het huurcontract een 9 jarig contract.
De verlenging mag niet langer zijn dan de duur van het oorspronkelijke contract. De duur van het oorspronkelijk contract en haar verlenging mogen samen de 3 jaar niet overschrijden.
Aangezien het oorspronkelijk contract slechts één jaar is, kan de verlenging dus maximaal één jaar zijn.

sloeberken

#5 , 09 jan 2017 16:18

Aangezien het oorspronkelijk contract slechts één jaar is, kan de verlenging dus maximaal één jaar zijn.
Klopt niet, kan met 1 of 2 jaar verlengd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#6 , 09 jan 2017 16:54

Wil verhuurder het contract met 1 of 2 jaar verlengen moet dit ook voor 1 februari 2017 gebeuren.
Zo niet wordt het huurcontract een 9 jarig contract.
De verlenging mag niet langer zijn dan de duur van het oorspronkelijke contract. De duur van het oorspronkelijk contract en haar verlenging mogen samen de 3 jaar niet overschrijden.
Hierbij hoeft toch enige nuance :
Een contract van korte duur kan, overeengekomen verlenging inbegrepen, niet langer duren dan drie jaar. Een verlenging kan langer of korter zijn dan de oorspronkelijke duur, zolang de totale termijn de drie jaar niet overtreft.

Indien het niet be-eindigd wordt na voor het einde van die drie jaar, of voor het eerst voorziene einde van het contract, wordt het automatisch omgezet in een contract van 9 jaar, en dit vanaf de oorspronkelijke begindatum. Dit contract biedt de huurder dan de mogelijkheid om op elk ogenblik op te zeggen, mits drie maand op voorhand te verwittigen; de verhuurder kan op elke derde verjaardag opzeggen, mits betaling van een opzegvergoeding van negen maand huur aan het einde van de eerste driejarige periode , of zes maand aan het einde van de tweede driejarige periode .

De verhuurder van zijn kant moet zes maand opzeg voorzien.

S_S
Topic Starter

#7 , 31 jan 2017 16:29

Ik heb vandaag geen opzegging of verlenging ontvangen van mijn huisbaas dus mijn vontract is nu dus een 3-6-9 contract. Of kan ik morgen op 1 februari nog een opzeg of verlenging krijgen?

Terug naar “Huren”