Mag huisbaas bepalen hoe je als huurder leeft?

Jonaske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag huisbaas bepalen hoe je als huurder leeft?

#1 , 06 jan 2017 21:42

Ik vroeg me af in welke mate een huisbaas het recht heeft om te bepalen wat je aan spullen in je woning plaatst en jou mag verplichten dingen weg te smijten zelfs onder bedreiging dat als ik het niet zelf doe dat hij het dan komt doen?

De reden is eerder frustratie denk ik omdat hij al een paar jaar z'n 3 aan elkaar grenzende panden probeert te verkopen (nu ja, die van z'n moeder die in een rusthuis zit zijn en hij heeft het respect niet minstens te wachten tot ze overleden is om ze te verkopen) doch hij vraagt een veel te hoge prijs waardoor die panden natuurlijk maar niet verkocht raken.

Vandaag is het tussen de huisbaas en mij tot een hoogoplopende ruzie gekomen. Hij kwam zien met kandidaat kopers en vindt dat er teveel rommel in m'n appartement staat en geeft mij de schuld dat daardoor 'zijn' eigendom niet verkocht raakt en wil dat ik binnen de maand al de zaken waar HIJ van vindt dat ze nutteloos zijn wegdoe. Zo vindt hij dat ik m'n grote collectie DVD's maar moet wegsmijten want dat is passé volgens hem en boeken die lees je toch maar één keer. Ik woon hier al meer dan 10 jaar en betaal ook iedere maand netjes op tijd mijn huishuur, hij heeft nog nooit moeten vragen om de huishuur te betalen, er is dus zeker geen huurachterstand. Er zijn ook nooit andere problemen geweest, ik ben een heel rustige en stille huurder die geen problemen heeft of maakt...tot de herrie van vandaag dus.

Voor alle duidelijkheid het gaat vooral om kartonnen dozen en plastieken bakken - in totaal een 20 à 25 tal - met spullen in van mijn vader die onlangs overleden is. Die staan momenteel in m'n living en nog wat verdeeld over de andere kamers. Verder heb ik inderdaad een vrij grote collectie strips, boeken en DVD's maar die staan allemaal netjes op rekken geplaatst. Het is niet dat er oude kranten, boeken of tijdschriften tot tegen het plafond gestapeld zijn of er her en der bergen totaal onbruikbare zaken liggen waar je echt niets meer mee kan doen. Bij het leegmaken van mijn vader's appartement zijn ongeveer de helft van dingen die echt niet meer bruikbaar waren naar het containerpark gebracht. Van datgene dat rest is het de bedoeling om zeker de helft - servies, glas en zilverwerk - te verkopen via zoekertjessites, maar door mijn lopende studie in het volwassenenonderwijs heb ik daar nu even geen tijd voor. Ik moet bovendien onnodige belasting van m'n rug vermijden aangezien ik al twee hernia-operaties achter de rug heb en door mijn diabetes ben ik fysiek ook niet meer de persoon die ik 10 jaar geleden was.

Bovendien is de kans groot dat ik zeer binnenkort een sociale woning toegewezen zal krijgen en dus toch ga verhuizen. Dan heb ik zoiets van waarom dat allemaal beginnen uitladen en sorteren om het dan terug te moeten inladen? Mijn huishuur zal gevoelig lager zijn dan nu wat me in staat zal stellen om een garagebox te huren ergens en daar de meeste van die dingen voorlopig in te zetten en dan wel te zien wat ik er mee doe. Dat is een beetje m'n planning.

Er is zeker geen sprake van onhygiënische toestanden, geurhinder of wat dan ook. Mijn huisvuil gaat netjes de vuilnisbak in en wordt op de ophaaldag gewoon buiten gezet zoals iedereen dat doet. Het is niet dat de openbare veiligheid in gevaar is, er gevaarlijke producten liggen opgeslagen of het echt een afvalberg is waar ongedierte op zou kunnen afkomen, neen niets van dat alles. Dozen, plastieken bakken en wat kleine huisraad.

Ik heb ook de twee katten van m'n vader in huis genomen dus ik ben sindsdien zowieso verplicht om iedere dag met een borstel door de living, keuken en de badkamer te gaan, wat ik ook doe. Het is dus niet dat het vuil is, rommelig wel dat zeker en vast. Ik woon verder alleen dus niemand heeft daar last van, buiten mezelf misschien.

Ik vraag me dus af of die huisbaas juridisch het recht heeft om zich te bemoeien met de manier waarop ik leef en woon zolang ik mijn huishuur netjes op tijd betaal en niemand anders tot last ben, laat staan mij een ultimatum op te leggen en mij kan verplichten persoonlijke zaken of dingen van mijn overleden vader weg te smijten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 jan 2017 11:47

U huurt de woning, en u hebt dus recht op het "rustig genot". Hij kan, op het ogenblik dat u de woning verlaat, eisen dat ze in orde is, dwz dat ze er uit ziet als in de ingaande plaatsbeschrijving. Verder heeft hij zich niet te bemoeien.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 09 jan 2017 09:29

Hij dreigt ermee om het zelf te doen, kan ik hierdoor veronderstellen dat de eigenaar een sleutel heeft van de woonst?

Reclame

Jonaske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2017 20:56

Geen idee eigenlijk. Ik veronderstel dat hij wel een reservesleutel zal hebben ergens voor in geval van nood, maar ik weet ook wel dat als ie dat doet (en hopelijk beseft ie dat zelf ook) dat ie zichzelf juridisch volledig schaakmat zet. Ik ben zelf geen jurist maar de term 'huisvredebreuk' ken ik wel en me dunkt dat dat er onder valt. Nogmaals ik ben volledig in orde met mijn huur, ook nooit één maand achterstand geweest op die meer dan 10 jaar.

Het is ook zo dat het niet om één huisbaas gaat, het is een hele familie van 2 broers en 2 zusters die zoals ik al zei er in geslaagd zijn de eigenlijke eigenares - hun moeder - ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren nadat ze door een beroerte in een rusthuis is gezet geweest door hen om de 3 eigendommen die aan elkaar grenzen te kunnen verkopen. Een jaar of 3 geleden zijn ze begonnen met te proberen die eigendommen te verkopen en ik weet niet wat er gebeurd is maar ineens waren alle borden 'te koop' weg. Ik heb iets opgevangen via via dat ze teruggefloten zijn geweest door een rechtbank omdat hun moeder toen nog de rechtmatige eigenares was en ze dus geen recht hadden om die eigendommen zomaar te verkopen. Ik heb één troost, de dag dat ze die eigendommen eindelijk verkocht krijgen gaat er tien tegen één een geweldige oorlog tussen die 4 uitbreken over wie hoeveel van het geld krijgt, dat is meestal zo. De oudste vindt dat hij meer moet krijgen, de andere vindt dat hij meer voor z'n moeder gezorgd heeft dan nog een andere, en we zijn vertrokken...

Ik hoop dat ik daartegen hier weg ben, want heel die situatie geeft mij geweldige stress, wat slecht is voor mijn suikerziekte en mijn studie ook waar ik mij voor moet kunnen concentreren en focussen op m'n leerstof en examens. Ik zit heel de tijd met die dreigementen in m'n kop, ik slaap amper nog en ik schrik op als ik een autoportier hoor dichtslaan zo van 'Shit, daar is ie.'

Tja, als die hier binnenkomt en ik sla in paniek waardoor ik in het beste geval met m'n vuisten maar in het slechtste geval met de baseballbat die altijd naast m'n bed staat die een tik geef, dan vlieg ik de cel in natuurlijk. Ik heb al overwogen van gewoon aangifte bij de politie te gaan doen, maar ja die mensen hebben andere dingen aan hun hoofd dan zich met zoiets bezig te houden vermoed ik en ik wil ook geen olie op het vuur gooien want in dat geval gaan ze die waarschijnlijk aan de tand voelen en is het hek helemaal van de dam en is het helemaal oorlog.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2017 21:26

Je mag zelfs het slot laten veranderen - weliswaar op eigen kosten.
De huisbaas heeft geen principieel recht op een sleutel zolang je huurt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”