nieuwe vennoten bvba - handelshuur

Paco
Topic Starter
Berichten: 74

nieuwe vennoten bvba - handelshuur

#1 , 06 jan 2017 17:08

vorig jaar in de maand september heb ik een handelshuurovereenkomst gesloten met een bvba. in art 3 van het huurcontract staat over de handelsactiviteit:
"verkoop van en onderhoud van voertuigen met uitbating van de shop voor aan deze handel en de brandstoffen gerelateerde artikelen. Wijzigingen in de aard van de activiteiten kunnen slechts toegelaten worden na voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord van de verhuurder, die niet verplicht kan worden een eventuele weigering te motiveren. De huurder draagt zorg voor het bekomen van alle noodzakelijke vergunningen met het oog op de exploitatie van zijn handelszaak"

Plots stel ik vast dat - zonder ik hiervan in kennis werd gesteld - een andere uitbater opduikt die de bvba overgenomen heeft. Heb dit gecontroleerd op de site aan de hand van het ondernemingsnummer en er staat inderdaad een nieuwe vennoot en de vorige zijn verdwenen.

1) kan dit zonder onze goedkeuring? Bedoel dat ik denkelijk met deze vennoot geen huurovereenkomst zou gesloten hebben.

2) de hoofd activiteit van de verhuring was eigenlijk het herstellen van en/of verkoop van voertuigen. Maar indien ik afga wat de huidige uitbater me verteld zou hij alleen de shop uitbaten en de garage activiteiten vergeten.

moet ik hiermee akkoord gaan of kan ik een verbreking van het huurcontract vragen?

:?:
Paco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2017 18:47

Bij een verhuur aan een vennootschap zoals een BVBA is niet de zaakvoerder die huurder is maar de BVBA, moet daarom geen toestemming hebben bij verandering van zaakvoerder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Paco
Topic Starter
Berichten: 74

#3 , 14 jan 2017 14:01

Hebben een handelspand - gebouw bestaande uit privé woning, shop en werkplaats - verhuurd met ingang van 1 oktober 2016. De BVBA had toen duidelijk in haar statuten staan : handelden in voertuigen en onderhoud (activiteitn° 45111 45113).
Eind december vertelde me de shop verantwoordelijke dat zij de bvba overgenomen had en de vorige 2 vennoten uit de bvba gestapt waren. Op mijn vraag hoe het dan zat met de uitbating van de garage ( dus onderhoud van voertuigen en aanverwante zaken ) kreeg ik als antwoord dat ze geen garagist was. Nu de shop alleen runnen is economisch niet voldoende en daarom wil zij de herstelplaats ombouwen om er gokautomaten en allerlei weddingschapsspelen - of hoe moet ik die noemen - zou gaan plaatsen. Dit heb ik pertinent mondeling geweigerd. Nu zou ze die toestellen in de shop willen plaatsen. Hiervoor zou ze de statuten van de BVBA laten aanpassen en de verkoop en onderhoud van voertuigen zou eruit verwijderd worden.

in ons huurcontract staat:
------------
Artikel 3 : bestemming

Het goed wordt ter beschikking gesteld teneinde gebruikt te worden door de huurder, met de navolgende bestemming :

Verkoop van en onderhoud van voertuigen met uitbating van de shop voor aan deze handel en de brandstoffen gerelateerde artikelen.

Wijzigingen in de aard van de activiteiten kunnen slechts toegelaten worden na voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord van de verhuurder, die niet verplicht kan worden een eventuele weigering te motiveren.
De huurder draagt zorg voor het bekomen van alle noodzakelijke vergunningen met het oog op de exploitatie van zijn handelszaak.
------------------

De beoogde handelsactiviteit strookt dus duidelijk niet met dit artikel. Hoe reageer ik het best op? Afwachten tot er toestellen geplaatst worden- mogelijk alleen in de shop - of nu al schriftelijk reageren ?

groetjes,
Paco

Reclame

Terug naar “Huren”