Huurovereenkomst opstellen van 5 jaar

elbartje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst opstellen van 5 jaar

#1 , 15 dec 2016 13:13

Beste,

Ik zal even mijn situatie uitleggen:
Ik heb net een woning gekocht en ben met de vorige eigenaar overeengekomen dat hij in deze woning de komende 5 jaar mag blijven wonen aan een voordelige huurprijs. Vermoedelijk zal hij na deze 5 jaar hier ook willen blijven in wonen (wat goed is voor mij) maar dan zal ik de huurprijs wel willen verhogen (niet enkel met de index).

Ik ken niet veel van huurcontracten maar na wat zoekwerk vind ik dat er enkel contracten van 3-6-9 jaar kunnen afgesloten worden. 5jaar is dus geen optie ? Blijkbaar kan ik ook niet zomaar de huurprijs verhogen na 5 jaar. Welke mogelijkheden heb ik ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 15 dec 2016 14:03

Een huurovereenkomst waarvan de duur niet nader bepaald is of met een bepaalde duur tussen de drie en negen jaar zal automatisch als een contract van negen jaar beschouwd worden.
Alleen de volgende overeenkomsten belopen dus geen negen jaar:

overeenkomsten van drie jaar of minder
overeenkomsten met een duur van meer dan negen jaar
overeenkomsten voor de duur van het leven van de huurder

Na afloop van de huurperiode van negen jaar kunnen de huurder en de verhuurder het contract beëindigen. Zij hoeven geen motief op te geven voor deze beslissing. Ook hoeven ze geen vergoeding te betalen aan de tegenpartij, op voorwaarde dat ze minstens zes maanden vóór de vervaldag het contract opzeggen.

Als geen van beide partijen het contract opzegt, zal na afloop van de periode van negen jaar het contract automatisch voor drie jaar verlengd worden; daarbij blijven de voorwaarden van de oude overeenkomst behouden. Om de drie jaar hebben beide partijen de mogelijkheid om het contract stop te zetten. Ze moeten geen vergoeding betalen mits ze opnieuw een opzeggingstermijn van zes maanden in acht nemen.


Dit als wetgeving zijnde, vormt dit geen oplossing voor je probleem.

Je hebt de mogelijkheid om in je akte een bezetting op te nemen, met een looptijd van 5 jaar.
Ook kun je dan een clausule opnemen dat indien de vorige eigenaar nog niet weg is na 5 jaar, de bezetting omgevormd wordt tot een huurcontract met een nu al te bepalen prijs (die hoger zal liggen).

Een andere optie weet ik niet direct, toch niet iets dat voldoet aan wat je zou verwachten.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 15 dec 2016 14:41

En een huurcontract opstellen met de hogere prijs die hij binnen 5 jaar wil vragen en dan erin zetten dat hij de eerste 5 jaar een korting krijgt van X euro...mag dat ?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 15 dec 2016 15:00

Volg de huurwet, alle andere constructies zijn vatbaar voor discussie ..
3 - 6 -9 is een verouderde term, nu spreken ze van een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6890

#5 , 15 dec 2016 19:32

Om toch op die vijf jaar te komen, zal u toch iets uit uw mouw moeten toveren.

Wat dacht u van een klassiek contract, negen jaar dus, waarin u de later gewenste huur zet, en onmiddellijk ook een korting toestaat van x Euro/maand. Terzelfdertijd geeft de huurder zijn opzeg tegen 2021 of 2022, aangetekend aan uw adres. Uiteraard zorgt u zelf dat die brief ook effectief aan u verzonden wordt.

Na die vijf jaar KAN de huurder vragen af te zien van die opzeg, en KAN u dat toestaan, maar dan zonder die korting.

Is dit sluitend genoeg?

Sirkii
Berichten: 5465

#6 , 15 dec 2016 20:31

Als je verhuurt (of bezet) onder de huurwaarde van het pand dan zal de registratie dit mogelijks beschouwen als een korting op de waarde van het huis en je er registratie doen op betalen. Dus beter aan een hogere (marktconforme) prijs kopen en vanaf dag 1 een marktconforme huurprijs met een 3-6-9 vragen.

Terug naar “Huren”