Rechten huurder bij verkoop pand

FreelancerIT
Topic Starter

Rechten huurder bij verkoop pand

#1 , 08 dec 2016 00:58

Een buurvrouw van ons zit met een zwaar vochtprobleem. Ze is gaan aankloppen bij de verhuurder en die heeft haar laten weten dat die het geld niet heeft om dit prb aan te pakken. Nog erger, er wordt overwogen om het ganse domein hier te verkopen aan een promotor.

Hierop vroeg onze buurvrouw of zij niet haar pand kon kopen, er vanuitgaande dat je al huurder toch de 1ste keus zou krijgen, ook dit bleek geen mogelijkheid te zijn.

Nu vroeg ik mij af, bestaan hiervoor geen wettelijke regelingen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 08 dec 2016 09:04

Verhuurder is dit inderdaad niet verplicht, tenzij op voorhand overeen gekomen in het contract.

Verhuurder is wel verplicht om de vochtproblemen aan te pakken, voor zover deze niet gekomen zijn de schuld van uw buurvrouw.
Geen geld is geen reden. Desnoods moet hij maar een persoonlijke lening aangaan bij de bank.

Anyway, de vraag gaat meer over de verkoop:
Als een huurhuis verkocht wordt, is dit altijd MET huurders erbij.
Voor je buurvrouw blijft alles hetzelfde nadien dus, enkel het bankrekeningnummer waarop ze haar maandelijkse huur betaalt, zal veranderen, vanaf de nieuwe eigenaar dit officieel gemeld heeft.
Opzegging huurcontract voor verkoop is verboden. Voor eigen bewoning mag wel, maar dan moet de koper dit doen nadat hij het gekocht heeft.
Net zoals de huidige verhuurder dit zou mogen doen dus.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 08 dec 2016 15:27

Een gerelateerde vraag. Het complex waar wij wonen is een schenking geweest. Mag het dan wel verkocht worden?

Reclame

bosprocureur

#4 , 08 dec 2016 16:27

Het blote feit dat uw woning het voorwerp uitgemaakt heeft van een schenking, is m.i. geen beletsel voor een verkoop. Wel kunnen hiervoor in de schenkingsakte een aantal voorwaarden voorzien worden, maar dat is dus de vraag niet, niet?

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 08 dec 2016 16:46

Neen.

De verkoop

Er doen allerlei geruchten de ronde, en het nogal botte antwoord van de dienst Patrimonium hier (onze huisbaas), doet me vermoeden dat het op zijn minst overwogen wordt. Toen we hier vorig jaar introkken was er al sprake van dat het mogelijk zou zijn om ons huis over te kopen over een kleine 4 jaar.

Nu... mijn huidige situatie staat dit nu niet toe, maar een redelijk aantal van de huidige bewoners wonen hier al meer dan 10 jaar en willen het eigenlijk zelf kopen...

Bestaat er een manier om af te dwingen dat de huidige huurders de 1ste keus krijgen?

Het waterprobleem

Afgaande op wat ik vernomen heb wordt onze buurvrouw eigenlijk iets voorgelogen. Zo wordt er gezegd dat haar waterprobleem ligt aan "waarschijnlijk" stukgereden waterputten bij onze buren.

En de kosten om dit allemaal te laten maken zouden ronduit te hoog zijn...

Terug naar “Huren”