Hallo iedereen,
Ik zal mijn situatie uitleggen in hoop op advies:
ik woon sinds oktober in een Art Nouveau huis in Brussel samen met 5 andere medebewoners ( waarvan er 2 niet geregistreerd zijn bij de gemeente). Het huis wordt sinds vorig jaar verhuurd en heeft daarvoor 2 jaar leeg gestaan, het huis is momenteel in een rechtzaak betrokken, de details weet ik niet precies, maar we weten dat het huis aan een andere partij verkocht is en tot die tijd zou het in leegstand zou moeten wachten als wij er niet waren geweest.
In de vorige winter hebben mijn huisgenoten een winter zonder verwarming meegemaakt, en ook bleek er een lekkage te hebben plaatsgevonden in de badkamer (waar er een houten vloer ligt) de oplossing die ze hiervoor gaven was het geven van een douchegordijn om het sijpelen van het water in het hout te stoppen. Dit jaar hebben we we problemen gehad met de verwarming, maar na lang aandringen is het gelukkig toch gerepareerd geweest, afgelopen week zijn ook de consequenties te zien geweest van een jaar lang lekkage vanuit de badkamer naar de het plafond op de begane grond; het hele plafond en alle gipsplaten zijn naar beneden gekomen. Wij vermoeden als directe oorzaak houtrot veroorzaakt door de badkamer.
Wij zouden graag willen weten wat onze rechten zijn als huurder? Ik heb dit op het internet gelezen:
Gevolgen ten aanzien van het huurcontract: Het woondecreet raakt de openbare orde. Een huurcontract voor een woning die niet voldoet aan de criteria van de Vlaamse Wooncode is derhalve nietig. Door de nietigheid dienen de partijen hersteld te worden in de oorspronkelijke situatie van voor de contractsluiting en kunnen de reeds betaalde huursommen worden teruggevorderd. Deze sanctie is zeker toepasselijk voor de verhuurder die een onbewoonbare woning en a fortiori een onbewoonbaar verklaarde woning verhuurt. Bij minder flagrante inbreuken kan de huurder voor de Vrederechter een vermindering van de huur met terugwerkende kracht vorderen; Woondecreet KB 08/07/1997
bron: http://www.elfri.be/onbewoonbaarverklaring
Dank jullie wel voor alle tips en adviezen.
Vriendelijke groeten