Verhuurder laat garage afbreken en plaatst geen nieuwe

stfnpts
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder laat garage afbreken en plaatst geen nieuwe

#1 , 29 nov 2016 21:42

Wij zitten met de handen in het haar i.v.m. werken aan ons huurhuis die steeds uitgesteld worden.

Op 16 augustus 2016 trokken mijn vriend en ik in ons allereerste huurhuis. Vlak naast ons huis stond een garage, die op dat moment letterlijk op instorten stond. Tijdens het tekenen van het contract werd ons beloofd dat deze zou worden afgebroken en er een nieuwe garage/tuinhuis gezet zou worden.

Twee weken geleden, op 14 november, startten na lang aandringen de afbraakwerken, die slechts anderhalve dag duurden. De verhuurder verzekerde ons dat ten laatste de week nadien (21 november) de nieuwe garage geplaatst zou worden. Ondertussen zijn we echter twee weken verder, en hebben we nog steeds geen garage. Wij wonen vrij klein, dus het gevolg hiervan is dat een groot deel van onze spullen gewoon buiten staat, en o.a. ons groot elektro momenteel de helft van onze woonkamer inpalmt. Op deze manier is het absoluut niet fijn wonen.

Uiteraard heb ik de verhuurder reeds meerdere malen telefonisch aangemaand om contact op te nemen met de bouwfirma, en ons een datum door te geven wanneer de garage uiteindelijk geplaatst zal worden. Aan de telefoon krijgen wij echter steeds een vaag antwoord op onze vragen, en worden wij nooit duidelijk geïnformeerd. Bij mijn vriend wordt de telefoon zelfs gewoon dichtgesmeten. Om het kort te houden, de communicatie met de verhuurder loopt extreem moeilijk.

Waar mevrouw (de verhuurder) wel heel duidelijk over kon zijn tijdens het telefoongesprek, is dat ze vindt dat onze tuin slordig oogt door al het materiaal dat nu buiten staat, en we dit z.s.m. moeten opruimen. Toen ik vroeg hoe zij hiervan wist, gaf ze toe dat ze de afgelopen dagen onaangekondigd was langsgekomen om te komen kijken hoe alles ervoor stond. Voor zover ik weet mag de verhuurder niet zomaar onze tuin betreden, en al zeker niet om controle uit te oefenen op de staat van de tuin/het huis. Uiteraard gaf ze de werken aan de garage als excuus om langs te komen, maar wij zijn nu wel een groot deel van ons vertrouwen kwijt, wetende dat zij in onze tuin heeft rondgelopen zonder dat wij er iets van wisten.

Nu vragen wij ons af welke stappen wij kunnen ondernemen voor beide problemen. Wij zijn van plan om een aangetekende brief te sturen voor de garage, en nog een aantal andere problemen die nog steeds niet opgelost zijn. Kunnen wij, indien de werken blijven aanslepen en wij zodus een belangrijk deel van ons huis blijven missen, een huurvermindering eisen? Wat zijn de voorwaarden hiervoor? En hoe gaan we het best om met het onaangekondigd langskomen van de verhuurder?

Wij gaan ons binnenkort aansluiten bij de lokale huurdersbond, maar het duurt nog even voor wij er geraken, dus vraag ik het liever hier al eens. Alvast bedankt voor eventuele tips en advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 30 nov 2016 09:51

Nu vragen wij ons af welke stappen wij kunnen ondernemen voor beide problemen. Wij zijn van plan om een aangetekende brief te sturen voor de garage, en nog een aantal andere problemen die nog steeds niet opgelost zijn.
Dat is inderdaad het beste dat je kunt doen. Telefoongesprekken zijn immers niet bewijsbaar.
Extra tip: verwijs in de brief naar de telefoongesprekken (met datum erbij).
Kunnen wij, indien de werken blijven aanslepen en wij zodus een belangrijk deel van ons huis blijven missen, een huurvermindering eisen? Wat zijn de voorwaarden hiervoor?
Dat kan je proberen, het is aan de verhuurder zelf om te beslissen of deze erop wilt ingaan.
Meestal zul je hiervoor bot vangen.
Neem NIET zelf het recht in handen, en hou dus geen huur af.
Als je echt serieuze genotsderving hebt (en dat heb je hier wel, je betaalt immers voor een garage die er niet is), en de verhuurder wilt niet wijken, kan enkel de rechter dit opleggen.
En hoe gaan we het best om met het onaangekondigd langskomen van de verhuurder?
Naar de politie gaan, PV laten opstellen voor huisvredebreuk, en laten weten aan de verhuurder dat je dit niet ok vindt.
Als dit nog een keer gebeurd, ook laten opnemen in het dossier.
Wij gaan ons binnenkort aansluiten bij de lokale huurdersbond, maar het duurt nog even voor wij er geraken, dus vraag ik het liever hier al eens.
Niet aan te raden.
Zij kunnen niet meer zeggen dat wat ik nu zeg, en helpen zullen ze zeker niet.
Hooguit zullen ze jouw aangetekende brief opstellen, die je nog zelf moet versturen natuurlijk.

Vanaf nu ook al je telefoongesprekken met de verhuurder opnemen.
Ik veronderstel dat jullie wel 2 GSM's hebben? Dan kan er 1 op luidspreker gezet worden, en kan de andere opnemen met de dictafoon-functie/app.

sloeberken

#3 , 30 nov 2016 10:08

Zou zeker geen geld uithangen aan de huurdersbond, ze kunnen enkel bevestigen wat hierboven vermeld is door Blaatpraat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur

#4 , 30 nov 2016 10:35

En een beetje morele steun + wat raadgevingen, die vooral goedbedoeld zijn, en soms zelfs juist.

giserke

#5 , 30 nov 2016 11:07

Is die garage opgenomen in jullie huurcontract? Staat daarin vermeld dat U een pand huurt met garage?
Zo ja dan dient de verhuurder zijn deel van het contract na te komen.

Terug naar “Huren”