doorrekenen kosten aan huurder

wimjf
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

doorrekenen kosten aan huurder

#1 , 19 nov 2016 13:29

Hallo,

Ik verhuur een appartement in een gebouw van 8 appartementen. Ik heb 3 vraagjes over het doorrekenen van kosten aan de huurder:
1) Op elke verdieping hangt een brandblusser. Als eigenaar betaal ik mijn deel van deze kosten (via syndicus). Het betreft een bedrag voor de huur van de brandblussers, en een bedrag voor het onderhoud/keuring. Kan ik deze kosten doorrekenen aan de huurder?
2) Aan de voordeur hangt een lichtarmatuur met bewegingssensor (zodat het licht automatisch aan gaat als je aankomt). Deze armatuur werd vervangen. Er gebeurde ook nog andere kleine elektriciteitswerken in de gemene delen. Als eigenaar betaalde ik mijn deel (via de syndicus). Kan ik deze kosten doorrekenen aan de huurder?
3) Ik betaal als eigenaar mijn aandeel in het ereloon van de syndicus en van de commissaris (+ beheers- en administratieve kosten...). Op internet vond ik ergens dat, indien hierover in het huurcontract niets voorzien is (dat is het geval voor mij), deze kosten voor 50% aan de huurder mogen doorgerekend worden. Op andere plaatsen staat dat die kosten enkel kunnen doorgerekend worden als het expliciet in het contract staat (wat bij mij dus niet het geval is). En op nog andere plaatsen staat dat die kosten nooit mogen doorgerekend worden. Wat is het juiste antwoord?

Op internet vond ik veel info over het doorrekenen van kosten, maar voor deze 3 puntjes is het me niet zo duidelijk...

Alvast bedankt,
Wim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 19 nov 2016 14:50

Ontvang je geen vergoeding van de huurder voor de gemeenschappelijke delen? Meestal zit dit hier in verwerkt. Daarnaast is in principe "normale" slijt voor de verhuurder. Ik veronderstel dat je de gemeenschappelijke kost mogelijk zou kunnen verhogen om dit te compenseren.

mava105

#3 , 19 nov 2016 16:24

1- ja
2- neen
3- enkel indien voorzien in huurovereenkomst. Indien niets voorzien, kan je ook niets doorrekenen.

Reclame

wimjf
Topic Starter

#4 , 19 nov 2016 21:52

Uiteraard ontvang ik een vergoeding van de huurder, nl. een provisie voor de kosten van water, gas, elektriciteit, en een aantal andere kosten die voor de huurder zijn. Deze provisie wordt elk jaar vergeleken met de werkelijke kosten. Die vergelijking kan leiden tot een terugbetaling aan de huurder, of een bijbetaling door de huurder. En het bedrag van de provisie kan aangepast worden. Bij deze vergelijking moeten de reële kosten die aan de huurder kunnen doorgerekend worden, opgeteld worden. De algemene principes (bv. dat in principe "normale" slijt voor de verhuurder is), zijn mij bekend. Dat is echter niet altijd zo gemakkelijk te beoordelen. De kosten waarover mijn vraag gaat, zijn ook niet allemaal kosten die over slijt gaan (bv. huur brandblussers, ereloon syndicus en commissaris,...), dus wat deze kosten betreft is dat principe m.b.t. slijt niet relevant. Het is voor mij, als 'nieuwe' verhuurder, de eerste keer dat ik dergelijke afrekening maak. Mijn vraag was of de concrete kosten die ik omschreef, al dan niet mogen doorgerekend worden.
Ontvang je geen vergoeding van de huurder voor de gemeenschappelijke delen? Meestal zit dit hier in verwerkt. Daarnaast is in principe "normale" slijt voor de verhuurder. Ik veronderstel dat je de gemeenschappelijke kost mogelijk zou kunnen verhogen om dit te compenseren.

wimjf
Topic Starter

#5 , 19 nov 2016 22:00

Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Het zou me ook helpen als je mij zou kunnen verwijzen naar een bron waarop jij je baseert (of een toelichting)?
Vriendelijke groeten,
Wim
1- ja
2- neen
3- enkel indien voorzien in huurovereenkomst. Indien niets voorzien, kan je ook niets doorrekenen.

sloeberken

#6 , 19 nov 2016 22:44

Vermeldt uw huurcontract niet welke kosten er doorgerekend zullen worden? Zoals hierboven al gemeld, kan het gaan om verbruik van nutsdiensten, maar ook om kosten zoals kuisen van de gemeenschappelijke delen of - een deel van - het ereloon van de syndicus. Hoeveel de verhuurder zelf draagt en hoeveel er aan de huurder doorgerekend kan worden is bij mijn weten nergens bepaald.

In geval van betwisting, een 50/50 verdeling vaak door een vrederechter als billijk aanvaard wordt.

Belangrijke uitzondering hierop is de onroerende voorheffing.
Daarenboven verbiedt de wet ook de bemiddelingskosten van een immobiliënagentschap te verhalen op de huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wimjf
Topic Starter

#7 , 20 nov 2016 11:40

Dag Sloeberken,

Bedankt voor je reactie.
Op het internet vind ik allerlei info, ook wat jij hieronder schrijft. Daarmee heb ik nog geen concreet antwoord op mijn concrete vragen...

Groetjes,
Wim
Vermeldt uw huurcontract niet welke kosten er doorgerekend zullen worden? Zoals hierboven al gemeld, kan het gaan om verbruik van nutsdiensten, maar ook om kosten zoals kuisen van de gemeenschappelijke delen of - een deel van - het ereloon van de syndicus. Hoeveel de verhuurder zelf draagt en hoeveel er aan de huurder doorgerekend kan worden is bij mijn weten nergens bepaald.

In geval van betwisting, een 50/50 verdeling vaak door een vrederechter als billijk aanvaard wordt.

Belangrijke uitzondering hierop is de onroerende voorheffing.
Daarenboven verbiedt de wet ook de bemiddelingskosten van een immobiliënagentschap te verhalen op de huurder.

sloeberken

#8 , 20 nov 2016 12:21

Je gaat dat nergens vinden, er bestaat geen enkele wetgeving over.

Zie topic Vandebos zeer betrouwbaar.

viewtopic.php?t=14601

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Zi ... -80640.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wimjf
Topic Starter

#9 , 21 nov 2016 21:56

Bedankt voor de info.
Inderdaad, in de wetgeving vind je geen antwoorden op de concrete vragen die ik stelde. Net daarom stel ik de vraag hier, in de hoop dat enkele mensen mij hun concrete mening geven over deze concrete vragen :-)
Je gaat dat nergens vinden, er bestaat geen enkele wetgeving over.

Zie topic Vandebos zeer betrouwbaar.

viewtopic.php?t=14601

http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Zi ... -80640.pdf

Terug naar “Huren”