Hallo,
Ik verhuur een appartement in een gebouw van 8 appartementen. Ik heb 3 vraagjes over het doorrekenen van kosten aan de huurder:
1) Op elke verdieping hangt een brandblusser. Als eigenaar betaal ik mijn deel van deze kosten (via syndicus). Het betreft een bedrag voor de huur van de brandblussers, en een bedrag voor het onderhoud/keuring. Kan ik deze kosten doorrekenen aan de huurder?
2) Aan de voordeur hangt een lichtarmatuur met bewegingssensor (zodat het licht automatisch aan gaat als je aankomt). Deze armatuur werd vervangen. Er gebeurde ook nog andere kleine elektriciteitswerken in de gemene delen. Als eigenaar betaalde ik mijn deel (via de syndicus). Kan ik deze kosten doorrekenen aan de huurder?
3) Ik betaal als eigenaar mijn aandeel in het ereloon van de syndicus en van de commissaris (+ beheers- en administratieve kosten...). Op internet vond ik ergens dat, indien hierover in het huurcontract niets voorzien is (dat is het geval voor mij), deze kosten voor 50% aan de huurder mogen doorgerekend worden. Op andere plaatsen staat dat die kosten enkel kunnen doorgerekend worden als het expliciet in het contract staat (wat bij mij dus niet het geval is). En op nog andere plaatsen staat dat die kosten nooit mogen doorgerekend worden. Wat is het juiste antwoord?
Op internet vond ik veel info over het doorrekenen van kosten, maar voor deze 3 puntjes is het me niet zo duidelijk...
Alvast bedankt,
Wim