Hallo iedereen,
Ik verhuur een aantal appartementen aan onze kust, voor vaste bewoning, standaard contracten van 3 jaar.
Midden vorige maand liet een huurder me weten dat hij het appartement op het einde van de maand zou verlaten, en om opzeggingsvergoeding te vermijden heeft hij voor een andere huurder gezorgd. Een beetje kort op de bal, maar op zich geen probleem. Enkele dagen later is een huurcontract en plaatsbeschrijving ondertekend met de nieuwe huurder, deze werden ook onmiddellijk geregistreerd.
Echter, bij aanvang van de huurperiode (1 november), bleek de eerste maand huur niet betaald. Bij navraag kreeg ik op dat pas moment te horen dat de huurder steuntrekker is bij het OCMW en dat zij voor alle financiën moeten zorgen. Na contact op te nemen met het OCMW, weigeren zij echter om ook maar iets te ondernemen voordat de dienst Stedenbouw is langsgeweest en het gebouw heeft gekeurd. Ook een contract met een energieleverancier en de contractueel verplichte brandverzekering moet wachten totdat alles voldoet aan hun interne regels.
Mijn vraag is vrij simpel: Waar haalt het OCMW het juridisch recht om deze voorwaarden te stellen, en de betalingen te blokkeren? Het huurcontract is rechtstreeks opgemaakt tussen 2 personen, zij zijn hier geen partij. Daarnaast nemen ze het risico dat het vandaag ook al kan branden, en krijgt de vorige huurder een extra factuur van zijn energieleverancier, in plaats van een afrekening. Het is frapant dat men de steuntrekkers zelfstandig op pad stuurt en toelaat om een contract te tekenen, om dan achteraf dwars te gaan liggen en het contract naast zich neer te leggen op basis van interne regelgeving.
Wat nu ook het antwoord mag zijn op mijn vraag, een oplossing heb ik zelf al uitgedokterd. Het is jammer voor de steuntrekkers, maar dit is de allerlaatste keer dat ik me in dergelijke situatie met één van hen bevind. Er zullen subtiele wijzigingen gebeuren aan de contracten, die stellen dat - bij vroegtijdige verbreking van een contract - een nieuw aangebrachte huurder "zelfstandig en tijdig" aan een aantal voorwaarden moet voldoen (huurwaarborg volstorten, huur eerste maand betalen voor aanvang, brandverzekering afsluiten). Indien één van de voorwaarden niet wordt nageleefd, wordt het nieuwe contract als ongeldig beschouwd en blijft het vorige contract gewoon verder lopen (of wordt er opzeggingsvergoeding betaald). Een nog niet geregistreerd contract waar de nieuwe huurder geen kopie van ontvangen heeft, is snel verscheurd..
Bedankt voor alle info..