Persoon uit het huurcontract halen

Lamatti
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Persoon uit het huurcontract halen

#1 , 16 nov 2016 13:42

Ik huur momenteel samen met mijn grootvader een appartement. Ik heb besloten om te gaan samenwonen met mijn vriendin en nu zou ik uit het huurcontract moeten worden gehaald.

Nu heb ik dat al laten weten aan mijn huisbaas en hij wist mij te vertellen dat het dan beter is dat mijn grootvader ook een ander appartement zoekt. Mijn grootvader wilt helemaal niet verhuizen. Als ik mij uit wil schrijven op mijn appartement , hoe moet ik dit dan doen zodat mijn grootvader kan blijven wonen in het appartement en zodat ik geen aansprakelijkheid meer heb voor dit appartement?

Wij gebruiken ook een immo kantoor als tussenpersoon , voldoet het als ik dit met hun regel of kan mijn huisbaas moeilijk doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 16 nov 2016 14:10

Er zijn verschillende opties:

1. De simpelste, is de verhuurder officieel op de hoogte stellen dat jij wilt stoppen als medehuurder.
De verhuurder hoeft hier NIET mee akkoord te gaan, en zo te lezen zal deze dat ook niet doen.
Als dit toch gebeurt, moeten er verschillende formaliteiten geregeld worden:
Tussentijdse plaatsbeschrijving (aangezien eventuele schade tussen jouw vertrek en het einde van de huur niet meer voor jou zou zijn), vrijgave jouw gedeelte van de waarborg, maar het belangrijkste: een bijlage opstellen waarin het einde van jouw medehuren wordt vermeld, ondertekend door jou, je grootvader en de huisbaas, en in 4 exemplaren zodat er 1 kan geregistreerd worden.
De kosten voor dit alles zullen ter jouwe laste vallen logischerwijs.

2. Effectief je opzeg geven, samen met je grootvader, en hopen dat je opnieuw mag huren.
Hier zit de kans er natuurlijk in dat de verhuurder je grootvader alleen niet meer wilt hebben.
Ook zit de kans op een verhoging van de prijs er in.

3. Niets doen, maar verantwoordelijk blijven als je grootvader in gebreke blijft.
Hetgeen je niet wilt dus.

4. De situatie voorleggen aan de vrederechter, nadat je punt 1 al toegepast hebt, en hopen dat deze wilt meewerken.

Op je laatste vraag:
Altijd met de huisbaas werken, nooit met de immo.
Jij bent geen klant van de immo, de verhuurder is dit. Jij hebt geen enkele overeenkomst met hun.
Als jij iets zou regelen met de immo, kan de verhuurder immers zeggen dat deze niet op de hoogte was, en is het jouw probleem.

Lamatti
Topic Starter

#3 , 16 nov 2016 14:55

Ja als ik dus de eerste stap volg en de verhuurder weigert dit dan ben ik nog steeds aansprakelijk? En dat wil ik net niet , ik wil volledig uitgeschreven worden op dit appartement.

Reclame

Lamatti
Topic Starter

#4 , 16 nov 2016 14:56

Wat de waarborg betreft ,deze staat op beide namen , maar die mag mijn grootvader houden , hier hoef ik niets van te hebben. Dus eigenlijk zou ik gewoon uit die huurwaarborg gehaald moeten worden.

Blaatpraat

#5 , 16 nov 2016 15:30

Wel, de eerste mogelijkheid die ik schreef, is de beste om te beginnen.
Stuur een aangetekend schrijven naar de eigenaar waarin jij zegt dat je wilt geschrapt worden als medehuurder, en dat dit kan met een bijlage bij het originele contract. Enkel plaatsbeschrijving is wel van belang op dit moment, zodat er effectief de schade die jij mogelijks in die periode hebt aangericht kan vergoed worden.

Weigert de verhuurder, dan zul je naar de vrederechter moeten, de situatie uitleggen, bewijzen dat je de stap gezet hebt om dit minnelijk op te lossen, en hopen dat deze het vonnis in je voordeel uitspreekt.
Vrederechter kost je 40 euro, en dit krijg je terug als het in je voordeel is.
Je hebt ook nog de mogelijk tot gratis verzoenen bij de vrederechter, maar dat zal hier niet werken, vrees ik.

Lamatti
Topic Starter

#6 , 16 nov 2016 15:37

Oke bedankt , maar de verhuurder kan eisen dat mijn opa ook vertrekt uit het appartement als ik vertrek?

Blaatpraat

#7 , 16 nov 2016 15:51

Als je gewoon de schrapping van jou als medehuurder vraagt niet.
Als je een opzeg van het contract doet wel.

Het eerste kan hij weigeren, het tweede niet.
Bij het tweede heb je echter de kans dat je grootvader er niet meer zal kunnen wonen.

Gebruiker21

#8 , 16 nov 2016 16:14

Weigert de verhuurder, dan zul je naar de vrederechter moeten, de situatie uitleggen, bewijzen dat je de stap gezet hebt om dit minnelijk op te lossen, en hopen dat deze het vonnis in je voordeel uitspreekt.
Ik heb weinig ervaring in dit soort zaken, maar is de kans groot dat het vonnis in het voordeel van de TS zal zijn? Ik denk het niet, eerlijk gezegd... Anders zou het er zo'n beetje op neerkomen dat de vrederechter de verhuurder "dwingt" om akkoord te gaan met een contractswijziging. Voor zover ik weet kan / mag je hier niet toe gedwongen worden. Of zie ik het verkeerd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat

#9 , 17 nov 2016 09:23

Ik heb weinig ervaring in dit soort zaken, maar is de kans groot dat het vonnis in het voordeel van de TS zal zijn? Ik denk het niet, eerlijk gezegd... Anders zou het er zo'n beetje op neerkomen dat de vrederechter de verhuurder "dwingt" om akkoord te gaan met een contractswijziging. Voor zover ik weet kan / mag je hier niet toe gedwongen worden. Of zie ik het verkeerd?
Hier moet ik je in bijtreden, ik weet niet hoe de vrederechter zou reageren in deze.
Maar als de verhuurder niet wilt inbinden, en de huurder wilt dat per sé, zie ik geen andere mogelijkheid dan een derde, dwingende, partij dit te laten bekijken (de vrederechter dus).
In feite heeft de verhuurder wel gelijk in deze, TS is immers samen met zijn grootvader het contract aangegaan, en zij hebben dus een gedeelde verantwoordelijk hiervoor.

Gebruiker21

#10 , 17 nov 2016 10:22

TS kan inderdaad altijd proberen om dit via de vrederechter te regelen. Kans op succes, dat is een ander verhaal. Maar wie niet probeert...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#11 , 17 nov 2016 10:38

Welk huurcontract heb je, korte duur of een 9 jarig. Wat is de aanvangsdatum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#12 , 17 nov 2016 10:43

Welk huurcontract heb je, korte duur of een 9 jarig. Wat is de aanvangsdatum.
Dit zal enkel invloed hebben als de TS effectief beslist om het contract op te zeggen, uiteraard (optie 2, dus). Voor optie 1, 3 en 4 gaat dit geen verschil maken...

sloeberken

#13 , 17 nov 2016 10:49

Indien verhuurder eist zijn er maar 2 opties, contract volledig verbreken of niet. Daar kan geen enkele vrederechter tegenin gaan, zou nooit standhouden in beroep of cassatie.

Gebruiker21

#14 , 17 nov 2016 11:37

Indien verhuurder eist zijn er maar 2 opties, contract volledig verbreken of niet.
Je hoeft niet te verbreken. Je kan ook normaal opzeggen.

Maar ik denk dat opzeggen / verbreken geen optie is voor de TS, aangezien hij wenst dat zijn grootvader wel nog kan blijven huren.

sloeberken

#15 , 17 nov 2016 12:09

Je hoeft niet te verbreken. Je kan ook normaal opzeggen.
Hangt af over welk huurcontract het gaat.
Maar ik denk dat opzeggen / verbreken geen optie is voor de TS, aangezien hij wenst dat zijn grootvader wel nog kan blijven huren.
Dan is er maar 1 optie alles laten zoals het is, daar verhuurder niet akkoord is.

Terug naar “Huren”