Pagina 1 van 1

Huur opzeggen AS

Geplaatst: 09 nov 2016 14:53
door steve1991
Beste,

in verband met verschillende andere artikels ivm aankoop van een huis en dergelijke die ik hier de afgelopen maanden heb geplaatst, is het bijna zo ver.
We hebben het huis gekocht waar we op hadden geboden, lening is goedgekeurd, notaris is ons dossier aan het nagaan etc...

nu komt dan de volgende stap, het opzeggen van de huur en eventuele kosten en dergelijke die hier bij gepaard gaan.

Hiervoor wil ik weer een momentje van jullie tijd vragen om me op weg te zetten (aangezien ik hier goede raad heb gekregen) en zou ik graag op volgende vragen een antwoord willen krijgen.

we weten dat we de huur best kunnen opzeggen met een aangetekend schrijven, omdat de opzeg dan ingaat vanaf de postdatum.

1.Maar hoe ziet zo een aangetekende eruit? want we hebben dit nog niet gedaan.

2.Zijn er buiten het versturen van de brief (en het betalen van 2 maanden waarborg (aangezien we een contract van 9 jaar hebben en we na het eerste jaar al vertrekken (contract ging in 15 juli 2015) .

3.Is er een mogelijkheid om een onderling akkoord (mits de verhuurder dit wilt) op te stellen waarin wij gedurende de 3 maanden opzeg op zoek gaan naar andere huurders om dit bedrag niet te moeten betalen, en eventueel er vroeger uit te kunnen zonder extra kosten.

4.Hoe kan ik het beste elektriciteit opzeggen op dit adres en laten starten op het nieuwe. (incl andere nutsvoorzieningen)


5. Eventuele raad voor afhandelen van de rest van de verhuis.

Alvast bedankt voor jullie tijd en jullie hulp.

Mvg
Steve Vanmol

Re: Huur opzeggen AS

Geplaatst: 09 nov 2016 15:19
door De bezige bij
Elektriciteit :
Géén opzeg, maar wel een OVERNAME.

http://www.vreg.be/nl/energieovernamedocument-gezin

Re: Huur opzeggen AS

Geplaatst: 09 nov 2016 15:25
door Blaatpraat
Een opzegbrief is relatief simpel, zolang je naam, het adres en de opzegperiode vermeld staan, is het normaal voldoende.
Een voorbeeld:
[Eigen naam] [Plaats, datum]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[Naam verhuurder]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]


Betreft: Opzegging huurcontract [adres]

Geachte heer/mevrouw,

Middels deze brief zegt ondergetekende, [naam] de huur op van de woning op het volgende adres:

[adres]

Overeenkomstig de woninghuurwet zeggen we de huur op met een opzegtermijn van 3 maanden. Deze gaat in op 1 december 2016 en zal eindigen op 28 februari 2017.
Tegen het einde van de opzegtermijn zullen we een afspraak maken op de sleutels te overhandigen, de nutsbedrijven over te plaatsen, de uittredende plaatsbeschrijving te doen en uw schriftelijk akkoord te krijgen voor de deblokkering van de huurwaarborg.

U kunt het pand samen met kandidaat-huurders komen bezoeken op volgende momenten:
[...]

Na opzegging is ondergetekende op [nieuw adres] te bereiken.

Graag ontvang ik van u een bevestiging van de opzegging van de huurovereenkomst per post op bovengenoemd adres.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

[Naam]
[Handtekening]
2. De vraag is wat verdwenen, maar ik vermoed dat je wilt vragen wat je nog moet doen dan?
In eerste instantie: niets.
Tegen het einde van de huurperiode contact opnemen met de verhuurder om een moment van overdracht te bespreken.
Ook best afspreken hoe je het pand ter bezichtiging van kandidaat-huurders zult stellen.

3. Ja, maar dit is, zoals je zelf al zegt, in onderling akkoord.
Als je huisbaas dit bedrag zou vragen, kun je dit voorstellen als tegenprestatie.
Zorg wel dat je dit op papier hebt!
Je huisbaas is trouwens niet verplicht om die 2 maanden te vragen, maar ik moet nog de eerste tegenkomen die het niet doet.

4. Niet opzeggen, laten overnemen.
Bij de overdracht zorg je voor overnamepapieren van water en elektriciteit/gas (beide in tweevoud).
Vul beide in, en zorg dat de eigenaar deze ook tekent.
Daarna geef je dit digitaal door aan de maatschappij.
Eigenaar is vanaf dan verantwoordelijk.

Dit hoef je pas te doen NA de verhuis, binnen de 30 dagen.
Voordien kan de leverancier niet veel doen, behalve een nota maken dat je zal verhuizen.

Op je nieuw adres doe je net hetzelfde met de vorige eigenaars.
Overnamedocument tekenen, opsturen per post (of sneller: online alle waardes doorgeven) bij een elektriciteit- en/of gasleverancier naar keuze (hoeft niet dezelfde te zijn als wat je nu hebt).
Waterstand geef je door aan de watermaatschappij.
Ook dit binnen de 30 dagen nadat je ingetrokken bent.
Dit zal eerder zijn dan het verlaten van je huurhuis.
Je kan perfect tijdelijk 2 abonnementen hebben dan.