Aangetekend schrijven niet afgehaald

Darliiien
Topic Starter

Aangetekend schrijven niet afgehaald

#1 , 01 nov 2016 20:01

Beste,
ik heb hier meermaals dvies gevraagd en ook steeds goede hulp gekregen. Wij hebben dus een huisje gekocht met nog een huurder in. Dit huurcontract loopt nog tot 30/04/2017 en zal hierna niet verlengd worden.
Na overleg met een bevriend advocaat hebben we een opzegbrief opgesteld om de huurder te laten weten dat het contract niet verlengd word. Hierin wordt aangegeven dat ze dus, wettelijk gezien, nog 6 maanden de tijd heeft om het pand te verlaten. Deze 'opzegperiode' (wat het niet echt is he) begint te lopen op 1/11/2016 en eindigt op 30/4/2017.

Wij hebben deze brief dan ook op 21/10/2016 aangetekend verstuurd, met bewijs van ontvangst, opdat deze tijdig zou aankomen. Nu is het zo, de huurder weet dat we die brief gingen versturen. Wij hebben reeds met haar een persoonlijk gesprek gehad over het niet verlengen van het contract en ook werd haar per sms gestuurd dat de aangetekende zending werd verstuurd.
Het probleem is nu, de huurder weigert deze brief af te halen. We hebben de brief terug thuis gekregen en na telefonisch contact zegt de huurder dat ze een aangetekend schrijven van ons niet zal gaan afhalen.

Wat moeten we nu doen? Wij hebben natuurlijk wel het bewijs dat we de brief correct en tijdig hebben verstuurd (documenten van de post) maar we weten nu niet goed hoe het verder moet. (we kunnen de advocaat ook tijdelijk niet contacteren daar hij in verlof is)

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 01 nov 2016 21:37

Stuur de brief opnieuw aangetekend doch met kopie per gewone brief en verwijs ernaar. Zelfs als ze de AS niet afhalen is dit rechtsgeldig. Als ze er op datum niet uit zijn zal je naar de vrederechter moeten voor uitdrijving.

Je kon ook opzeggen bij aankoop voor eigen bewoning mits 6 maand vooropzeg.

Darliiien
Topic Starter

#3 , 01 nov 2016 21:47

Stuur de brief opnieuw aangetekend doch met kopie per gewone brief en verwijs ernaar. Zelfs als ze de AS niet afhalen is dit rechtsgeldig. Als ze er op datum niet uit zijn zal je naar de vrederechter moeten voor uitdrijving.

Je kon ook opzeggen bij aankoop voor eigen bewoning mits 6 maand vooropzeg.
Ok, alvast bedankt voor de info
Helaas was de opzegging voor eigen bewoning niet mogelijk aangezien de huurovereenkomst werd opgenomen in het verkoopcontract en het een contract van korte duur betreft (1j)

Reclame

sloeberken

#4 , 01 nov 2016 22:40

Waarom 6 maand, huurcontract korte duur moet 3 maand voor einde de niet verlengging met een AS betekend worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Darliiien
Topic Starter

#5 , 01 nov 2016 22:52

Waarom 6 maand, huurcontract korte duur moet 3 maand voor einde de niet verlengging met een AS betekend worden.
advocaat zei 6 maand en indien ze iets anders vindt in onderling overleg de termijn inkorten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 nov 2016 23:05

Doen zoals @Sirkii ... wijs in beide brieven ( de AS en de gewone) er ook ineens op dat u recht hebt op twee tot drie bezichtigingsdagen per week gedurende de laatste drie maanden een of twee in de week en één zaterdag ofwel bij twee drie uren ofwel bij die twee uren per keer.
Want u hoeft niet te vermelden dat u er zelf gaat wonen ...gezien korte duur mag u daarna aan iemand anders verhuren.
Vermeld ook dat u schadevergoeding zal vragen - (laat dat verder in het midden wat kan een bezettingsvergoeding zijn - uw extra kosten wegens niet kunnen verhuizen of verder te moeten huren enz.)

Vermeld zeker in uw brief plaats datum en vermelding aangetekend en opgesteld in aantal dat er partijen zijn dus opgesteld in tweevoud.
Doe de brief zeker niet open maar uw origineel exemplaar kan u dan aan de vrederechter tonen.

Is er een ingaande plaatsbeschrijving die door de vorige eigenaar en huurder is opgesteld?

sloeberken

#7 , 01 nov 2016 23:15

Einde van de overeenkomst huurcontract korte duur.
Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract.
Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... korte_duur

sloeberken

#8 , 02 nov 2016 07:57

Als het een koppel is die het huurt, aan beiden een AS sturen.

Darliiien
Topic Starter

#9 , 02 nov 2016 09:26

Einde van de overeenkomst huurcontract korte duur.
Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract.
Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... korte_duur
Dit is geen discussiepunt meer, is reeds besproken met de advocaat. De opzeggingstermijn gaat van start 6 maanden voor het einde van het contract.

Darliiien
Topic Starter

#10 , 02 nov 2016 09:29

Doen zoals @Sirkii ... wijs in beide brieven ( de AS en de gewone) er ook ineens op dat u recht hebt op twee tot drie bezichtigingsdagen per week gedurende de laatste drie maanden een of twee in de week en één zaterdag ofwel bij twee drie uren ofwel bij die twee uren per keer.
Want u hoeft niet te vermelden dat u er zelf gaat wonen ...gezien korte duur mag u daarna aan iemand anders verhuren.
Vermeld ook dat u schadevergoeding zal vragen - (laat dat verder in het midden wat kan een bezettingsvergoeding zijn - uw extra kosten wegens niet kunnen verhuizen of verder te moeten huren enz.)

Vermeld zeker in uw brief plaats datum en vermelding aangetekend en opgesteld in aantal dat er partijen zijn dus opgesteld in tweevoud.
Doe de brief zeker niet open maar uw origineel exemplaar kan u dan aan de vrederechter tonen.

Is er een ingaande plaatsbeschrijving die door de vorige eigenaar en huurder is opgesteld?
De bezichtigingsdagen staan er niet in vermeld. De huurder weet dat we er zelf zullen gaan wonen.
Ik Heb bewust de brief niet geopend, met de reden die u vermeld :)

Ik zal de brief opnieuw per AS sturen en gewoon per post. Ook gaan wij binnen 2 weken langs bij de huurder en zal ik de brief dan nog persoonlijk overhandigen.

sloeberken

#11 , 02 nov 2016 11:10

Ik zal de brief opnieuw per AS sturen en gewoon per post. Ook gaan wij binnen 2 weken langs bij de huurder en zal ik de brief dan nog persoonlijk overhandigen.
Zou geen AS meer sturen, als je toch binnen 2 weken op bezoek gaat, neem die niet verlengging mee in tweevoud en laat hun beiden tekenen.
Dan zal je al snel merken welk vlees je in de kuip hebt, ik vrees er voor dat ze gaan moeilijk doen.
Al die brieven werken bij sommige als een rode lap.

Darliiien
Topic Starter

#12 , 02 nov 2016 17:39

Zou geen AS meer sturen, als je toch binnen 2 weken op bezoek gaat, neem die niet verlengging mee in tweevoud en laat hun beiden tekenen.
Dan zal je al snel merken welk vlees je in de kuip hebt, ik vrees er voor dat ze gaan moeilijk doen.
Ja, maar de huurder kennende zal ze de afspraak eerst 5 keer verzetten, dus best AS toch nog sturen?
En wat doe ik als ze weigert te tekenen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 nov 2016 17:54

Er is al een akkoord over het bezoekmoment ...ik hoop iminstens via sms of mail.
Als het telefonisch is toch opgenomen of als u nog eens terugbelt dat zeker opnemen.
5 x verzetten is er echt niet bij zeker als u zelf al een drietal momenten hebt opgegeven.

Dan weigert ze wat haar goed recht is maar weer een element om zeer snel bij vrederechter ontbinding en uitzetting te bekomen bij vrederechter.
Neem vanaf nu alle (telefoon) gesprekken op is volstrekt wettig als u of uw partner daar aan deelnemen.

sloeberken

#14 , 02 nov 2016 19:36

Ja, maar de huurder kennende zal ze de afspraak eerst 5 keer verzetten, dus best AS toch nog sturen?
En wat doe ik als ze weigert te tekenen?
Dan weet je dat de kans heel groot is dat er op eind van de huur problemen zullen zijn.
Wie stuurt nu twee AS voor hetzelfde, is zinloos en nutteloos. Wat belangrijk is heb je u beide huurders apart een AS gestuurd.
Is niet de eerste keer dat een vrederechter de opzeg nietig verklaart, omdat één van de partners geen opzeg had gekregen.

Darliiien
Topic Starter

#15 , 06 nov 2016 12:30

Er is al een akkoord over het bezoekmoment ...ik hoop iminstens via sms of mail.
Als het telefonisch is toch opgenomen of als u nog eens terugbelt dat zeker opnemen.
5 x verzetten is er echt niet bij zeker als u zelf al een drietal momenten hebt opgegeven.

Dan weigert ze wat haar goed recht is maar weer een element om zeer snel bij vrederechter ontbinding en uitzetting te bekomen bij vrederechter.
Neem vanaf nu alle (telefoon) gesprekken op is volstrekt wettig als u of uw partner daar aan deelnemen.
Alle contacten gebeuren, bewust per mail en sms en dus niet telefonisch. We hebben meerdere momenten afgesproken, dat we dan voor de deur staan en ze ineens stuurt dat het toch niet gaat...
we hebben net contact met haar gehad, als alles goed gaat moeten we komende week kunnen langsgaan :)

Terug naar “Huren”