Verkoop huisbaas Huurhuis opzegvergoeding

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

Verkoop huisbaas Huurhuis opzegvergoeding

#1 , 29 okt 2016 15:05

Hoi Iedereeen,

Mijn huisbaas is van plan om het huurhuis dat we van hem huren te verkopen.
Sinds een paar weken staat het huis te koop , maar hebben nog altijd geen opzeggingsbrief gekregen.
Nu is de vraag op wat we recht hebben als het huis verkocht is en we er uit moeten.
Of in het andere geval , het huis is verkocht maar heeft een nieuwe eigenaar.

Klopt het dat wij recht hebben om hier nog 6 maanden te blijven wonen en een schadevergoeding van 9 maanden huur?

Dit zijn de belangrijkste passages van ons contract:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 okt 2016 15:17

Voor u als huurder veranderd er in eerste instantie NIETS buiten de naam van de verhuurder en zijn rekeningnummer waarop je de huur dient te storten. Het huurcontract blijft dus gewoon doorlopen en nieuwe eigenaar mag niets aan de voorwaarden noch de huur veranderen. Wil hij er echter zelf komen inwonen, moet hij een opzeg geven van 6 maanden, en dit binnen de 3 maanden na notariiakte. Hij moet geen vergoeding aan u betalen.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 29 okt 2016 15:24

Voor u als huurder veranderd er in eerste instantie NIETS buiten de naam van de verhuurder en zijn rekeningnummer waarop je de huur dient te storten. Het huurcontract blijft dus gewoon doorlopen en nieuwe eigenaar mag niets aan de voorwaarden noch de huur veranderen. Wil hij er echter zelf komen inwonen, moet hij een opzeg geven van 6 maanden, en dit binnen de 3 maanden na notariiakte. Hij moet geen vergoeding aan u betalen.
Wat als ik er dan tegen die periode uit wil? Moet ik dan 1 maand kale huur betalen?
We zitten dan al voorbij de 3 jaar van het contract.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 29 okt 2016 18:19

Jij kan altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 29 okt 2016 20:00

Jij kan altijd opzeggen met een opzeg van 3 maand zonder schadevergoeding.
Bedankt!

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 21 mei 2017 15:30

Ik zit nu met het volgende probleem. De huisbaas gaat dus het huis verkopen, en we zijn op 1 Feburari 2017 het derde jaar van ons contract ingegaan.
Dus nu gaat hij 6 maanden opzeg geven en een schadevergoeding betalen. maar moet hij nu 9 maand betalen of 6 maand? (Voorwaarden zie ingescande artikelen bovenan)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2017 16:34

Op dit moment kan hij niet opzeggen. Tenzij hij of een naaste familielid de woning gaat betrekken.
Hij had moeten opzeggen uiterlijk 01/08/2016.

Is je huurcontract geregistreerd? Want dat is wel van belang bij verkoop.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 21 mei 2017 16:47

Op dit moment kan hij niet opzeggen. Tenzij hij of een naaste familielid de woning gaat betrekken.
Hij had moeten opzeggen uiterlijk 01/08/2016.

Is je huurcontract geregistreerd? Want dat is wel van belang bij verkoop.
Hoi, het is zeker geregistreerd. Dus zelf mits een opzegvergoeding kan hij niet opzeggen? Ben je dat zeker?

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 21 mei 2017 16:58

klopt het als ik zeg: dat nu de eerste 3 jaar verstreken is (1 februari 2014 - vandaag 21/05/2017) en mij 9 maand moet uitbetalen ? zie 3 voorlaatste alinea's :Afbeelding

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mei 2017 17:26

klopt het als ik zeg: dat nu de eerste 3 jaar verstreken is (1 februari 2014 - vandaag 21/05/2017) en mij 9 maand moet uitbetalen ? zie 3 voorlaatste alinea's
Hij kon dit enkel op het einde van de 3- of 6-jarige periode, mits tijdige opzeg.
Dat heeft je verhuurder blijkbaar niet gedaan. Dan heeft hij pech.

Jullie kunnen onderling wel een regeling treffen, maar je bent dan niet gebonden aan 6 of 9 maanden. Hij krijgt je - zonder je medewerking - niet buiten voor 2020 (tenzij truuken van de foor). Hij moet dus met een goed voorstel komen wil hij je overtuigen. Die 9 maand kan daarbij een indicatief minimum zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#11 , 21 mei 2017 20:11

klopt het als ik zeg: dat nu de eerste 3 jaar verstreken is (1 februari 2014 - vandaag 21/05/2017) en mij 9 maand moet uitbetalen ? zie 3 voorlaatste alinea's
Hij kon dit enkel op het einde van de 3- of 6-jarige periode, mits tijdige opzeg.
Dat heeft je verhuurder blijkbaar niet gedaan. Dan heeft hij pech.

Jullie kunnen onderling wel een regeling treffen, maar je bent dan niet gebonden aan 6 of 9 maanden. Hij krijgt je - zonder je medewerking - niet buiten voor 2020 (tenzij truuken van de foor). Hij moet dus met een goed voorstel komen wil hij je overtuigen. Die 9 maand kan daarbij een indicatief minimum zijn.
Dus een voorstel van 6 maand is dan nog redelijk?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 mei 2017 20:18

Waarom zou je voor de 6 maanden gaan? Ik zou minstens voor de 9 m gaan. Als de verhuurder een half jaar geleden had opgezegd (volgens de regel) dan had het hem ook 9 maanden gekost.
Nu moet hij eigenlijk uitzitten tot februari 2020 en zou je hem 3 maanden cadeau geven?

Tenzij je aan behartenswaardigheid wenst te doen. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar bedoeling van je verhuurder is wel om makkelijker te kunnen verkopen.
Of zelf absoluut weg wil (en de 9 m of meer onbespreekbaar is).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Crockabillie
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 21 mei 2017 20:37

Waarom zou je voor de 6 maanden gaan? Ik zou minstens voor de 9 m gaan. Als de verhuurder een half jaar geleden had opgezegd (volgens de regel) dan had het hem ook 9 maanden gekost.
Nu moet hij eigenlijk uitzitten tot februari 2020 en zou je hem 3 maanden cadeau geven?

Tenzij je aan behartenswaardigheid wenst te doen. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar bedoeling van je verhuurder is wel om makkelijker te kunnen verkopen.
Of zelf absoluut weg wil (en de 9 m of meer onbespreekbaar is).
ja, het ligt moeilijk... Huisbaas heeft nooit opgeslaan in huur terwijl hij dit kon. en hebben wel een goede band met hem. Vind het dan zo moeilijk om hem 9 maand te vragen. Twijfel :)

Terug naar “Huren”