Ik betaal extra bovenop vaste maandelijkse bijdrage

Terra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ik betaal extra bovenop vaste maandelijkse bijdrage

#1 , 20 okt 2016 10:54

Hey,

Ik woon op dit moment in het brusselse en huur daar een appartement. Ik betaal maandelijks 150 euro vaste gemeenschappelijke kosten.
Nu, iedere keer er iets gemaakt moet worden vb. de lift is stuk, de gemeenschappelijke garagepoort werkt niet meer, dan ontvang ik een mail van de verhuurder dat de werkelijke kosten hoger liggen dan de maandelijkse bijdrage en verwachten ze dat ik een deel extra bijbetaal.

Is dit legaal ?

Op dit moment wordt de lift gerenoveerd om in lijn te zijn met de wet en ik hoop geen extra aanrekening te krijgen van de huisbaas.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3799

#2 , 20 okt 2016 11:03

Lift herstellen, garagepoort herstellen, ... zijn kosten die gedragen moeten worden door de verhuurder, me dunkt.
Dus nee, hij mag geen extra aanrekening vragen, hij mag zelfs de vaste kosten hiervoor niet aanwenden aangezien deze hier niet voor dienen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 20 okt 2016 11:10

Enkel via de vrederechter kan hij een verhoging vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2016 12:38

Ik moet het contract nog eens doornemen maar is het mogelijk dat ze een clausule hebben geplaatst die de wetgeving overschrijft ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 20 okt 2016 13:03

Ik moet het contract nog eens doornemen maar is het mogelijk dat ze een clausule hebben geplaatst die de wetgeving overschrijft ?
Nee dat kan niet, de huurwet is van dwingend recht.
Hoe staan de kosten beschreven in u contract, vaste kosten (forfaitair) of werkelijke kosten (niet forfaitair)
Onderhoud van de lift kan verhuurder in zijn werkelijke kosten steken, herstellingen van versleten onderdelen of conform de wet maken niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”