Mondelinge huurovereenkomst

Veel vragen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mondelinge huurovereenkomst

#1 , 14 okt 2016 00:04

Beste, wij wonen in het ouderlijke huis van mijn echtgenote. Moeder is overleden. Stiefpa hertrouwt. We hebben een mondelinge overeenkomst en moeten geen huur betalen. We wonen nu al 2j in deze woning. Stiefpa wou het eerst verkopen, maar gaat niet akkoord met de schattingswaarde. Dan wilt hij dat we het huren, maar de huur is voor ons teveel. Nu hebben we een maand de tijd volgens zijn advocaat om te verhuizen. We hebben nog een eigen woning dat wij verhuren, die huurder is ingelicht en heeft 3 maand de tijd om te verhuizen met dat we geen gerechtigd huurcontract hebben...
Wat betekend dit voor ons? Mijn Gezin bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen...
Hebben wij ook geen recht op 3 maanden?

Alle hulp is.welkom

Grts

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 14 okt 2016 09:33

Als jullie domicilie daar staat, kan noch je stiefpa, noch zijn advocaat jullie buiten zetten.
Hij zal het vredegerecht moeten passeren.
En voordat de zaak zal voorgekomen zijn, en het vonnis uitgesproken zal zijn, zal die 3 maand al gepasseerd zijn (ondertussen dan nog 2, want je mag nog een maand blijven van hem hé).

Daarnaast zou je kunnen stellen dat je een mondeling huurcontract hebt, aangezien je er al zolang woont, waardoor uitzetting een stuk moeilijker wordt.

scorpioen

#3 , 14 okt 2016 11:02

U betaalt geen huur. Dus is er geen huurovereenkomst.
Er is een mondelinge overeenkomst voor onbepaalde duur dat u gratis mag wonen.
Aan die overeenkomst kan de eigenaar een einde maken, maar hij moet u een redelijke termijn geven om te verhuizen. Wat die redelijke termijn is bepaalt de rechter als partijen hierover het niet eens kunnen zijn. De rechter zal dan met alle omstandigheden rekening houden. Als u een eigen woning bezit, de huur hebt opgezegd en binnen drie (of zelfs zes) maanden kan verhuizen zal de rechter u vermoedelijk wel die termijn geven. Misschien zal de rechter u wel verplichten om tijdens die termijn een vergoeding te betalen voor het gebruik van de woning.

Reclame

sloeberken

#4 , 14 okt 2016 11:35

Of u komt overeen om huur te betalen, en maak een geschreven huurovereenkomst.
Enkel bij geen overeenkomst zal de vrederechter moeten beslissen, maar 1 maand om te verhuizen is onwettig.

U kan u huurder niet opzeggen met een opzeg van 3 maand, je moet een opzeg geven van 6 maand. Jij kan geen voordeel halen omdat het niet geregistreerd is, en enkel als het een 9 jarig huurcontract is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Veel vragen
Topic Starter

#5 , 15 okt 2016 08:45

Bedankt voor de reacties. Geeft me terug een boost. Ik heb de advocaat geantwoord met een brief waarin staat dat wij niet eerder kunnen de woning verlaten dan eind dec 2016. Ook vraagt de verhuurder alles terug van goederen dat hij in der tijd geschonken heeft, maar blijkbaar moet hij daar facturen van kunnen voorleggen... ik hou jullie op de hoogte.. grts

Terug naar “Huren”