Huurcontract verlengen/hernieuwen.

BlommaertA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract verlengen/hernieuwen.

#1 , 04 okt 2016 20:06

Hallo iedereen,

ik verhuur mijn appartement al twee aan dezelfde persoon met een contract van een jaar.
Het eerste contract dat ik heb opgesteld was voor een jaar en heb ik laten registreren.
Het tweede jaar heb ik gewoon hetzelfde gedaan en terug nieuw contract opgesteld voor een jaar en laten registeren.
Nu loopt het contract bijna af en mijn huurder zou het nog 6 maand willen huren en dan vertrekken
Aangezien het een kennis is wil ik die moeite wel doen.

Maar kan ik nog een contract opstellen en/of kan ik er dan een opstellen van 6 maand?

Mvg,
A.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 04 okt 2016 20:18

Ik ben geen jurist, maar ik meen te weten dat als je het contract nog zes maanden laat voortlopen, het automatisch een 3/6/9 contract wordt.
Je kan een contract van bepaalde duur nl. maar één keer vernieuwen.
Misschien is het beter in onderhavig geval het huurcontract op te zeggen en voor die periode van zes maanden te werken met een overeenkomst tot bezettingsvergoeding. Anderen zullen zeker meer toelichting kunnen geven.

sloeberken

#3 , 04 okt 2016 21:55

U bent al fout bezig om telkens een nieuw contract op te maken, het eerste contract is het enige geldige contract.
Stond daar in vermeld dat het eenmaal kon verlengd worden met 1 jaar. Zo niet heb je al een 9 jarig contract van bij het begin.
Tevens moest de vrederechter het 2de contract toch geldig verklaren, ben je al te laat om geen verlenging van het contract toe te staan, dit moest gebeuren 3 maand voor het verstrijken ervan. Jij kun in beide gevallen niet opzeggen.
U huurder kan wel altijd opzeggen, eerste 3 jaar kan je een schadevergoeding vragen.

Zie huurwet: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 05 okt 2016 08:36

Inderdaad, zelfs zonder dat er een automatische verlenging zou ingestaan hebben, kan je huurder blijven.
Het is sowieso een contract van 9 jaar geworden.
Huurder beslist wanneer hij eruit gaat, dit kan perfect over 6 maanden dus.

Jij hebt als verhuurder het recht op 1 maand wederverhuringsvergoeding als hij dit doet.
Maar zoals ik zegt: je hebt er recht op, je hoeft het niet op te eisen als je dat niet wilt.

bosprocureur

#5 , 05 okt 2016 08:58

De huurder vraagt dus om "zijn contract met zes maand te verlengen". Eigenlijk kan dit niet, maar ik zie toch een oplossing die beide partijen hun zin geeft .
U kan volgens mij wel de huurder laten opzeggen, met einde opzeg binnen zes maand, en dit zonder schadevergoeding voor verbreking, noch van de huurder, noch van de verhuurder. U bevestigt, en klaar is Kees. Als u graag omslachtig werkt, doe het dan met een aangetekende zending. Anders zet u gewoon de opzeg + aanvaarding op papier, beiden tekenen, en elk houdt een exemplaar.

Ziet iemand bezwaar in deze werkwijze?

sloeberken

#6 , 05 okt 2016 09:15

Zou in dit geval een goede oplossing zijn, maar zeker alles goed op papier zetten in belang van beide partijen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BlommaertA
Topic Starter

#7 , 05 okt 2016 19:24

Bedankt voor de snelle reacties!

Dus als ik even overloop,
Is het een contract geworden van 9 jaar, omdat ik het contract niet juist heb verlengd!?

Dus mijn huurder wilt er in juli 2017 uit, dan moet hij 3 maand daarvoor zijn opzeg geven of 6 maand!?
Of is hij dan verplicht opzegvergoeding te betalen als hij op 3 maand zijn opzeg geeft? Want dat is niet de bedoeling aangezien het een vriend is!

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten A.

Tope

#8 , 05 okt 2016 19:45

Het staat jou vrij met je huurder een overeenkomst op te maken wanneer hij uiterlijk het appartement zal verlaten.
Je bent als verhuurder ook niet verplicht een opzegvergoeding te vragen.
Als je maar —voor de goede orde — alles op papier zet en door beiden ondertekend.

Blaatpraat

#9 , 06 okt 2016 08:42

3 maand op voorhand, die 6 maand is niet meer van toepassing voor de huurder.
Wel nog voor jou (de verhuurder), als jij het contract wilt opzeggen, is het 6 maanden.

Opzegvergoeding moet jij vragen. Vraag jij die niet, dan hoeft de huurder die niet te betalen.
Maar inderdaad: zet op papier dat je afziet van de opzegvergoeding, zo kan er later geen discussie ontstaan.

BlommaertA
Topic Starter

#10 , 07 okt 2016 18:07

Super. Ik heb genoeg informatie ondertussen!

Bedankt in ieder geval.

Grtz A.

Terug naar “Huren”