Herstelling electrische waterpomp voor huurder of verhuurder...

smiggle
Topic Starter

Herstelling electrische waterpomp voor huurder of verhuurder...

#1 , 30 sep 2016 03:29

Hallo allemaal zit met een vraag ....Sinds vorig jaar is mijn vriend verhuist naar een huis in groenere omgeving.
Al vanaf de eerste maand hadden wij geconstateerd dat er water binnen sijpelde door de muur (tussen veranda en garage) en dat terwijl wij de ruimte (veranda) nog maar pas geschilderd hadden...ook langs de dakgoot vooraan en achteraan de woning sijpelde er op bepaalde plaatsen water naar beneden doordat deze in slechte staat zijn.
Hebben de verhuurders direct gecontacteerd en ingelicht,voor de muur (tussen veranda en garage) hebben ze na aandringen iemand gestuurd die
de lek (op het dak) zo goedkoop mogelijk opgelapt heeft waardoor er na een paar maand terug water lekte.
Mijn vriend had voor de rust en omdat hij wist dat ze er geen kosten willen aandoen er zelf nog eens aan gewerkt om het te dichten... ,de dakgoot daarentegen vonden ze niet nodig...de reden was :Tegenwoordig moeilijk om iemand te vinden die dakgoten repareert!!! :?:

Bij deze hebben we het dan verder zo gelaten tot het sijpelen van dakgoot erger werd en telkens we ze eens zagen er nog eens op gewezen...nu beweren ze dat het ons schuld is omdat we de dakgoot niet netjes houden (hallo...was al een probleem toen mijn vriend er in trok!) swat hebben de dakgoot netjes gemaakt maar daarvan zal het sijpelen van water doordat deze versleten is ook niet opgelost zijn.
Ondertussen heeft mijn vriend voor de zekerheid een aangetekende brief met de gebreken er op verzonden.

Nu het volgende ...er staat een elektrische putwater pomp in de badkamer,de pomp is gekoppeld aan toilet en wasmachine en hebben we in het begin gebruikt maar al vlug begon deze pomp fel te lekken en hebben hem uitgezet we dachten dat deze kosten voor de verhuurder zijn en hebben haar dan ook gecontacteerd met de vraag of ze deze wil maken...het antwoord was de pomp werkte toen je het huis betrok DUS MOET JIJ DAN MAAR EEN NIEUWE ZETTEN!!!
Mijn vriend antwoordde dat de kosten waarschijnlijk niet voor de huurder is waarop zij antwoordde: DAT ZULLEN WE DAN ZIEN DE MOMENT DAT JE DAAR VERHUISD, een dreigement dat ze dat dan de kosten zal aftrekken van de huurborg indien we deze niet zelf bekostigen en dat terwijl mijn vriend er nog maar een klein jaar en een half woont!
Hebben de indruk dat de verhuurder totaal geen kosten willen doen en alles in ons schoenen schuiven...
Vind niet veel online i.v.m. een defecte elektrische putwaterwater-pomp en voor wie de kosten zijn en daarom mijn vraag of iemand hier weet of deze
kosten voor de verhuurder of huurder zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 30 sep 2016 08:39

Aangezien de pomp tot het huis behoort, zal dit net zoals de meeste zaken voor de verhuurder zijn.
Een pomp gaat niet eeuwig mee, kan last hebben van slijtage, dus logisch dat deze eens zou moeten vervangen worden.

Je vriend heeft al een aangetekende verstuurd met alle gebreken, lees ik?
Ik zou met het antwoord dat je gekregen hebt direct naar de vrederechter stappen...

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2016 12:12

Als de pomp versleten is:voor de verhuurder.
Als het een kleine herstelling is, bv. een dichtingsring vervangen: voor de huurder (behalve indien de huurder recent in het huis woont).
Laatst gewijzigd door asperger op 30 sep 2016 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105

#4 , 30 sep 2016 12:19

Als de pomp versleten is:voor de huurder.
).
Moet dit niet zijn: VERHUURDER???????

asperger

#5 , 30 sep 2016 12:37

Als de pomp versleten is:voor de huurder.
).
Moet dit niet zijn: VERHUURDER???????
ja natuurlijk. Ik heb de fout verbeterd.
Bedankt voor de opmerking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

smiggle
Topic Starter

#6 , 30 sep 2016 21:08

Aangezien de pomp tot het huis behoort, zal dit net zoals de meeste zaken voor de verhuurder zijn.
Een pomp gaat niet eeuwig mee, kan last hebben van slijtage, dus logisch dat deze eens zou moeten vervangen worden.

Je vriend heeft al een aangetekende verstuurd met alle gebreken, lees ik?
Ik zou met het antwoord dat je gekregen hebt direct naar de vrederechter stappen...
Was ook zo van mening maar als je nergens een antwoord vind i.v.m. een waterpomp dan weet je het niet echt zeker ....en ja mijn vriend heeft al een brief verstuurd (aangetekend) maar dat was wel voor de dakgoot en vochtige muur tussen veranda en garage,trouwens op deze brief heeft ze niet geantwoord .
Nu gaan we nog eens een een aangetekende sturen voor de pomp en er de rest ook nog eens bij vermelden in de hoop toch nog iets te bekomen.

smiggle
Topic Starter

#7 , 30 sep 2016 21:09

Bedankt voor de tot nu toe reacties van iedereen ..

mava105

#8 , 01 okt 2016 09:06

Vermeld ook in die brief, dat als je na X dagen geen reactie ontvangt van hem, je niet zal nalaten naar de VR te trekken, hetgeen de kosten voor hem merkelijk zal doen oplopen.

smiggle
Topic Starter

#9 , 01 okt 2016 20:51

Vermeld ook in die brief, dat als je na X dagen geen reactie ontvangt van hem, je niet zal nalaten naar de VR te trekken, hetgeen de kosten voor hem merkelijk zal doen oplopen.
Mijn vriend heeft die al opgestuurd maar dit niet vermeld...

mava105

#10 , 02 okt 2016 08:55

Is niet absoluut noodzakelijk. Als verhuurder niet reageert op het AS, gewoon binnen een 10 tal dagen naar de VR trekken. Vraag daar dan de herstelling en ook een schadevergoeding van x € per dag dat je niet over regenwater kan beschikken. (bvb 5 à 10 € per dag)

smiggle
Topic Starter

#11 , 05 okt 2016 05:15

En nu wachten op reactie van verhuurder...

Terug naar “Huren”