Huurder weigert toegang

Sal_rif
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder weigert toegang

#1 , 29 sep 2016 13:46

Ja sorry mensen, weer een topic over onze huurder.
Hij weigert ons de toegang te verlenen om werken uit te voeren. Verschillende aangetekende brieven gestuurd gevraagd om bevestiging op te sturen maar geen enkele reactie terug gekregen.
Wat kunnen we hier tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 29 sep 2016 13:59

Naar de rechtbank gaan, daar eisen dat u met een deurwaarder en slotenmaker zich toegang kunt verschaffen tot de woonst, en dat u de kosten voor deze partijen + de rolrechten + de extra kosten omdat u te laat bent begonnen met de werken kunt doorrekenen aan de huurder.

bosprocureur

#3 , 29 sep 2016 14:33

En voeg daarbij maar de problemen met huurbetaling, potdicht gesloten houden van alle ventilatieopeningen... Of hebt u daar al iets voor gedaan?

Reclame

Sal_rif
Topic Starter

#4 , 29 sep 2016 14:51

Neen bosprocureur daar hebben we nog steeds niets tegen gedaan. de ramen en koepels blijven nog steeds dicht en dat al weken. . Kan ik dat zelf doen bij de vrederechter of moet ik me dan een advocaat nemen blaatpraat, we hebben al maanden geen huur ontvangen en onlangs al grote kosten gedaan in verband met het dak. Advocaatkosten kan ik op dit moment echt missen. Ik word echt gek van dit allemaal

Blaatpraat

#5 , 29 sep 2016 15:23

Advocaat is niet verplicht, maakt het je werk wel makkelijker, maar is in veel uitgemaakte zaken voor het vredegerecht onnodig qua kosten.

Ik zou dit dus gewoon zelf regelen:
Ga naar de bevolkingsdienst van de gemeente waar je huurhuis staat, en vraagt een attest van woonst van de huurder op (gewoon aanvragen met als reden dat je naar de rechtbank gaat).
Ga naar de griffie en start de procedure op (papieren liggen daar normaal, deze invullen en indienen samen met dat attest).
Zij sturen aan beide een gerechtsbrief met datum en uur (kun je niet zelf kiezen).

Zorg dat je al je bewijsstukken meeneemt, en leg de rechter het probleem uit.
Neem ook bewijs van je aangetekende zendingen mee + kopie van de brief zelf.

Misgelopen huurinkomsten kun je ook meenemen in deze ene rechtszaak, ook aanduiden op dat blad dat je moet invullen.

Sal_rif
Topic Starter

#6 , 29 sep 2016 15:37

Ik heb van alles kopies gemaakt dat zal geen probleem zijn. We zijn al een keer naar de vrederechter geweest in verband met de huurachterstand voor een verzoeningsprocedure maar is uiteindelijk mislukt. morgenvroeg naar de gemeente. bedankt blaatpraat :)

sloeberken

#7 , 29 sep 2016 16:59

Naar de rechtbank gaan, daar eisen dat u met een deurwaarder en slotenmaker zich toegang kunt verschaffen tot de woonst, en dat u de kosten voor deze partijen + de rolrechten + de extra kosten omdat u te laat bent begonnen met de werken kunt doorrekenen aan de huurder.
Zo zal een vrederechter geen uitspraak doen, daar is hij niet bevoegd voor, enkel een dwangsom opleggen kan hij.

Er is ook nog een wet dat er geen niet dringende werken mogen uitgevoerd worden tijdens de huurperiode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#8 , 29 sep 2016 18:15

Een lekkend dak is niet dringend?

Een aantal fouten rechtzetten, die wellicht zullen blijken uit een verslag na controle, is niet dringend? Ook niet als de (te beschermen??) huurder blijkbaar alles in het werk stelt om de gevolgen nog meer te laten uitkomen door de laatste tijd alle ventilatie te vermijden?

U kan de vrederechter wel uitnodigen voor een plaatsbezoek. Ik zie de vrederechter wel opdracht geven om herstelling toe te laten van de belangrijkste tekortkomingen, evt. tegen dwangsom. Het feit dat hij al een behoorlijke huurachterstand opgebouwd heeft, zal hierbij alleen maar helpen.

Aan TS : stel uw tocht naar het vredegerecht niet langer uit. Als u toch blijft aarzelen, stel dan een advocaat aan, het zal u uiteindelijk goedkoper uitkomen dan alles maar op u af te laten komen.

sloeberken

#9 , 29 sep 2016 18:34

Bedankt franciscus de werken zijn gelukkig al gebeurd en er is nu een zorg minder.
Nog wachten op wat wonen vlaanderen gaat zeggen om verdere herstellingen te doen.
Ondertussen proberen we een procedure op te starten in verband met de achterstallige huur.
Op 24 september 2016 zegt u het bovenstaande, en nu spreek je weer over werken.

Sal_rif
Topic Starter

#10 , 29 sep 2016 19:22

Aangezien meneer alle ventilatiemogelijkheden dicht houd heb ik er geen vertrouwen meer in.
Het zijn geen grote werken alleen chekken of de stopcontacten nog goed zijn en dergelijke.
ff een andere vraag
Stel er zijn gebreken waarover hij gezwegen heeft, hij heeft ze nooit gemeld wat dan.
Zijn dat dan ook strafpunten voor ons?

sloeberken

#11 , 29 sep 2016 20:39

Wonen Vlaanderen maakt enkel melden van de gebreken, ze oordelen niet wie er fout is.
Huurder heeft een meldingsplicht heeft hij dit niet gedaan, dan kan de vrederechter hem veroordelen voor een deel van de schade.
Wacht gewoon de uitslag af van Wonen Vlaanderen, nu ga je toch niet veel kunnen doen op korte termijn.
U krijgt 3 maand de tijd om alles te herstellen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 29 sep 2016 21:06

Aangezien meneer alle ventilatiemogelijkheden dicht houd heb ik er geen vertrouwen meer in.
Het zijn geen grote werken alleen chekken of de stopcontacten nog goed zijn en dergelijke.
dat zijn geen werken, dat is controle.

Tenzij u gemeld werd dat er gebreken zijn, moet u zelf geen opsporing doen naar gebreken. Dat hoort niet tot een van de redenen om de woning te betreden.

U kan natuurlijk wel 1x per jaar bezoekrecht vragen om de staat van de woning na te gaan. Daar hoort dit wél onder.

Sal_rif
Topic Starter

#13 , 30 sep 2016 16:09

Een update: vandaag besloten om toch een advocaat te nemen.
Zo valt al de stress van de laatste tijd ook een beetje weg.
Bedankt voor alle reacties.

Terug naar “Huren”