opzeg betekenen

SLA
Topic Starter
Berichten: 69

opzeg betekenen

#1 , 26 sep 2016 20:04

Kan iemand uitleggen wanneer de opzeg aan de verhuurder moet worden betekend ?

Is het de datum van verzending die telt of is het de datum van in ontvangsname die telt ?

Wanneer een opzegbrief bijvoorbeeld op vrijdag 30 september wordt verzonden en die wordt op maandag 3 oktober aangeboden bij de verhuurder, kan de opzeg toch niet op 1 oktober ingaan ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 sep 2016 20:22

U moet minsten 3 werkdagen voor einde maand u AS verzenden; en voor alle zekerheid vroeger. De opzeg gaat steeds in de 1ste van de maand volgend op het ontvangst van u AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3799

#3 , 27 sep 2016 09:38

De inhoud van een aangetekende zending wordt geacht gekend te zijn 3 werkdagen na verzending.
Als datum van ontvangst wordt de eerste aanbieding gebruikt (ook al ben je niet thuis).

Als ontvanger de brief nooit gaat ophalen bij de post, wordt de inhoud nog steeds geacht gekend te zijn.

Wat Sloeberken zei is dus wat dit wilt zeggen in de praktijk.
Als iemand een huuropzeg wilt beginnen vanaf 1 oktober, is vandaag het ultimatum dus.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 27 sep 2016 13:56

Daar zou ik nu toch eigenlijk eens klaarheid over willen!

BV morgen 28.09.2016 aangetekende zending, wordt normaal aangeboden 29.09.2016, een donderdag, dan wordt ontvanger toch geacht kennis genomen te hebben? En is dan nog vrijdag 30 september, gewoon een extra dag, en dat zou nog te laat zijn om de opzeg te laten ingaan zaterdag?

Ik heb dat helemaal anders geleerd.

Blaatpraat
Berichten: 3799

#5 , 27 sep 2016 14:53

Daar zou ik nu toch eigenlijk eens klaarheid over willen!

BV morgen 28.09.2016 aangetekende zending, wordt normaal aangeboden 29.09.2016, een donderdag, dan wordt ontvanger toch geacht kennis genomen te hebben? En is dan nog vrijdag 30 september, gewoon een extra dag, en dat zou nog te laat zijn om de opzeg te laten ingaan zaterdag?

Ik heb dat helemaal anders geleerd.
Gerechtelijk wetboek artikel 32 bis §2.

Termijn van 3 werkdagen is in de wet vastgelegd voor gerechtelijke zaken, alsook voor ontslag.
Daarbuiten is er niets vastgelegd, maar de rechtspraak gaat ook uit van deze termijnen:
3 werkdagen voor een (aangetekende) brief.
1 werkdag voor een aangetekende brief met A/R.
Zaterdag telt als werkdag, behalve als dit de afleverdag zou zijn.

Het is dus veilig om altijd de drie-werkdagen-regel in acht te nemen, geen discussie mogelijk achteraf.

bosprocureur
Berichten: 6878

#6 , 27 sep 2016 19:01

Ik moet bekennen dat ik bij een vorige gelegenheid (augustus) toch een second opinion gevraagd heb bij een verbruikersvereniging (t* aank** om ze niet te noemen) over deze vraag.

De juriste in kwestie was zeer categoriek : Verzendingsdatum aangetekende brief +1e werkdag is de datum dat hij normaal aangeboden wordt, en die aanbieding geldt als kennisname. Van een zaterdag is niet gesproken. Spijtig.

Wie heeft het nu bij het rechte eind ? Ik wil niet absoluut gelijk krijgen, maar vind het wel belangrijk genoeg om zeker te zijn.

Wie o wie brengt zekerheid?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 sep 2016 20:21

Je kan u As om 9u op de post doen en ook om 16,55u, de datum is wanneer hij de eerste keer aangeboden word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”