Onderhuur waarborg

alien
Topic Starter
Berichten: 70

Onderhuur waarborg

#1 , 08 sep 2016 12:16

Een bekende van mij heeft 3 jaar geleden een huis gehuurd met 2 vriendinnen. Zij heeft alles op haar naam gedaan en de 2 anderen hebben een gedeelte van de waarborg betaald. Ze hadden mondeling afgesproken om 3 jaar te huren. Echter na 1 jaar vertrokken de 2 vriendinnen. Deze 3 jaar zijn nu om en nu komt eentje van die 2 vriendinnen haar gedeelte van de huurwaarborg terugeisen. Er staat niets op papier .Mijn vraag , kan deze vroegere mede huurster dat gelg terugeisen? Zij dreigt om naar de vrederechter te gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 sep 2016 12:40

Waarom zou ze recht hebben om dat geld te mogen houden? Is er schade? Werd die door haar aangericht?
Indien niet: terugbetalen met intrest

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#3 , 08 sep 2016 12:43

De medehuurder had beloofd om 3 jaar te blijven, maar vetrok na 1 jaar.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 sep 2016 12:51

Maar aangezien dit mondeling afgesproken werd, is daar geen enkel bewijs van. Voor de rechter zal de OP dus onmogelijk kunnen claimen dat die huurwaarborg niet terugbetaald moet worden als soort van verbrekingsvergoeding.

Heeft de tegenpartij bewijs van de storting/overschrijving van die huurwaarborg?

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#5 , 08 sep 2016 13:15

Her geld is via overschrijving gestort inderdaad.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#6 , 03 okt 2017 18:07

Nu komt de zaak voor de vrederechter.Wat is de bedoeling van de vrederechter : om te bemiddelen of kan ie ook een vonnis opleggen ?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 03 okt 2017 18:32

Hangt ervan af van hoe de zaak voor de vrederechter komt.

Als het om een gratis verzoening gaat, dan is het om te bemiddelen, maar opgelet: het PV van verzoening heeft de waarde van een vonnis. Als je je bij de vrederechter akkoord verklaart met een compromis, dan strekt dit tot wet.

Als het echter via een verzoekschrift of een dagvaarding loopt, dan volgt er een vonnis, met gerechtskosten en eventueel rechtsplegingsvergoeding voor de verliezende partij.
"sowieso" schrijf je zo.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#8 , 03 okt 2017 18:53

Mijn dochter heeft samen met 2 vriendinnen een huis gehuurd , op haar naam.Iedereen beloofde om 3 jaar te huren , echter 1 vriendin vertrok na 6 maanden .Hierdoor kwam mijn dochter in geldnood vooraleer er een nieuwe medehuurder werd gevonden.Na die drie jaar heeft de huisbaas een gedeelte , bijna alles van de waarborg ingehouden.Nu komt deze 'vriendin' haar gedeelte van de huurwaarborg opeisen voor het vredegerecht.Er is niets op papier gezet .Luistert de vrederechter ook naar de kant van mijn dochter ?Of is het een hopeloze zaak ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 03 okt 2017 19:30

Wie iets beweerd zal het ook moeten bewijzen, wie heeft de waarborg betaald.
Als het een verzoening is, en je gaat niet of er kan geen verzoening bereikt worden is er geen vonnis.
Is het met een verzoekschrift dan moet de vrederechter een vonnis uitspreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#10 , 03 okt 2017 20:04

Het gaat om een verzoening.Wat als er geen akkoord is ?Komt er dan geen vonnis ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 03 okt 2017 20:20

Het gaat om een verzoening.Wat als er geen akkoord is ?Komt er dan geen vonnis ?
Nee, u bent ook niet verplicht om er naartoe te gaan.
Het woord zegt het zelf verzoening, geen akkoord dan kan er ook geen vonnis zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#12 , 03 okt 2017 20:22

Hartelijk dank.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#13 , 03 okt 2017 20:23

PS :maar als ik er niet naartoe ga , wat dan ?Krijgt de eiser dan 'gelijk' ?

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 03 okt 2017 21:38

Nee, een verzoening gaat pas door als beide partijen aanwezig zijn. Er zijn geen eisers of verweerders bij een verzoening.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”