Opzegging getekend kotcontract voor aanvangsdatum

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

Opzegging getekend kotcontract voor aanvangsdatum

#1 , 06 sep 2016 20:25

Hallo,

Verhuurder wenst, op mondelinge wijze, een reeds getekend contract voor de huur van een kot op te zeggen 20 dagen voor de aanvangsdatum, dit omwille van een 'dubbele boeking'.
Ik ben de nieuwe huurder, en de verhuurder heeft me een ander kot aangeboden.
Echter minder aantrekkelijk qua reistijd en oppervlakte.
Weliswaar voor een lagere, doch normale huurprijs voor eenieder in het pand.

De waarborg is reeds geregeld bij de bank door mij en de verhuurder
Het voorschot op de bijkomende kosten zijn reeds betaald voor de volledige duurtijd (1jaar, mogelijks verlengbaar).
En de eerste maand huur is ook reeds betaald
In het contract is niets aanwezig aangaande vroegtijdig opzeggen door verhuurder.
Ook in de huurwet uitgegeven door justitie heb ik aangaande bovenstaande situatie niets nuttig terug gevonden.
Ik zal vooreerst trachten een minnelijke schikking te bekomen.

Graag advies aangaande :
1. De mondelinge opzegging is voor mij onvoldoende. Ik wens dit via een aangetekend schrijven te ontvangen.
In welke volgorde voer ik best onderstaande acties uit
- Een aangetekend schrijven van opzegging vragen.
- Een contract ondertekenen voor het andere kot
- of andere acties die me onbekend zijn
2. Hoe kan ik de verhuurder toch 'dwingen' het kot aan mij te verhuren zoals we samen zijn overeengekomen ?
3. Heb ik recht op een schadevergoeding ? hoeveel en welke wetgeving ondersteunt dit ?
4. Is er een mogelijkheid om bijkomende schade terug te vorderen, zoals gsm-kosten, verplaatsingskosten, tijdsbesteding aan het evalueren van het alternatieve kot en dergelijke

thx in advance, gtx, HoD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 07 sep 2016 12:02

Kotcontract is onder gemeen recht.

In geval van bepaalde duur, kan het niet opgezegd worden (door geen van de 2 partijen), tenzij anders bepaald in het contract.
Bekijk het contract, en zie of er iets staat van vervroegd opzeggen.

*Staat dit er niet, kan de verhuurder je niet opzeggen.
In dit geval heb je recht om daar te verblijven, maar dit telt ook voor die andere huurder.
Je kunt ook een schadevergoeding eisen (ik zou in dit geval gaan dat de verhuurder de huurprijs aan jou betaalt, dus 12 maanden huur in 1 keer aan jou betalen als schadevergoeding).

Ik zou je dus aanraden om dit alles op papier te zetten:
Zeggen dat een contract niet kan opgezegd worden door de verhuurder, verwijzen naar het gemeen huurrecht hiervoor.
Als compensatie eis je dat al je gemaakte kosten terug vergoed worden (is geen schadevergoeding, maar een schadeloosheid), en op de koop toe een schadevergoeding (cf. mijn voorstel).
Indien de verhuurder niet akkoord gaat hiermee, je toch het pand zult betrekken (kanttekening: de relatie zal wel verzuurd zijn, dus wil je dat nog?), of naar het vredegerecht zult trekken waarbij de procedurekosten ten zijner laste zullen zijn.

Deze brief stuur je aangetekend op.

*Staat er wel een mogelijkheid tot vervroegd opzeggen in, dan moet de verhuurder deze procedure volgen.
Echter kun je ook hier proberen om je schadeloosheid te vragen, en ik vermoed dat de meeste rechters wel zullen meegaan hierin als dit tot een rechtszaak zou komen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 sep 2016 12:12

"1. De mondelinge opzegging is voor mij onvoldoende. Ik wens dit via een aangetekend schrijven te ontvangen."

Moet steeds met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 07 sep 2016 17:18

Stel dat de verhuurder met mail of telefonisch het contract opzegt.
Is het dan aangewezen dat wij ons aanbieden op de voorziene dag van overhandiging van de sleutel op het kot ?
Is het dan verstandig van een deurwaarder mee te nemen, om de niet overhandiging van de sleutel te noteren ?

Is het aangewezen dat, zelfs bij opzegging van het contract door de verhuurder via een aangetekend schrijven, wij ons aanbieden op de voorziene dag van overhandiging van de sleutel op het kot ?
Is het dan verstandig van een deurwaarder mee te nemen, om de niet overhandiging van de sleutel te noteren ?

mvg, HoD

Blaatpraat
Berichten: 3801

#5 , 08 sep 2016 09:37

Zolang je eerst zelf geen actie onderneemt met een brief te sturen naar de verhuurder, is er geen enkele vervolgstap verstandig.

Heb je het contract al nagelezen en gezien of er een opzegmodaliteit in staat?

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 09 sep 2016 17:25

Hallo,

De opzegparagraaf is enkel opgesteld voor als de huurder vroeger wenst te vertrekken.
Voor als de verhuurder verbreekt, is er niets terug te vinden in het contract

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 09 sep 2016 18:45

Verhuur van tweede verblijf is het "gemeen" huurrecht, wel te verstaan als u huurder eer zijn domicilie niet geplaatst is.
Is er een bepaalde duur opgenomen in het contract.

Schriftelijke huurovereenkomst tweede verblijf. Deze kan afgesloten worden voor een bepaalde of een onbepaalde duurtijd. In de schriftelijke huurovereenkomst van onbepaalde duur kan een opzegtermijn opgenomen worden welke door de partijen in acht moet genomen worden bij een eventuele opzeg van het contract. Wordt niets vermeld aangaande de opzegtermijn, dan zullen ook hier de plaatselijke gebruiken geraadpleegd worden. Zowel huurder als verhuurder kunnen dit contract steeds opzeggen.

Wordt het huurcontract afgesloten voor een welbepaalde duurtijd, dan zal het contract na verloop van deze periode automatisch een einde nemen zonder dat de partijen nog een opzeg moeten versturen (uiteraard kunnen de partijen in hun contract bepalen dat er toch nog een opzegging zal moeten gebeuren).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 09 sep 2016 19:03

Informatie uit het huurcontract

De huurder verbindt er zich toe zijn hoofdverblijfplaats ook na het ondertekenen van deze overeenkomst niet in het gehuurde
goed te vestigen.

De huurovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van 12 opeenvolgende maanden, beginnende op ...sep 2016 om
van rechtswege te eindigen op ... sep 2017, zonder dat de huurder stilzwijgende wederinhuring kan inroepen.


Indien de huurder dit huurcontract voortijdig zou willen opzeggen, wordt hij vrijgesteld van elke verplichting die
voortvloeit uit dit contract, vanaf de dag waarop het huurcontract is overgenomen door een andere huurder. Echter
betreffende voortijdige opzeg kan enkel wanneer de nieuwe huurder voorafgaandelijk en uitdrukkelijk aanvaard/goedgekeurd
is geworden door de verhuurder alsook mits de uitdrukkelijke voorwaarde dat de volgende bedragen betaald zijn:
1. Alle huurgelden, bijdragen, lasten en andere eventueel verschuldigde kosten, tot op de dag waarop het nieuwe
huurcontract in werking treedt.
2. De eventuele kosten die nodig zijn om de studio opnieuw in orde te zetten, en bepaald volgens de onderling
opgemaakte inkomende plaatsbeschrijving.
3. Een forfaitaire opzeggingsvergoeding, die overeenkomt met één maand huur.
In alle andere gevallen zal de huurder de contractuele bepalingen van onderhavige overeenkomst van bepaalde duur dienen
blijven na te leven.

Deze overeenkomst kan om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van de
residentie/studio tot studieverblijf in het gedrang komt (zie het bijgevoegd huisreglement) of omdat de huurder een achterstal
inzake de maandelijks te betalen huurgelden van minsten 2 maanden heeft, onmiddellijk en éénzijdig worden beëindigd door
de verhuurder, echter dit wel nadat elke redelijke poging tot oplossing van het probleem is mislukt.

In geval van verkoop van het goed dat het voorwerp uitmaakt van dit contract, of bij overlijden van de eigenaar, heeft de
nieuwe eigenaar het recht om dit contract op te zeggen mits een vooropzegtermijn van zes maanden, te betekenen uiterlijk
binnen drie maanden na het verlijden van de authentieke verkoopakte of de opmaak van de notariële akte. Gedurende deze
vooropzegtermijn heeft de huurder het recht om dit contract éénzijdig op te zeggen aan het eind van elke maand alsook
betaalt de verhuurder desgevallend de huurder, bij wijze van vergoeding, een bedrag dat overeenkomt met driemaal de
huurprijs van de laatste maand.

Ik hoop dat we een sterk dossier hebben
Als ik me vergis, kan er me dan iemand aangeven welke de valkuilen zijn.

thx, mvg, HoD

Blaatpraat
Berichten: 3801

#9 , 12 sep 2016 09:56

Ik refereer naar mijn vorige post.
Specifiek het gedeelte dat de verhuurder je niet kan opzeggen.

Ik zou dus een brief schrijven en minnelijk een schadeloosheid en schadevergoeding eisen.

HoD
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 12 sep 2016 17:59

thx, gtx, HoD

Terug naar “Huren”