Nalatigheid onderhoud gasketel + gasketel staat in verboden ruimte

Huurder4587
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nalatigheid onderhoud gasketel + gasketel staat in verboden ruimte

#1 , 06 sep 2016 13:56

Ik huur een studio in Vlaanderen.
Ik ben nalatig geweest in het onderhoud van de gasketel (niet tweejaarlijks onderhouden). Ik ben aangetekend in gebreke gesteld. Ik ben in fout, ik heb op zich geen probleem om dit toe te geven.
Deze studio is één grote kamer, en hangt dus in dezelfde ruimte als de keuken en waar ik slaap. Dit is een open verbrandingsketel: de lucht wordt gehaald uit de ruimte zelf. Volgens de onderhoudsman mag zo'n ketel niet in een ruimte staat met een dampkap (keuken, deze zuigt ook lucht uit de ruimte) en een slaapkamer. Hij moest sowieso een negatief attest geven ongeacht onderhoud en reiniging. Die ketel moet dus vervangen worden en er zullen ook werken dienen te gebeuren i.f.v. luchttoevoer.

Kan het vervangen van de ketel mij ten laste worden gelegd omdat ik die niet onderhouden heb? De brief met ingebrekestelling maakt geen melding dat de ketel fout staat. Ik heb de neiging om hierop te reageren, maar tegelijkertijd wil ik ook mijn fout omtrent het onderhoud toegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6884

#2 , 06 sep 2016 14:40

Is dat een dampkap met afvoer naar buiten? En is er ergens ook ( reglementaire) aanvoer van verse buitenlucht voorzien?

Huurder4587
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2016 14:47

Dampkap zou ik moeten checken, ik heb er nog nooit op gelet. Ik veronderstel van wel...

Enige aanvoer van lucht is het openzetten van deuren en vensters, zover ik weet.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3801

#4 , 06 sep 2016 14:56

Dampkap is een twijfelgeval.
Als de ketel minder dan 30kW is, en het betreft een circulatiedampkap, of een specifieke op maat gemaakte dampkap, dan kan het wel.

Echter... ongeacht het vermogen is het verboden om een open ketel te hebben in de ruimte waar je slaapt.

En er moet inderdaad luchttoevoer zijn, ramen en deuren open plaatsen is onvoldoende.

Hoe lang is het geleden dat de eigenaar van het pand nog een audit gedaan heeft? Is verplicht om de 5 jaar, en dan had deze dit al lang geweten.
Stel de eigenaar dus aangetekend in gebreke dat er dringend een nieuwe ketel moet geplaatst worden (ofwel gesloten, ofwel buiten de huurwoonst), samen met de opmerking dat deze afgekeurd is door de onderhoudstechnicus omwille van bovenstaande redenen.

Terug naar “Huren”