Opzeg huurder al na 6 maanden

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Opzeg huurder al na 6 maanden

#1 , 18 aug 2016 18:19

Hallo,

Ik heb een huurder die zijn opzeg al geeft na 6 maanden (huis gekocht).

Volgens contract

"De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van drie jaar, die ingaat op 01/02/2016 en verstrijkt op 01/02/2019 en opzegbaar door één van de partijen bij het verstrijken van elke periode van één jaar door middel van een opzegging die ten minste 3 maanden van tevoren wordt betekend.
Bovendien en tenzij één van de partijen een opzegging betekent per aangetekend schrijven ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de overeengekomen duur van 3 jaar, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.

Bovendien, indien de huurovereenkomst is gesloten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de overeenkomst beëindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden die aangetekend moet worden betekend en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar."

Ik veronderstel dat ik als verhuurder dus recht heb op een vergoeding van 3 maanden huur ?

Vast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 aug 2016 18:49

Je moet opletten met dergelijke contracten, huurcontract korte duur zijn niet opzegbaar.
Sleur daar geen zaken bij van opzeg elk jaar.
Volgens u contract heb je recht op 3 maand huur als verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 18 aug 2016 19:32

"Je moet opletten met dergelijke contracten, huurcontract korte duur zijn niet opzegbaar."

Korte duur is dan 3 jaar ? En waarom zijn die niet opzegbaar ? Ik ben het niet die de opzeg geeft. Ik wil niet dat ze weg gaan, maar kan hen toch ook niet verplichten te blijven...
In dit geval had de huurder (jong koppel) wel eerst eens kunnen nadenken of ze gingen huren dan wel een huis kopen. Het was een nieuwbouw appartement volledig geschilderd en kraaknet opgeleverd.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 aug 2016 21:25

Korte duur is dan 3 jaar ? En waarom zijn die niet opzegbaar ? Ik ben het niet die de opzeg geeft
Jij ben toch de verhuurder die het huurcontract opmaakt.

Hier de huurwet: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#5 , 19 aug 2016 08:26

Zie blz 25 punt d ik citeer:


"De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van drie maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• drie maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• twee maand huur indien hij tijdens het tweede
jaar vertrekt;
• één maand huur indien hij tijdens het derde jaar
vertrekt."

Dit is toch ook wat er in mijn contract staat...
Ik zie dan ook het probleem niet, het is de huurder zijn keuze om te vertrekken in het eerste jaar van de overeenkomst

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 aug 2016 08:56

Zie blz 25 punt d ik citeer:


"De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op
voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging
van drie maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst
moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan:
• drie maand huur indien hij tijdens het eerste jaar
vertrekt;
• twee maand huur indien hij tijdens het tweede
jaar vertrekt;
• één maand huur indien hij tijdens het derde jaar
vertrekt."

Dit is toch ook wat er in mijn contract staat...
Ik zie dan ook het probleem niet, het is de huurder zijn keuze om te vertrekken in het eerste jaar van de overeenkomst
Dat is voor een 9 jarig huurcontract, niet van toepassing op huurcontracten korte duur max 3 jaar.
Toch kan je dit opnemen in u contract korte duur, zo zal de huurder meestal toch kiezen voor de schadevergoeding, dan voor een procedure bij de vrederechter.

Je kan perfect een clausule plaatsen "elk jaar opzeggen" dat kan je dan ook afdwingen.

Artikel 3 § 6 Woninghuurwet
In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar… Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden… In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 aug 2016 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 19 aug 2016 09:05

Zoals inderdaad al gezegd: een contract van maximaal 3 jaar kan niet opgezegd worden.
Hier kan wel onderling van afgeweken worden, of er kunnen gunstigere clausules voor de huurder (niet voor de verhuurder) worden ingebouwd.

Aan dit laatste is voldaan: je hebt toestemming gegeven om jaarlijks te kunnen opzeggen, en dit zonder schadevergoeding.
Je kunt dus nog eisen dat ze blijven betalen tot eind januari, maar niet langer.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 19 aug 2016 13:08

Als ik goed lees, staat er dat bij vervroegde opzeg in het eerste jaar van het contract, dat afgesloten is voor een vaste periode van drie jaar, een schadevergoeding van drie maanden huur verschuldigd is.

In de veronderstelling dat de opzeg ingaat op 1 september, moet de huurder het pand dus verlaten eind november, en dan nog eens die vergoeding van drie maand huur extra betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 19 aug 2016 14:20

Is maar opzegbaar volgens contract elk jaar dus 31 januari 2017. Huur betalen tot eind januari 2017 + 3 maand verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 19 aug 2016 15:06

Inderdaad, zo staat het er dus.

Maar als de verhuurder dat nog wil hardmaken, dus betalen tot eind januari + nog eens drie maand, dan zou ik toch eens een bezoek aan de vrederechter overwegen, dat zou m.i. beginnen ruiken naar rechtsmisbruik vanwege de verhuurder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 19 aug 2016 17:36

Inderdaad, zo staat het er dus.

Maar als de verhuurder dat nog wil hardmaken, dus betalen tot eind januari + nog eens drie maand, dan zou ik toch eens een bezoek aan de vrederechter overwegen, dat zou m.i. beginnen ruiken naar rechtsmisbruik vanwege de verhuurder.
De vrederechter kan de wet niet omdraaien, er is al een billijke clausule voor de huurder, dat hij elk jaar zijn driejarig contract kan opzeggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#12 , 21 aug 2016 11:12

Voor de nieuwe huurders was ik aan het denken het huurcontract aan te passen, maar dit heeft blijkbaar weinig zin. In elk geval kan de huurder altijd opzeggen mits 3 maanden opzeg termijn, in de eerste 3 jaar mits vergoeding van 3 2 1 maand huur bij opzeg in resp. 1 2 3de jaar.
Ook al maak ik er een langdurig contract van, de huurder kan altijd nog opzeggen in de eerste 3 jaar.
Om korte verhuur te vermijden zou ik dan jonge koppels moeten mijden, dan mag dan ook weer niet.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 21 aug 2016 12:20

Korte verhuur heeft zo zijn voordelen. Zie het als een jaartje op proef. Zo weel je zeker als je verder wil met deze huurder, of dat je hem niet langer wenst als huurder. Je kan voorzien in de overeenkomst dat de huur na 1 jaar automatisch overgaat naar een negenjarig contract. Bij een 9 jarig contract zit je onmiddellijk vast voor langere periode, tenzij je als verhuurder een verbrekingsvergoeding betaald aan de huurder om hem buiten te krijgen.

JorisB
Berichten: 78

#14 , 03 sep 2016 14:30

"De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van drie jaar, die ingaat op 01/02/2016 en verstrijkt op 01/02/2019 en opzegbaar door één van de partijen bij het verstrijken van elke periode van één jaar door middel van een opzegging die ten minste 3 maanden van tevoren wordt betekend.
Lijkt me zelfs een onwettig contract. Contracten van bepaalde duur mogen immers maximum 3 jaar duren. Indien korter kunnen ze slechts één maal verlengd worden en dit voor maximaal dezelfde duur en zonder de totale duur van 3 jaar te overschrijden.
Een contract van 3 jaar vaste duur dat jaarlijks kan opgezegd worden, lijkt me eerder een éénjarig contract dat 2 keer stilzwijgend wordt verlengd.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#15 , 24 sep 2016 17:18

Het contract is opgesteld voor een termijn van 3 jaar, niet voor 1 jaar en telkens verlenging, de huurder kan wel opzeggen onder voorwaarde.
Als de huurder al na een paar maanden wil opzeggen had hij beter een vakantiehuis gehuurd of een mobilhome.

Terug naar “Huren”