Schade clausule huisdieren toegvoegen aan huurcontract

LBaetens
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schade clausule huisdieren toegvoegen aan huurcontract

#1 , 17 aug 2016 09:14

Hallo iedereen

Dit is een bericht meer naar verhuurders gericht.

Mijn vriend en ik hebben onlangs met onze nieuwe verhuurder een overeenkomst afgesloten en momenteel zijn we de clausules in het huurcontract aan het overlopen.

Wij hebben 2 honden en we willen graag (beide partijen willen dit graag) een clausule laten toevoegen aan het contract waarin wordt vermeld dat de honden wel toegelaten zijn maar dat, INDIEN er door de honden schade zou toegebracht worden, deze ten laste van de huurder valt, buiten de gewone huurwaarborg om. Zo is er achteraf geen onduidelijkheid mogelijk.

Kan iemand tips / advies geven van hoe deze clausule best in het contract wordt verwoord gezien beide partijen hier nog geen ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 17 aug 2016 09:36

Die schade valt toch sowieso ten laste van de huurder. Ik begrijp niet wat een extra clausule daar nog iets kan aan toevoegen. Wat wel te overwegen valt is dat u een xtra clausule voorziet buiten het huurcontract om dan en in zoverre dit juridisch kan. Een supplementaire waarborg voor de mogelijke schade die door de huisdieren eventueel zou kunnen toegebracht worden. Met dien verstaande dat als de normale waarborg de schade niet dekt die door de bijkomende waarborg kan uitgebreid worden. Dus bvb 2 maanden borg voor de woning en een borg van t.w.v. 2 maanden huur voor de dieren.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 aug 2016 09:42

Is het in een huis of op een appartement?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 17 aug 2016 10:01

Die schade valt toch sowieso ten laste van de huurder. Ik begrijp niet wat een extra clausule daar nog iets kan aan toevoegen. Wat wel te overwegen valt is dat u een xtra clausule voorziet buiten het huurcontract om dan en in zoverre dit juridisch kan. Een supplementaire waarborg voor de mogelijke schade die door de huisdieren eventueel zou kunnen toegebracht worden. Met dien verstaande dat als de normale waarborg de schade niet dekt die door de bijkomende waarborg kan uitgebreid worden. Dus bvb 2 maanden borg voor de woning en een borg van t.w.v. 2 maanden huur voor de dieren.
Dit is een onwettige waarborg. Een goede plaatsbeschrijving zal hier een betere oplossing zijn, liefst met foto's.
Clausule in contract is overbodig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LBaetens
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2016 13:40

Het is een huis.

Ik zou er toch graag iets in zetten om te bevestigen dat wij verantwoordelijk zijn indien er iets gebeurt. Ik weet dat onze honden niets zullen stuk maken want wij hebben al gehuurd, het is maar gewoon voor een extra bevestiging voor onze verhuurder want hij was nog wat onwenning.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 17 aug 2016 13:51

Niets belet u van dergelijke clausule bij te voegen in het huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007
Berichten: 366

#7 , 17 aug 2016 17:39

Ik weet dat onze honden niets zullen stuk maken want wij hebben al gehuurd
Hier kan ik wel niet meer volgen, want wat heeft het feit dat u al gehuurd heeft te maken met uw bewering dat uw honden niets zullen stuk maken ?
Het is maar gewoon voor een extra bevestiging voor onze verhuurder want hij was nog wat onwenning.
Moest ik verhuurder zijn zou ik altijd onwennig zijn met zo'n bewering dat uw honden nooit iets zullen stuk maken, dat kan altijd gebeuren, daarom was uw origineel idee niet slecht, maar als het juridisch niet toegelaten is, waar ik zoals ik schreef een mogelijkheid in zag, dan is het zo.

Vergelijk dat van van dat "nooit" van uw honden hierboven, gewoon even met de mensen wiens hond verongelukt is omdat ze hem niet aan een leiband hadden. Die beweren later meestal ook altijd dat hij nooit wegliep.

Terug naar “Huren”