Werken huurwoning

Mich369
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Werken huurwoning

#1 , 16 aug 2016 11:59

Hallo iedereen

Ik huur een huurwoning sinds 2014.
Het is heel vochtig in het huis zelf en daardoor is het parketvloer in de living aan het opbollen en op verschillende plekken aan het kraken. Eigenaar is +/- 5 weken geleden komen kijken en zei dat hij het ging laten repareren na bouwverlof.
Mijn vraag is: is er een maximumtijd aan verbonden wanneer hij de herstelling moet uitvoeren?
Ik heb hem enkele mails gestuurd met de vraag wanneer hij gaat beginnen maar hij antwoord niet...

En een tweede vraag is een klassieker, , nl ivm schimmel.
In het huurwoning is een vochtig en schimmelachtig lucht aanwezig. Zelfs tijdens de zomermaanden zijn we de woning aan het verwarmen. Ramen zetten we dagelijks open. En ik gebruik dagelijks ( +/- 1 uur) luchtontvochtiger. Toch blijft die lucht aanwezig . En op ons kleren die in de kast liggen, stoelen, bestek en kasten zelf komt er schimmel, maar op de muren zelf van de woning is er geen schimmel of ik zie ze mss niet.
Ik heb daarover ook een mail gestuurd naar de eigenaar maar voorlopig ook geen antwoord.
Iemand suggesties daarover of misschien beter gewoon verhuizen ( dan moet ik wel een opzegvergoeding betalen van een maand aan de eigenaar).?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#2 , 16 aug 2016 12:45

De verhuurder van een huurwoning is verplicht ervoor te zorgen dat de huurder het 'rustig genot' kan hebben van de woning.

Als het genot van de huurwoning wordt verstoord door iets dat de huurder niet zelf veroorzaakt heeft (of (mede)verantwoordelijk voor is), is de verhuurder verplicht die verstoring zo snel mogelijk te verhelpen. Dat noemt men de schadebeperkingsplicht.

Als de verhuurder zou erkend hebben dat de problemen die u ondervindt, onder zijn verantwoordelijkheid vallen, doet u er goed aan om de verhuurder er schriftelijk (maar best ook diplomatisch) aan te herinneren (1) welke problemen u ondervindt, (2) dat de verhuurder zich heeft geëngageerd het nodige te doen om de problemen te verhelpen, en (3) dat dit tot op heden nog niet (volledig) gebeurd is, waarna u hem/haar best vraagt om u binnen een termijn van X dagen (aantal dagen door u te bepalen) te laten weten welke stappen hij/zij al ondernomen heeft en wanneer u een oplossing voor de problemen kan verwachten.

Indien ook het schimmelprobleem veroorzaakt is door iets dat niet aan u te wijten is, kan het nuttig zijn dat u dat ook aankaart en dat u vraagt om de schade te vergoeden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 aug 2016 15:11

[quote="Lasto"] om de verhuurder er schriftelijk (maar best ook diplomatisch) aan te herinneren (1)quote]
En dat doe je best via AANGETEKEND SCHRIJVEN en niet via een banale email

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 aug 2016 19:43

Indien geen reactie naar gemeente gaan en een woningonderzoek aanvragen.
Mogelijk voldoet de woning niet meer aan de Vlaamse wooncode.
https://www.wonenvlaanderen.be/huren/ee ... r-oplossen

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#5 , 19 aug 2016 17:38

om de verhuurder er schriftelijk (maar best ook diplomatisch) aan te herinneren (1)
En dat doe je best via AANGETEKEND SCHRIJVEN en niet via een banale email
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet ervan uitgaan dat de verhuurder het probleem uit het oog verloren is en hem nog een kans geven om het probleem op te lossen. Als je deze herinnering verzendt met een aangetekende brief, geeft dat blijk van wantrouwen en dreig je de goede verstandhouding op de helling te zetten. Een aangetekende zending heeft zeker zijn nut, maar wanneer je er te vroeg naar grijpt, kan dat contraproductief zijn.

Het doel is het probleem opgelost krijgen. Pas wanneer na zo'n 'zachte'/diplomatische herinnering niet de nodige reactie komt binnen de gestelde termijn, kan het nuttig zijn om een aangetekende ingebrekestelling uit te brengen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 aug 2016 20:18

Huurder heeft een meldingsplicht, dit kan je enkel bewijzen met mail of AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”