Plaatsbeschrijving intrede moet in tegenspraak opgemaakt geweest zijn

huurder2016
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving intrede moet in tegenspraak opgemaakt geweest zijn

#1 , 12 aug 2016 15:15

Volgens de huurwet moet een PB gezamelijk opgemaakt worden.
Concrete vraag: is de PB geldig indien:

* ze niet opgemaakt is in onze aanwezigheid (enkel door landmeter van verhuurder) en
* we kunnen aantonen dat ze verre van correct was (we hebben op elke blz aantekeningen gemaakt) en
* de aantekeningen werden door ons en de verhuurder ondertekend

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 12 aug 2016 16:15

Op een PB mogen opmerkingen en aanvullingen gemaakt worden, en als beide partijen (verhuurder en huurder) die hebben ondertekend, na iedere aanmerking afzonderlijk te hebben geparafeerd.
Eventueel kan je nog onderaan vermelden hoeveel aanmerkingen er waren. Dus iedere aanmerking nummeren.

huurder2016
Topic Starter

#3 , 12 aug 2016 16:47

Ja, maar de pb werd eerst opgesteld zónder ons. Terwijl dit wel verplicht is. Is dit dan toch ok?

Reclame

bosprocureur

#4 , 12 aug 2016 18:10

M.i. hebt u toch minstens uw akkoord gegeven door uw opmerkingen te geven, en te laten tekenen. Ik hoor het graag als dit fout is :)

mava105

#5 , 12 aug 2016 19:51

Persoonlijk (als verhuurder) maak ik al mijn PB zelf, zonder aanwezigheid van de huurder. Ik geeft hem nadien 14 dagen de tijd om ze te lezen en na te zien, en eventuele opmerkingen te maken. Zonder bericht van de huurder wordt die PB na 14 dagen automatisch als zijnde goedgekeurd door beide partijen. Nog nooit problemen mee gehad.
Voorheen, en in opdracht van mijn werkgever honderden PB opgemaakt, steeds volgens hetzelfde principe. 10 tallen PB zijn bij einde huur voor de vrederechter gekomen, wegens niet akkoord vanwege de huurders. Nooit werd er door een rechter opmerkingen gemaakt over de wijze hoe de PB werd opgemaakt, en in 9 op de 10 gevallen werd de schade ten laste van de huurders gelegd.

Terug naar “Huren”