Afrekening einde huur

Mommaerts
Topic Starter

Afrekening einde huur

#1 , 28 jul 2016 23:02

Beste foragebruikers,

Ik had een appartement gehuurd in een klassiek 3-9 contract. Na één jaar heb ik de huur opgezegd omdat ik mijn eigen woning heb gekocht.

De huisbaas laat mij al weten dat de gemeenschappelijke lasten van het grote appartementsgebouw maar 1X/jaar worden verrekend. Ik ga hier niet mee akkoord en wil een volledige afsluiting van de som die ik aan de verhuurder moet wegen het vroegtijdig verbreken van de overeenkomst (= 2 maanden huur), de eventuele schade en een afsluiting van de syndicuskosten (verwarming, water, onderhoud, ...).

Wat zegt de wetgever?

Alvast bedankt
Amateur filosoof en kluizenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2016 23:36

Bij mijn weten is de eindafrekening jaarlijks op een AV die deze goedkeurt. Pas op dat moment zijn al de gemeenschappelijke kosten gekend en kan de eigenaar afrekenen met zijn huurder.
Stel op dit ogenblik is er al een kost die ten laste van de huurder wordt gelegd betaald gaat u die helemaal betalen?
Of gasverbruik wordt per aandelen verrekend op einde van het jaar..op dit ogenblik zijn de cijfers dus niet gekend want wordt met voorschotten gewerkt.
Indien u dat wenst en het zou kunnen betaald u dan de extra kosten zodat de syndicus de tijdelijke berekening kan maken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2016 09:09

Men kan uiteraard een definitieve afrekening opmaken, maar dan zullen bij ALLE appartementen de calorimeters en andere eventuele tussenletters moeten worden opgenomen. En moeten ook alle nutsmaatschappijen een factuur opmaken, om alzo een eindafrekening op te maken. Dat kost uiteraard allemaal geld, en gewoonlijk een veelvoud van de uiteindelijke kost. Laat verhuurder een voorlopige afrekening opmaken op basis van vorig jaar, vermeerderd met mogelijke meerkosten van 20 % , en heb voor de rest wat geduld.

Reclame

Terug naar “Huren”