3 maand geleden heeft m'n zus haar huisbaas (aangetekend) laten weten dat ze haar huurcontract zou stopzetten.
Sindsdien is de goede relatie tussen de 2 partijen bekoeld. Huisbaas doet ongelooflijk moeilijk.
Vanavond ga ik met m'n zus mee om de overdracht van sleutels en meterstanden te regelen; in de hoop dat ze dan "iets normaler" doen.
Ze staan er op een inspectie te doen van de hal, gang en voortuin na de verhuis. Verder ook nog inspectie van het appartement en moeten we alle attesten (dus een van elk jaar) voorleggen van het onderhouden van de verwarmingsketel.
MAAR ivm de "verhuisschade": verhuis is dus ondertss 4 dagen geleden, gang & hal zijn gemeenschappelijk en de voortuin grenst aan het voetpad.
Ik vind het nog al redelijk onlogisch dat er nu nog een "gezamelijke" inspectie kan / dient te gebeuren. Zeker als het gaat over hal, gang en voetpad. Iemand anders kan aan deze delen schade (ondertussen) hebben toegebracht.
Ik had ergens vernomen dat - de enige die verhuisschade kan vaststellen - een gerechtsdeurwaarder is en dit TIJDENS de verhuis. Klopt dit?
En hoe zit het met die attesten? Kan een verhuurder dit opvragen? In het huurcontract staat het niet echt superduidelijk in. Het onderhoud werd jaarlijks gedaan, maar geen attest gekregen aangezien de ketel samen met die van de eigenaar gekuist werd.
Verder nog even meegeven dat er geen plaatsbeschrijving is gemaakt en dat het contract niet werd geregistreerd.
Contract dateert van 1/12/2009.
Alvast bedankt voor de feedback.
Laura