Geen stroom wegens kortsluiting

Salvatore
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geen stroom wegens kortsluiting

#1 , 11 jul 2016 07:58

Hoi,

In het verleden heb ik me altijd kunnen behelpen mat de antwoorden die ik vond op het forum, maar bij deze zit ik even vast..

Bijna 3 weken geleden (tijdens de zware storm) kregen wij een blikseminslag binnen in ons appartement. Het appartement is een woonst in 2 opgedeeld, de eigenaar woont op het gelijkvloers (gemeenschappelijke meters).

De inslag heeft ervoor gezorgd dat we een kortsluiting kregen telkens de huisbaas de stroom terug probeerde aan te zetten. De dag nadien zijn er 2 elektriciens langs gekomen, waarvan beide zeiden dat de bekabeling te oud was en wellicht op een bepaalde plek samengesmolten door de inslag, waardoor ze niet veel interesse hadden in een herstelling en volledig nieuwe bekabeling door het huis voorstelden (ook al omdat er geen kleurcodes gebruikt werden en er op zeer weinig plaatsen aarding is).

Diezelfde dag zijn ze er wel in geslaagd om een gedeelte van de stroom terug te laten werken, heel het gedeelte van de huisbaas en voor mij enkel de keuken en de woonkamer. Voor de rest (3 slaapkamers, badkamer, 2 hallen) konden ze het probleem niet vinden.

Vorige week donderdag is er dan een andere elektricien langs gekomen, deze kon het probleem ook niet vinden, maar was ook van mening dat er nieuwe bekabeling moest komen. Intussen zat ik al 1 week zonder licht en moest ik mij behelpen met een verlengkabel en led-lampen op batterijen.

Sinds deze laatste keer heb ik niets meer gehoord van de huisbaas, hij neemt ook zijn telefoon niet meer op, het lijkt ook dat hij nog zelden thuis is (heb ook zeer uiteenlopende werkuren, dus dat maakt het al zeker niet makkelijker) en ik begin het gevoel te krijgen dat het hem precies koud laat dat ik nu al bijna 3 weken in een appartement woon zonder licht/stroom in het merendeel van de ruimtes.

Ik woon er nu 2 jaar en heb dus nog zeker 1 jaar te gaan daar. Is er een mogelijkheid om vervroegd onder mijn contract uit te komen? Of om de verhuurder toch aan te sporen om hier werk van te maken (AS?)? Want huur betalen voor een appartement waar ik in het donker mijn weg maar moet vinden en zelfs moet douchen in het donker (LED op batterij geeft niet veel verandering..) daar heb ik geen zin in, zeker na 3 weken mijn plan ermee te trekken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 7059

#2 , 11 jul 2016 08:48

Wat zegt de brandverzekering (blikseminslag is m.i. gedekt) ? Heeft u het schadegeval aangegeven?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 jul 2016 08:54

Stel u verhuurder in gebreke met een AS, zodat je bewijs hebt. Telefoneren zal geen oplossing meer zijn.
Geen reactie verhuurder zal je naar de vrederechter moeten stappen, en kan je de herstelling opeisen, of desnoods huurvermindering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2850

#4 , 11 jul 2016 09:31

Ik denk eigenlijk dat je niet mag klagen. De verhuurder heeft al drie elektriciens aangesteld om het probleem te verhelpen . De laatste is nog maar vorige week donderdag geweest. Nu dat het bouwverlof is, zal het nog moeilijker zijn om iemand bij de werken te krijgen.
Hebben die elektriciens al gezocht naar aftakdozen in de muur met een detector?
Die opmerking van de kleurcodes en aarding moet je u niet aantrekken.
De installatie moet niet AREI-conform zijn als ze van voor 1981 is, ze moet wel functioneren en veilig zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 11 jul 2016 09:58

Bij de verhuur van een wooneenheid moet geen keuringsverslag worden voorgelegd. Volgens de Vlaamse Wooncode moeten woningen echter voorzien zijn van een voldoende uitgebreide en veilige elektrische installatie voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten.
Op basis van nota 58 aan de erkende instellingen is de elektrische installatie van een woning veilig wanneer die voldoet aan de voorschriften van artikel 276 van het AREI
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Salvatore
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2016 14:33

AS werd verstuurd en de verhuurder heeft eindelijk contact met mij opgenomen. Hij was het naar eigen zeggen "vergeten". Volgende week woensdag komt er iemand van zijn brandverzekering langs (dat is dus meer dan een maand na de inslag) en daarna zal er met een elektricien een datum vastgelegd worden.

Heb er mij intussen al bij neergelegd dat het nog wel een tijdje kan duren.

mava105
Berichten: 22883
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 jul 2016 15:09

Vraag in ieder geval een schadeloosstelling per dag dat je zonder stroom zat. Dat zal hem leren het in de toekomst niet meer te vergeten.

KJ86
Berichten: 2850

#8 , 18 jul 2016 19:08

Je hebt de verhuurder verkeerd begrepen. Hij was uw probleem uiteraard niet vergeten maar vergeten te melden dat de verzekering uw probleem zal oplossen en beslissen wat voor maatregelen genomen moeten worden. De verhuurder heeft volledig volgens het boekje gehandeld, stormschade aangeven aan de brandverzekering, tijdelijke oplossing aanbieden en dan wachten tot dat de verzekering de schade is komen vaststellen en begroten. Als dat gebeurd is, kan de verhuurder opdracht geven voor herstelling.

Terug naar “Huren”