Verhuurder reageert niet na opzeg huur

Dorascratches
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder reageert niet na opzeg huur

#1 , 08 jul 2016 10:21

Wij deden onze aangetekende zending in juni. De verhuurder is haar zending gaan afhalen. Nu reageert ze niet meer. In de zending vroeg ik ook naar een datum om de overhandiging te doen voor de sleutels, de plaatsbeschrijving en een bezoek aan de bank. Tot nu heeft ze nog niet gereageerd. Wat moet ik doen als er geen antwoord komt?

Het is zo dat ze al moeilijk doet van zodra ze wist dat we het contract gingen verbreken. Ze mailde dat ze een aangetekende zending wenst in de taal van het contract, zijnde Frans. Nu is het zo dat het contract zowel in het Nederlands als in het Frans staat. Wij zijn Nederlandstaligen en wonen in Brussel. Ze heeft mondeling ook altijd in het Nederlands met ons gecommuniceerd. Zij is Franstalig. Onze zending was al vertrokken in het Nederlands. Ik antwoordde haar via mail dat ons contract in 2 talen staat en wij er dus van uit gaan dat zij het Nederlands voldoende machtig is om onze zending te begrijpen. (in deze mail stonden tevens ook nog eens de vragen tot afspraken betreft de sleutels, plaatsbeschrijving en een bezoek aan de bank)

Gezien onze opzeg gedaan is gaan wij er van uit dat we eind september er uit kunnen, mits het betalen van een 'boete'. Is dit voldoende om ons contract op te zeggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox

#2 , 08 jul 2016 10:26

Type contract en ingangsdatum?

Dorascratches
Topic Starter

#3 , 08 jul 2016 10:31

Het is een contract van 2 jaar (korte duur) en is in gang getreden op 15 mei 2015. Nu in de wet staat dat we een contract van korte duur niet kunnen verbreken tenzij anders overeen gekomen. In ons contract staat dat indien de huurder het contract vroegtijdig wenst te verbreken de verhuurder dit zal toestaan op voorwaarde dat we 3 maanden opzeg doen en 3 maanden boete betalen. We hebben onze opzeg aangetekend verzonden en zijn bereid om de boete te betalen.

Reclame

Lanox

#4 , 08 jul 2016 10:40

Indien de eerste aanbieding van het AS bij de verhuurder ook nog in juni heeft plaats gevonden heft u inderdaag genoeg gedaan om eind September te vertrekken.

Dorascratches
Topic Starter

#5 , 08 jul 2016 10:43

Maar wat moeten we doen indien ze niet reageert? We moeten nog een plaatsbeschrijving doen, de sleutels afgeven, onze huurwaarborg loskrijgen...

In de AZ schreef ik het volgende: "Tegen het einde van de opzeggingstermijn overhandigen we u de sleutels en vragen uw schriftelijk akkoord voor de deblokkering van de huurwaarborg op de rekening ************* bij financiële instelling *********** Daaropvolgend zullen wij ook de verbrekingsvergoeding betalen die gelijk is aan 3 maanden huur. (3 maal €***).

Waarin volgens mij duidelijk staat dat we onze boete pas betalen indien onze waarborg gedeblokkeerd is. In de hoop dat ze reageert, al was het maar om die boete te kunnen krijgen...

sloeberken

#6 , 08 jul 2016 10:49

Je kan een huurcontract korte duur niet zomaar opzeggen, is dit vermeld in huurcontract.
Huurwaarborg moet pas vrijgegeven worden als alles geregeld is, niet ervoor.
Waarom zet u dit in u AS van die boete, dat had je moeten overlaten aan de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#7 , 08 jul 2016 10:59

Je kan een huurcontract korte duur niet zomaar opzeggen, is dit vermeld in huurcontract.
Ik denk het wel :" In ons contract staat dat indien de huurder het contract vroegtijdig wenst te verbreken de verhuurder dit zal toestaan op voorwaarde dat we 3 maanden opzeg doen en 3 maanden boete betalen. "
.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Dorascratches
Topic Starter

#8 , 08 jul 2016 15:39

Laat ik er van uit gaan dat ik de juiste weg genomen heb en dat onze opzeg in orde is. Wat als ze niet meer reageert, hoe kan ik ervoor zorgen dat we onze huurwaarborg alsnog terug krijgen?

sloeberken

#9 , 08 jul 2016 17:36

Laat ik er van uit gaan dat ik de juiste weg genomen heb en dat onze opzeg in orde is. Wat als ze niet meer reageert, hoe kan ik ervoor zorgen dat we onze huurwaarborg alsnog terug krijgen?
Over huurwaarbord word er gesproken als alles afgehandeld is, na de plaatsbeschrijving eventueel de huurschade, en als de verbrekingsvergoeding betaald is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”