Smerig appartement

smart
Topic Starter
Berichten: 186

Smerig appartement

#1 , 08 jul 2016 07:14

Huurder onderhoud zijn appartement niet, vuile was ligt her en der op de binnenkoer , etensresten , kattenpis,...op de vloeren, afwas niet gedaan enz enz,....reeds meermaals op dit tekort gewezen.
Mijn geduld is op. Welke procedure volgen voor dit helemaal onhoudbaar is. Woon in West Vlaanderen, huurder woont drie jaren in app, heeft huurovereenkomst 9 jaar.
Ook kan ik enkele verbouwingen, aanpassingen doen, grote werken......
Ik wil spoedig en zonder veel kosten van dit probleem af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 jul 2016 07:23

Verbreking huurcontract moet via de vrederechter.
Opzeg grote verbouwingen ( omvang groter dan 3 jaar huur ) kan enkel op eind van elke 3 jarige periode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 08 jul 2016 08:20

..kennis is nog geen wijsheid,.....?????wat doe je eraan als je een vuile huurder hebt? Bij intrek was deze huurder correct, betaald nog steeds correct,.....maar is alleenstaande man, aan de drank geraakt????....

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 08 jul 2016 08:32

ik wil u er even wijzen op wat dringende redenen zijn om een huurcontract te laten beeindigen: dat huurder zijn afwas niet doet en de vuile was laat rondslingeren op zijn binnenkoer zijn strikt genomen zaken waar u zich zelfs niet mee mag moeien. Dat behoort tot de privésfeer. Ook dat ie zou drinken is géén reden. Enkel als er door deze levensstijl ongedierte zou worden aangetrokken, geurhinder zijn en uiteraard uw woning beschadigt worden heeft u een punt. (en dan moet u daar ook nog bewijzen van kunnen aandragen) De huurder betaalt correct, dus is er eigenlijk geen geldige reden. Maar uw onderliggende reden is blijkbaar een andere: u wil verbouwen. Dan zal u dat inderdaad moeten doen zoals sloeberken zegt.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#5 , 08 jul 2016 08:39

In de huurovereenkomst staat ..geen huisdieren...de kat geeft een geweldige stank af, plast overal, krabt,...berokkend schade en de geur hindert alle medehuurders en bezoekers. Ik laat een pv opstellen door de wijkagent. Zo kan dit niet verder

eylis
Berichten: 8842

#6 , 08 jul 2016 08:46

de wijkagent kan enkel aan de buitenkant van het huurpand zaken vaststellen....huurder kan u op afspraak een jaarlijkse rondgang toestaan binnen het huurpand. Maar is niet verplicht de agent mee te laten komen. Bovendien is de clausule ivm huisdieren in uw huurcontract ongeldig.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 08 jul 2016 08:58

inderdaad.. u hebt geen inspraak op zijn manier van leven. Als hij graag zijn afwas laat staan en vuile was op zijn binnenkoer laat staan, en zelfs elke dag 3 flessen vodka drinkt bij wijze van spreke is dat zijn zaak. Daar kan u als verhuurder weinig aan doen. dat is de huurder zijn privésfeer, u kan hem daar niet op wijzen.
Uw huurder dient op het einde van zijn contract het pand op te leveren in de staat van de plaatsbeschrijving. Is er een opgemaakt?

trouwens een kat geeft normaal gezien geen stank af... die beesten onderhouden zichzelf wel.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 jul 2016 09:21

Vrederechter zal hier waarschijnlijk oordelen dat de huurder nog tijd heeft tot einde huurovereenkomst om pand op te kuisen en zijn afwas te doen.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#9 , 08 jul 2016 15:09

De kat geeft geen stank af, maar kattenpis en kattenbraaksel? Stinkende etensresten?? Jawadde?

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 08 jul 2016 23:42

Om te beginnen hoe weet u dat.... bent u binnen geweest?
Dan is het indien niet uitgenodigd al huisvredebreuk.

Ooit een case gekend waarin eigenaar bij politie aangifte kwam doen van ongeveer hetzelfde dan wat u hier schrijft alleen lagen er ook nog veel lege bierblikjes
Eigenaars ( man en vrouw) waren met hun sleutel binnengegaan in appartement - edoch huurder was thuis - hadden ze niet verwacht. Dus zever en huurder heeft hen buiten geduwd.
Ze wenste aangifte te doen van dezelfde feiten die u aanhaalde en tevens slagen door de huurder. Politie wilde niet ter plaatse gaan om de man direct aan te houden. Eisten dan de verantwoordelijke te spreken. Uiteraard werd er dan omstandig PV opgesteld met hun verklaringen maar dan wegens huisvredebreuk met valse sleutel - woonstschennis - inbreuk privacy - opzettelijke slagen en verwondingen aan huurder - braak van afsluiting, diefstal (hadden nl. enkele lege bierblikjes meegenomen uit appartement ) enz enz.
Of wat zou u denken wat de wettelijke mogelijkheden zijn in zo'n case ?.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#11 , 09 jul 2016 14:08

Was er binnen na afspraak ivm indexaanpassing. Ik ga nooit binnen zonder afspraak. Huurder is zich bewust van zijn eigen situatie. .....

TheJudge007
Berichten: 366

#12 , 09 jul 2016 19:57

In de huurovereenkomst staat ..geen huisdieren...de kat geeft een geweldige stank af, plast overal, krabt,...berokkend schade en de geur hindert alle medehuurders en bezoekers. Ik laat een pv opstellen door de wijkagent. Zo kan dit niet verder
Mogelijk is de kat niet gecastreerd, stel hem voor dat u die kosten zelf betaald, dan is het sproeien gedaan. Dieren hebben altijd wel een reukje maar dat de medehuurders daar last van hebben kan enkel indien hij zijn voordeur dag en nacht laat openstaan. En hoe weet u dat die kat krabt ? Weet u dat alle katten krabben ? Katten kunnen al eens urineren naast de bak of op andere plaatsen, maar gewoonlijk is dat het geval met meerdere katten en heeft het iets te maken met frustratie of territorium. Hier is er maar een.

CarineL67
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jun 2017 09:46

Jammer maar helaas heb ik hetzelfde voor met mijn huurders.

Etensresten, verschillende vuilniszakken in de keuken, overal vuile was op de grond, vuile papieren zakdoekjes, lege ampoules van oogdruppels voor baby, lege blikjes, kattenpis, rommel alom.

Ok de huurder leeft zoals hij wil, maar met zo'n rommel kan je ook niet deftig poetsen. Aannemer wil nu zelfs werken in huurppartement niet verder uitvoeren zolang de kattenpisstank niet weg is.

Ik heb de vorige VERhuurder eens getelefoneerd en zij heeft haar appartement opnieuw moeten laten renoveren als deze huurders er uit waren. Er was ondertussen ook ongedierte aanwezig.

Voordat deze huurders er in kwamen heb ik grote kosten gedaan, dus groet werken kan ik ook niet aanhalen om ze eruit te zetten. Bovendien betaalt deze huurder ook op tijd zijn huur.

Pff, is er dan echt geen enkele manier om ze eruit te zetten. Ik heb wel verklaringen en foto's van de toestand van het appartement.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 16 jun 2017 10:37

Welk huurcontract heb je afgesloten, korte duur 3 jaar of minder of een 9 jarig contract.
Wat is de aanvangsdatum van het huurcontract.
Hoe ben je aan die foto's gekomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 16 jun 2017 12:40

Vrederechter zal waarschijnlijk niet helpen zolang huurovereenkomst niet is afgelopen. Rechter zal zeggen dat huurder nog de tijd heeft om te kuisen tot einde huur.
als huurder er uit is, zeker de HWB niet terug betalen alvorens alla stank weg is. Mogelijks moet je zelfs laten ontsmetten en herschilderen.
Indien het een appartement is, wat zeggen de andere huurders?

Terug naar “Huren”