schade door huurder - vergoeding

taralara
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

schade door huurder - vergoeding

#1 , 13 jun 2016 13:10

Hoi,

ik heb een vraag ivm schade aan een huurhuis.

Als de huurder schade heeft toegebracht aan het huis (per ongeluk), in hoeverre is de huurder dan aansprakelijk?

Er zijn meerdere tegels van een keukenvloer kapot gesprongen doordat de huurder er iets zwaars heeft laten op vallen.
De tegels zijn niet meer verkrijgbaar.

Kan de verhuurder dan vragen om een nieuwe vloer te leggen of hoe kan dit dan opgelost worden?
Het leggen van een nieuwe vloer zal ver boven de huurwaarborg uitkomen.

alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 jun 2016 13:13

De schade moet hersteld of vergoed worden door de huurder, maar een ganse vloer zal nooit lukken enkel de beschadigde tegels.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

taralara
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 17:12

Wat als die tegels niet meer verkrijgbaar zijn?

Het zal wel niet echt mooi zijn om daar 4 tegels in te steken die niet gelijk zijn aan de originele tegels vrees ik?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 jun 2016 17:47

Dan zullen die vloer tegels als een hele ouderdom hebben. Je kan proberen een ganse vloer in rekening te brengen, maar denk niet dat daar ook maar één vrederechter akkoord gaat mee gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 14 jun 2016 09:25

Als die tegels niet meer te verkrijgen zijn, moet het inderdaad al een redelijk oude vloer zijn.
Tijd voor vernieuwing dus, zou ik voorstellen.

Je kunt altijd een voorstel doen naar de huurder:
Je neemt de kostprijs voor een nieuwe vloer als basis, en neemt daar het percentage van de tegels van.
Als de 4 tegels bijvoorbeeld 10% van de vloer in beslag nemen, reken je 10% aan.

duma
Berichten: 2871

#6 , 14 jun 2016 10:01

Maar je kan nooit de nieuwe waarde vragen. Die oude tegels zijn nooit 10% waard van 10 % van de nieuwe vloer. Zelfs dat is dus gewoon te veel. De waarde van de oude vloer zal zo goed als nihil zijn, laat staan van een paar tegels ...

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 14 jun 2016 10:38

Gewoonweg de herstellingskost aanrekenen.
De prijs om voor te rijden, voegen uitkrabben, vier tegels uitbreken, nieuwe tegels van hetzelfde formaat plaatsen (wel andere kleur), terug opvoegen en opkuisen (ik schat 3 à 4 uur werk, .
Ik zou dit soort herstelling begroten op € 200. Je kan dan de kost voor de herstelling incasseren en wachten om uit te voeren tot dat je de tegels gevonden hebt, tweedehands of ergens een overschot op zolder. Je weet nooit.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 14 jun 2016 10:45

Was er wel een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt. Zo niet kan je niets bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”