Het huurhuis waar mijn vriendin en ik me momenteel in bevinden verandert binnen aanzienlijke periode van eigenaar. Na opzoekwerk kom ik vaak tegenstrijdigheden tegen, dus hopelijk kan deze weg voor wat verduidelijking zorgen.
In ons huurcontract staat het volgende onder termijn opgenomen:
Wij zitten momenteel dus 7 maanden in het huis (contract bepaalde duur, geregistreerd), de nieuwe koper zou het huis aanschaffen om hier zelf in te trekken, en is er van overtuigd dat vanaf de moment hij ons hier via aangetekend schrijven over inlicht wij 6 maanden hebben om het huis te verlaten.De huur wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar beginnend op 01/09/2015 tot 31/08/2018 (dag, maand, jaar). De huurovereenkomst kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengt zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
De overeenkomst kan worden beëindigd mits een opzeggingstermijn van 3 maanden en betekenen voor het verst rijken van de overeengekomen termijn. Indien de opzegging niet of niet tijdig werd betekend dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van 9 jaar. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald werden in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur onverminderd de toepassing artikels 4 en 5 (indexatie/herziening huurprijs en lasten) uit de Woninghuurwet (Wet 20 feb. 1991)
Deze 6 maanden is inderdaad een correcte opzegtermijn (dit komt op alle websites zo terug), maar op sommige plaatsen las ik ook dat deze opzegtermijn enkel van toepassing is als je de eerste periode van 3 jaar reeds uitgezeten hebt. Dus maw. dat je de eerste 3 jaar als huurder altijd safe zit. Kan dit kloppen?
We hebben wel wat investeringen gedaan in meubels en kleine renovaties in functie van het gebouw, en om hier dan na 13 maanden verplicht uit te moeten zonder compensatie lijkt ons wel wat onredelijk.
Alvast bedankt!
Matthias