Opzegvergoeding bij huurcontract van 3 jaar?

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding bij huurcontract van 3 jaar?

#1 , 04 jun 2016 18:35

Situatie:
In ons huurcontract staat:
"De huur neemt een aanvang op 1 april 2014 voor een termijn van 3 jaar en eindigt op 31 maart 2017.
De opzegtermijn is 3 maanden op voorhand voor huurder en verhuurder.
Andere voorwaarden zijn volgens de huurwet van juli 2006."

Ik heb onze huisbazin ingelicht (per aangetekende zending) dat we ons contract zouden opzeggen in mei 2016 (in het derde jaar van de overeenkomst), waardoor de opzegtermijn van 3 maanden begint op 1 juni 2016.

In de 14e editie van de huurwet (van maart 2013) meen ik te lezen dat een opzegvergoeding van tel is bij een contract van 9 jaar, maar niet bij een contract van 3 jaar. In deze huurwet lees ik o.a. het volgende over een huurcontract van 3 jaar:

• noch de huurder, noch de verhuurder kunnen de overeenkomst vroegtijdig beëindigen, tenzij contractueel anders werd overeengekomen (dit is dus het geval in mijn situatie);
• de overeenkomst kan worden beëindigd mits een opzeggingstermijn van drie maand te betekenen voor het verstrijken van de overeengekomen termijn

Nu is mijn vraag:
1) Interpreteer ik het correct dat ik in mijn situatie geen opzegvergoeding verschuldigd ben?
2) Verschilt de huurwet van juli 2006 misschien op dit onderwerp ten opzichte van de huurwet van maart 2013?

Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 jun 2016 18:48

Je kan inderdaad opzeggen met een opzeg van 3 maand, maar dit sluit de schadevergoeding niet uit bij vroegtijdige opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2016 19:13

Bedankt voor je snelle reactie!
Bent u dit zeker? Zou het kunnen dat deze huurwet voor interpretatie vatbaar is? Ik lees namelijk enkel passages over schadevergoeding wanneer het over huurcontracten van 9 jaar gaat, niet bij huurcontracten van 3 jaar of minder. Daaruit zou ik afleiden dat dit niet van toepassing is op huurcontracten van 3 jaar of minder.
Of spreekt u uit ervaring? Of met kennis van zaken? :(

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 04 jun 2016 19:57

Wat staat er in uw contract mbt tot vroegtijdige opzegging?

Een contract van beperkte duur van 3 jaar kan in principe niet vroeger opgezegd worden, tenzij er opzegmodaliteiten voorzien zijn in het contract.

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2016 20:06

Dag Artemis,

Bedankt voor je reactie.
In ons huurcontract staat:
"De huur neemt een aanvang op 1 april 2014 voor een termijn van 3 jaar en eindigt op 31 maart 2017.
De opzegtermijn is 3 maanden op voorhand voor huurder en verhuurder.
Andere voorwaarden zijn volgens de huurwet van juli 2006."

Over een opzegvergoeding wordt niet gesproken in het contract.
Ik vroeg me af of mijn huisbazin dit van mij eist op basis van de huurwet van juli 2006 waarover in het contract gesproken wordt, maar online vind ik enkel de huurwet van maar 2013 (niet deze van juli 2006). Als ik die huurwet van maart 2013 erop nalees, lijkt me dat een opzegvergoeding niet van toepassing is op contracten van 3 jaar, dus lijkt het me dat de huisbazin hier ook geen aanspraak op kan maken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2016 20:25

Art. 3, § 6, Woninghuurwet:
Zij [de huurovereenkomst van korte duur] wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Wat in uw huurovereenkomst staat is gewoon de wet: om de huurovereenkomst van korte duur te beëindigen moet u minstens drie maanden voor het einde een opzeg geven, zoniet wordt dit automatisch een overeenkomst van negen jaar.

Uw huurovereenkomst voorziet dus geen mogelijkheid van vervroegde beëindiging (tenzij er nog een andere bepaling in de huurovereenkomst dit zou toelaten.

Als u vroeger weg wil zal u met de verhuurder tot een akkoord moeten komen.

TheJudge007
Berichten: 366

#7 , 04 jun 2016 20:44

Uw kontrakt loopt voor een vaste periode van 3 jaar. U of de verhuurder dienen echter een opzeg te geven volgend jaar 3 maanden voor beeindiging van de overeenkomst en dan U hoeft U volgend jaar geen schadevergoeding te betalen. Indien U nu weg wil kan uw verhuurder idd. een schadevergoeding eisen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 04 jun 2016 21:17

Artikel 3 § 6 Woninghuurwet
In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar… Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden… In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 05 jun 2016 11:00

Het gaat om een contract van bepaalde duur afgesloten in 2014. De huidige huurwetgeving en deze geldig in 2014 voorzien buiten einde contract geen enkele provisie voor opzeg van of schadevergoeding met betrekking tot een contract van bepaalde duur. Bijgevolg is het enige dat geldig is ofwel de contractueel overeengekomen bepalingen hieromtrent ofwel de schriftelijke in onderlinge overeenstemming afgesloten afspraken.

Conclusie: TS kan opzeggen met drie maand zonder schadevergoeding.

Risico: verhuurder stapt naar rechtbank en eist naar analogie en met verwijzing naar andere vonnissen een maand schadevergoeding.

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jun 2016 14:17

Bedankt iedereen voor jullie input!
Ik heb mijn huisbazin schriftelijk gevraagd geen opzegvergoeding te eisen.
Hopelijk doet ze hier niet moeilijk over!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 08 jun 2016 19:16

Bedankt iedereen voor jullie input!
Ik heb mijn huisbazin schriftelijk gevraagd geen opzegvergoeding te eisen.
Hopelijk doet ze hier niet moeilijk over!
U gaat in een beerput roeren, door haar op te wijzen dat ze recht heeft op een schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 08 jun 2016 20:03

Ja, beter geen slapende honden wakker maken.

bdnobele
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jun 2016 21:24

@Sloeberke, Artemis: Bedankt voor de waarschuwing :) Dit was misschien niet duidelijk in mijn oorspronkelijke post, maar het immobilienkantoor die het appartement opnieuw te huur zet, liet ons reeds weten dat ze reeds een opzegvergoeding eist. Vandaar mijn brief aan haar met de vraag deze te laten vallen.

Terug naar “Huren”