Huurder weigert verhuurder bezoekrecht.

Garry
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurder weigert verhuurder bezoekrecht.

#1 , 02 jun 2016 15:44

Hallo iedereen,

Ik heb mijn huurders 2 maand geleden de opzeg met aangetekend schrijven laten weten
dat ik in mijn huis wil gaan wonen.
Nu zou ik graag eens binnen gaan kijken met mijn jaarlijks bezoekrecht maar ze weigeren om mij de woning te laten betreden.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jun 2016 16:01

Naar vrederechter stappen en bezoekrecht vragen op dag om xx uur. Vraag gelijk ook een vergoeding voorj iedere geweigerde toegang.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 02 jun 2016 16:38

Hoe heb je hun laten weten dat je graag je woonst eens zou willen bezoeken?

Als een huisbaas mij deze morgen zou opbellen en zou zeggen dat deze komende zaterdag langs zou komen, zou ik ook weigeren, om maar een voorbeeld te stellen.
Je moet aan huurders ook de tijd geven hiervoor, en best in onderling overleg zodat er een moment kan gevonden worden dat zij thuis zijn en geen afspraken ingepland hebben. Daarnaast doe je dit beter ook schriftelijk (aangetekend) zodat je een bewijsstuk hebt in het geval je toch naar de rechtbank zou willen trekken.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 jun 2016 16:50

Naar de rechtbank trekken is zinloos denkt ik, tegen u de toelating hebt en vonnis betekend is, zijn ze al lang verhuisd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Garry
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jun 2016 17:57

We hebben via de telefoon al verschillende afspraken gemaakt maar telkens als ik aan de deur sta doen ze gewoon niet open.

Mvg

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 02 jun 2016 19:09

Eens proberen met een AS en dreigen met een rechtszaak, maar daar zou ik voorzichtig mee zijn, sommige huurders deinzen niet terug om schade aan te brengen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 02 jun 2016 21:56

En dan blijkt dat hij op datum overdacht/einde huur nog in de woning zit en bent u nog verder van huis.

TheJudge007
Berichten: 366

#8 , 03 jun 2016 04:09

Hoe heb je hun laten weten dat je graag je woonst eens zou willen bezoeken?
Als een huisbaas mij deze morgen zou opbellen en zou zeggen dat deze komende zaterdag langs zou komen, zou ik ook weigeren, om maar een voorbeeld te stellen.
Je moet aan huurders ook de tijd geven hiervoor, en best in onderling overleg zodat er een moment kan gevonden worden dat zij thuis zijn en geen afspraken ingepland hebben. Daarnaast doe je dit beter ook schriftelijk (aangetekend) zodat je een bewijsstuk hebt in het geval je toch naar de rechtbank zou willen trekken.
Klopt nog ook. In een ruzie met een verhuurkantoor heb ik als huurder ooit eens de puntjes op de "i" moeten zetten. Dus die hebben het ook per AS moeten laten weten dat ze hun jaarlijks bezoekrecht (in feite nergens bij wet bepaald, maar ergens in het algemeen naar analogie met jurisprudentie aanvaard) wilden uitoefenen. Toen ze met met meer dan 1 persoon een bezoekje wilden brengen heb ik trouwens ook maar 1 persoon binnengelaten. Als huurder is het overigens aanvaardbaar dat je mag eisen dat je minstens 1 maand op voorhand wil op de hoogte gebracht worden.

TheJudge007
Berichten: 366

#9 , 03 jun 2016 04:13

Naar de rechtbank trekken is zinloos denkt ik, tegen u de toelating hebt en vonnis betekend is, zijn ze al lang verhuisd.
Kom, kom. Gaat gij er hier van uit dat een huurder die plots een opzeg krijgt van zijn verhuurder wegens diens zelfbewoning van de woning, dat die zo maar op enkele maanden tijd een nieuwe woning gevonden heeft en verhuisd is ? Ik neem hier aan dat een zaak zoals deze toch binnen de 2 maanden kan voorkomen ? Natuurlijk zou ik als verhuurder ook eerst per AS iets laten weten.

TheJudge007
Berichten: 366

#10 , 03 jun 2016 04:14

Eens proberen met een AS en dreigen met een rechtszaak, maar daar zou ik voorzichtig mee zijn, sommige huurders deinzen niet terug om schade aan te brengen.
Eerder een uitzondering denk ik wel.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 03 jun 2016 08:54

Eerder een uitzondering denk ik wel.
Dat is inderdaad zo, maar als ik lees, dat huurder thuis is maar verhuurder niet binnenlaat, stel ik toch vast dat de verstandhouding al erg verzuurd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 03 jun 2016 17:18

Huurder per As in gebreke stellen. In As een datum van bezoek plaatsen (14 dagen na verzenden as). Huurder in As verwittigen dat bij nieuwe no show u hen op hun kosten voor de vrederechter zal brengen en het bezoek bij dwangsom zal afdwingen.

Terug naar “Huren”