opslag huur onterecht ?

gorens
Topic Starter

opslag huur onterecht ?

#1 , 26 mei 2016 08:58

ik woon samen met mijn moeder in Zaventem . ik ben 49 jaar en mijn moeder 70 jaar.

mijn moeder kent al jaren een goede vriendin waarvan zij sinds mei 2015 een woning verhuurd aan ons.
in mei 2015 kregen wij veel belovende woorden van die vrouw , er wordt nooit huuropslag gevraagd en geen index.
dat sta ook in het huur contract.

maar..............
sinds ik en mijn moeder in dat huurhuisje wonen komt de huisbaas haar huurcontract en beloftes wettelijk niet na,
nu deze maand heeft mijn moeder onverwacht huuropslag gekregen.

is dat wettelijk ? schending van overeenkomst huurcontract ?
mag een huisbaas op deze manier van doen zomaar huuropslag vragen ?
als er dan toch huuropslag wordt geëist , dan is de huisbaas toch verplicht om een nieuw huurcontract aan te maken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 26 mei 2016 09:13

Is het indexering of huuropslag?
Want jij scheert die twee over dezelfde kam, terwijl er een hemelsbreed verschil tussen zit.

Blaatpraat

#3 , 26 mei 2016 09:46

Staat er in het contract dat er geen indexatie zal komen?
Dan mag de eigenaar dit niet vragen.
Omgekeerd mag wel: als het er niet zou in staan dat het mag, mag de eigenaar het toch vragen.

Huurverhoging mag zeker niet, enkel maar na 3 jaar als de eigenaar serieuze redenen zou hebben (bv. ze heeft het pand stukken verbeterd).

Vriendelijk melden dat u niet akkoord gaat, of het nu een indexatie is (want deze is uitgesloten in het contract) of een verhoging (is verboden), en u daarna met rust gelaten wenst te worden over deze materie of u zal uw rechten laten gelden.

Wat bedoelt u trouwens dat de huisbaas haar beloftes niet nakomt?

Reclame

gorens
Topic Starter

#4 , 27 mei 2016 14:56

dat de huisbaas haar beloftes niet nakomt ?

die huisbazin heeft haar oude vader uit het huis gegooid en in een home geplaatst.
de vader van die huisbazin moest leven als een arm mens. die mens moest leven zoals in de 2de wereld oorlog op een ouderwetse manier .

toen wij dat huisje mochten huren was er mondelings er veel besproken met die huisbazin .
als wij een moderne kraan willen plaatsen mocht dat allemaal. nu mag er niets , nu moeten wij leven zoals die arme man erin heeft gewoond.

de huisbazin wil het ondertekende huurcontract niet naleven die zij zelf heeft opgesteld aan ons.
de ene regel na de andere lapt zij aan haar laars. in het huurcontract sta in dat er geen index wordt gevraagd.
nu eist zij in een aangetekende brief opeens van wel. in het huurcontratct sta dat er nooit indexatie zal komen .

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2016 15:57

Ooit al van een vrederechter gehoord?

KJ86

#6 , 27 mei 2016 16:19

De huurder kan u niet dwingen om index te betalen. Vriendelijk reageren via email en verwijzen naar het artikel in jullie huurcontract dat indexering uitsluit. Het zal waarschijnlijk om een vergissing gaan, de verhuurder is gewoonweg vergeten dat ze indexering expliciet heeft uitgesloten in haar contract.

gorens
Topic Starter

#7 , 28 mei 2016 09:20

ik woon wettelijk samenwonend bij mijn moeder : zij wil niet dat ik mij bemoei met het huurcontract die ikzelf mee hebt moeten ondertekenen. nu laat zij mij ook weten dat de huisbaas zomaar huuropslag heeft gevraagd, niet aangetekend, wel per gewone post.

DE HUISBAAS HEEFT MIJ EEN NIEUWE BRIEF VERZONDEN :

gelieve hierbij de berekening van de huurindex van de maand mei 2016 te willen terug vinden.
665,49 EUO = 650 EURO * 103,53 / 101,12 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf mei 2016.
graag vanaf heden 665,49 EURO te storten voor de huur in juni.

dus zoals ik dit lees is de nieuwe huurprijs nu nog 665,49 EURO per maand ?

------------------------------------------------------------------------------------------

IN MIJN HUURCONTRACT STA VERMELD :
( UITSLUITEND ONGEMOTIVEERDE OPZEGGING MITS BETALING VAN EEN SCHADEVERGOEDING )
wat de huisbaas ermee bedoeld begrijp ik niet. maar deze grote zin heeft zij zelf uitgekrapt. doorkrapt om te laten zien dat duit niet geldig is.

artikel 6 : huurprijs en index ( artikel 6 van de huur woningwet )
de basisprijs bedaagd 650 euro per maand.
de huurprijs zal worden betaald door overschrijving op rekening nummer .... ..... .... .... .... dit voor de 10de van de maand .
--------------------------------------------------------------------------------------

A BASIS HUURPRIJS WORD GEÏNDEXEERD :
de indexering kan ten vroegste gebeuren op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst , volgens de formule.
het aanvangsindexsijfer is het gezondheids indexsijfer van de maand voor de verjaardag van de intredewerking van de huurovereenkomst .
de indexering is slechts van toepassing op schriftelijk verzoek van de maand voor de sluiting van de intredewerking van de huurovereenkomst.

B DE BASIS HUURPRIJS WORDT NIET GEINDEXEERD. deze grote zin is doorgekrapt.

ARTIKEL 7 : HERZIENING HUURPRIJS ARTIKEL 7 VAN DE WONING HUURWET.
beide partijen kunnen tussen de negende en de zesde maand voor het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Laatst gewijzigd door gorens op 28 mei 2016 09:43, 5 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#8 , 28 mei 2016 09:30

Art 7 zal door de vrederechter moeten toegestaan worden.
Index verhoging klop, en is in feite te laag.

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (mei 2016) = Basishuurprijs (april 2015) * GI [2013] april 2016 / GI [2013] maart 2015
Dit geeft in cijfers:
668,07 EUR = 650,00 EUR * 103,53 / 100,73 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf mei 2016
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gorens
Topic Starter

#9 , 28 mei 2016 09:42

dus al ik het goed begrijp is de nieuwe huurprijs 650 euro per maand ? mag dat dan zomaar ? wij wonen er net een jaar in dat huisje.
nu laat mijn moeder ook weten dat de huisbaas zomaar huuropslag heeft gevraagd, niet aangetekend, wel per gewone post.

sloeberken

#10 , 28 mei 2016 10:10

Wat was de huur bij aanvang mei 2015.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 mei 2016 11:40

Hoeft niet aangetekend.

Blaatpraat

#12 , 30 mei 2016 09:20

Dus:
A BASIS HUURPRIJS WORD GEÏNDEXEERD :
de indexering kan ten vroegste gebeuren op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst , volgens de formule.
het aanvangsindexsijfer is het gezondheids indexsijfer van de maand voor de verjaardag van de intredewerking van de huurovereenkomst .
de indexering is slechts van toepassing op schriftelijk verzoek van de maand voor de sluiting van de intredewerking van de huurovereenkomst.

B DE BASIS HUURPRIJS WORDT NIET GEINDEXEERD. deze grote zin is doorgekrapt
Gedeelte "A" staat zo in het contract, en gedeelte "B" is doorstreept?

Als dat het geval is, is het een contract waarin er meerdere opties zitten, en waarbij er bij het ondertekenen gekozen (al dan niet door de verhuurder zelf) voor een optie.
In dit geval is indexatie toegestaan.

@Sloeberken: dit kun je niet weten, aangezien je niet alle parameters voor de indexatie hebt.
Datum van ondertekenen contract speelt ook een rol hierin...
Als het contract vorig jaar pas in mei getekend werd, is de indexatie correct (ja, dit betekent: ondertekenen en inwonen vanaf dezelfde maand).

Dus Gorens: wanneer was het contract ondertekend? Dit staat normaal op het contract zelf.

sloeberken

#13 , 30 mei 2016 10:07

Als ik de gezondheidsindex zie 101,12 is deze van mei 2015 (aanvang huur) dan is deze voor huurder voordeling, als het huurcontract vroeger ondertekend is.

Nieuwe huurprijs (mei 2016) = Basishuurprijs (mei 2015) * GI [2013] april 2016 / GI [2013] april 2015
Dit geeft in cijfers:
665,49 EUR = 650,00 EUR * 103,53 / 101,12 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf mei 2016

KJ86

#14 , 30 mei 2016 10:24

Het is dus geen huurprijsverhoging maar een indexering. Deze indexering dient om de waardevermindering van het geld te compenseren (verhuurder wordt dus niet rijker). Pensioen van je moeder wordt ook geïndexeerd.

Terug naar “Huren”