Inderdaad is dit zo, maar niet in dit geval, onderhoud en reinigen van daken in appartementsgebouw zijn algemene onderhoudswerken, worden die niet uitgevoerd en er ontstaat schade, is de huurder niet verantwoordelijk.Kapot vriezen van een regenafvoerpijp kan enkel en alleen maar door een verstopping in de buis (bvb afgevallen bladeren) Het is namelijk ook een huurderverplichting goten te kuisen (of te laten kuisen) Indien de afloop verstopt was, werd dit waarschijnlijk wel veroorzaakt door de niet opgekuiste bladeren die in de goot lagen, en die zo in de buis raakten.
Volgens mij dus een huurderslast.
TS vraagt niet of dit aan hem mag doorgerekend worden, maar of het doorgerekend mag worden aan alle huurders.Ik heb toch nergens geschreven dat de huurder het onderhoud moet uitvoeren. Het is de taak van de huurder om dit soort zaken (verstoppingen) te melden, de syndicus en verhuurder wonen daar niet. Als george2 kan aantonen dat zijn huurder het gebrek kon vaststellen en nalatig is geweest in melden, kan george2 de schade doorrekenen, anders niet.
Heel simpel!
Daar moet ik nee op zeggen, een huurder is niet verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen (dak) die niet behoorlijk zijn uitgevoerd. Hij heeft daar ook geen meldingsplicht bij. Ook niet alle herstellingskosten kan je doorrekenen aan u huurder.Misschien vreemde vraag, maar in een appartementsgebouw is een van de regenpijpen van het gemeenschappelijke dak door vorst kapotgegaan. Het is normaal dat deze kost wordt gedeeld door de eigenaars, maar mag deze kost daarna aan de huurders worden doorgerekend? Ik dacht dat het normaal was dat herstellingskosten in het algemeen werden doorgerekend, maar hoe het hier zit weet ik echt niet zeker.