huurder wordt eigenaar-verhuurder: wat met de vrienden-huisgenoten?

Christoph2000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurder wordt eigenaar-verhuurder: wat met de vrienden-huisgenoten?

#1 , 18 mei 2016 01:39

Beste,

Mogelijk een vrij ongewone situatie, maar graag jullie tips/adviezen/...

Sinds enkele jaren woon ik met enkele vrienden in Antwerpen feitelijk samen in een ééngezinswoning, gehuurd van een bedrijf. Een tijd kreeg ik de kans om de woning te kopen. Eind deze maand onderteken ik de akte bij de notaris. Voor het eerst zou niemand eruit trekken, al valt dat niet uit te sluiten. Zowel ik als een of meerdere huisgenoten zouden kunnen vertrekken, mits een opvolger wordt gevonden.

Ik heb een zeer goede verstandhouding met alle medebewoners en wil dat graag zo houden. Maar uiteraard zijn er enkele paperassen te regelen, zoals de overname van het huurcontract. Ik zoek daarom naar een formule waarmee alles voorlopig bij het oude blijft. Ik denk aan volgende bepalingen, bijvoorbeeld in een addendum (?) :
- ik neem het contract mee over en wordt de verhuurder. De anderen - en ook mezelf - omschrijf ik als 'bewoners'.
- de huurprijs (inclusief recht op indexering) blijft dezelfde, maar met een korting op de te storten huurgelden van mijn aandeel.

Volgens de Verhuurdersbond moet ik oppassen dat mijn situatie geen 'onderverdeling' van de woning zou worden, zodat ik bijvoorbeeld een vergunning zou moeten aanvragen, enzovoort. Ik plan alleszins niet om aparte brievenbussen of deurbellen te installeren. Zoals gezegd: ik heb graag dat het enige verschil is dat ik voortaan de eigenaar ben en niet het bedrijf.

Een mogelijkheid waarmee ik wel rekening wil houden is dat ik, als eigenaar, op termijn het hele pand zelf wil kunnen bewonen, bijvoorbeeld wanneer een partner en ik willen gaan samenwonen. Ik kan me inbeelden dat de regeling ivm stopzetting van huurcontract door verhuurder dan wel van kracht kan blijven?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Mvg,
Christoph

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 18 mei 2016 09:19

Heb je tussen de huurders een geschreven overeenkomst met een verdeling van huur en kosten? Als dat het geval is, kan je toch gewoon alles zo laten. Bestaand contract blijft gewoon doorlopen, de verdeling is dan al eerder opgemaakt.

Sirkii

#3 , 18 mei 2016 10:07

Jij ontvangt dus vanaf nu de huur van je huisgenoten (en van jezelf ;-))

Normaliter hebben de huurders samen een (geregistreerd) 3-6-9 kontrakt afgesloten. Jij kan bv je medehuurders opzeggen om er zelf in te gaan wonen etc.

Om in orde te zijn met de wooncode Vlaanderen moeten jullie een "feitelijk gezin" zijn; maw alle medebewoners moeten er gedomicilieerd zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”