Stilzwijgende wederinhuring

JulesL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Stilzwijgende wederinhuring

#1 , 25 apr 2016 16:03

Beste forumleden

Ik ben in februari een huurcontract aangegaan (van februari tot september) voor een kot en ik had hierover een vraagje. Mijn kotbaas eist nu van mij dat ik voor begin mei de beslissing neem of ik volgend jaar blijf of niet. Indien ik niets laat weten zegt hij dat hij het kot zal verhuren aan iemand anders (vanaf september weliswaar), maar nu vroeg ik me af of dat wel wettelijk is. In mijn contract staat er niets over zijn vereiste dat ik hem al in begin mei moet laten weten of ik blijf of niet.

Heeft iemand toevallig een idee of ik verplicht ben om dat te laten weten? En indien ik nog niets laat weten, dat hij dan het recht heeft om iemand anders te zoeken voor volgend jaar? Hieronder het artikel over het einde van de overeenkomst:

Art. 10: Einde van de overeenkomst

De huurovereenkomst eindigt op de overeengekomen datum zonder opzegging. Stilzwijgende wederinhuring kan niet worden ingeroepen. Behoudens een andere schriftelijke regeling moet de huurder de kamer op dat ogenblik volledig ontruimen. Wanneer een nieuwe overeenkomst wordt afgesloten met dezelfde student, komen beide partijen onderling overeen in welke mate de kamer moet worden ontruimd. De sleutels dienen terugbezorgd te worden bij het einde van de huurperiode tenzij anders overeengekomen. Indien de partijen geen schikkingen treffen om de sleutels persoonlijk te overhandigen tegen ontvangstbewijs, zal de huurder de sleutels aangetekend terugsturen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jules

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 25 apr 2016 17:24

De huurovereenkomst eindigt op de overeengekomen datum zonder opzegging.

Dit is wettelijk. ook alle andere bepalingen in de overeenkomst moet je nakomen.

artemis

#3 , 25 apr 2016 17:42

Een studentencontract valt onder gemeen huurrecht waarbij de opzegmodaliteiten vrij overeen te komen zijn, maar hier zijn die wel erg summier. Gewoonlijk laat een studentencontract toe de examenresultaten af te wachten alvorens te beslissen om het contract te hernieuwen. Anderzijds zijn er uiteraard studenten die nu al weten dat ze volgend academiejaar geen kot meer gaan huren wegens beëindiging van hun studies, maar eisen dat je nu al beslist lijkt mij vroeg.

Normaal zou u hierover advies moeten kunnen vragen bij de juridische dienst van uw onderwijsinstelling.

Reclame

Terug naar “Huren”