Kadastraal inkomen

Kangaroo
Topic Starter
Berichten: 10

Kadastraal inkomen

#1 , 13 apr 2016 10:40

Hallo iedereen,

Ik ga binnen enkele dagen/weken een huurcontract aan; dit betreft een handelspand(180m²) op naam van de ebvba, met daarboven een woonpand (100m²) dewelke mijn hoofdverblijf zou worden(zelfde adres, verschillende bussen).
Nu wil de verhuurder (die overigens mijn absoluut niet milde vader is) mij een deel van het kadastraal inkomen laten betalen. Hem kennende zal dit, in de mate dat het kan, een groot deel zijn.

Nu is mijn vraag dus, kan hij dit? Zoja in welke mate(%)?
Kan ik op een bepaalde manier dit voorkomen (bvb 1 contract voor beide panden op de bvba laten zetten) ?

Eender welke tips zijn welkom vermits ik alles zelf moet opzoeken, betreffende dit deel vond ik te weinig info op internet en de mensen van de wetswinkel etc zijn helaas zeer moeilijk vast te krijgen(ik tracht alsnog een afspraak te maken in de tussentijd).


Alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 apr 2016 12:21

Ingeval van handelshuur kan dat perfect.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 13 apr 2016 12:57

Het gedeelte KI dat de eigenaar betaalt voor het commerciële pand kan contractueel perfect verhaald worden op de huurder, het gedeelte woonst niet.
In dit geval lijkt een verhaalbaarheid van 2/3 me toepasselijk...

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 13 apr 2016 13:14

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

chantika
Berichten: 961

#5 , 13 apr 2016 13:33

Het zou ook kunnen dat de bvba het volledige pand huurt en alle ov van het pand betaald. De huur zou wel hoger kunnen liggen daar de eigenaar het deel van de woning nu ook moet aangeven. De zaakvoerder krijgt dan het gebruik van de woning van de bvba. EGW inbegrepen. Maar je boekhouder zou je daarover beter kunnen inlichten.

Een ander voordeel de bvba zou de kosten van onderhoud of renovatie van het woongedeelte ook kunnen inbrengen.

mava105
Berichten: 22342
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 apr 2016 16:11

Je kan aan het kadaster de opsplitsingen van het KI vragen. Ze hebben dat. Dan krijg je het KI voor het handelsdeel en het KI cijfer voor jet woongedeelte. Dat laatst dient uw vader te betalen.

Kangaroo
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 13 apr 2016 23:20

Het zou ook kunnen dat de bvba het volledige pand huurt en alle ov van het pand betaald. De huur zou wel hoger kunnen liggen daar de eigenaar het deel van de woning nu ook moet aangeven. De zaakvoerder krijgt dan het gebruik van de woning van de bvba. EGW inbegrepen. Maar je boekhouder zou je daarover beter kunnen inlichten.

Een ander voordeel de bvba zou de kosten van onderhoud of renovatie van het woongedeelte ook kunnen inbrengen.

Heel fel bedankt hier ben ik wel wat mee! Ga ik komende week eens aan de boekhouder voorleggen en zien wat hij zegt.. :D

Kangaroo
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 13 apr 2016 23:22

Je kan aan het kadaster de opsplitsingen van het KI vragen. Ze hebben dat. Dan krijg je het KI voor het handelsdeel en het KI cijfer voor jet woongedeelte. Dat laatst dient uw vader te betalen.
Ideaal, zsm eens voor bellen dan, ik wist niet waar ik dit moest opvragen de huurbond was nogal onduidelijk vermits het om handel ging deels kon men mij niet helpen. Bedankt!

Terug naar “Huren”