Sinds enkele jaren betaal ik 200 Euro vaste kosten bovenop mijn huurprijs van 450 Euro. Dit voor een appartement met 1 slaapkamer waar ik alleen woon. Toen ik het contract aanging waren deze kosten 100 Euro maar na een grote eindafrekening is er mij gezegd dat dit met 100 Euro omhoog zou gaan. Met goedwil heb ik dit ook al meer dan 2 jaar betaald, ook al heeft me dit enorme financiele problemen berzorgd.
De situatie is nu zo, mijn appartement heeft geen aparte meters om hiervoor bewijs voor te leggen dat ik inderdaad zulke kosten moet betalen. Haar enige redenering was dat de afrekening ineens veel hoger was dan het jaar daarvoor. De totaal berekening komt neer op mijn appartement en het cafe beneden waarvan zij eigenaar is. Dus alle kosten is voor beide, de maandelijkse kost voor water, gas en electriciteit is ongeveer 450 Euro. Het kan toch niet dat een klein appartement daarvan bijna de helft betaald? Ik heb al bij al maar 1 lichtbron in gebruik, ik heb geen wasmachine of droogkast en gebruik een laptop. De verwarming werkt op gas maar staat in de woonkamer, waardoor de andere kamers koud zijn tijdens de winter omdat ik de deuren dicht houd zodat ik toch wat warmte kan binnenhouden.
Dus ik geloof niet dat deze kosten ten rechte zijn aangerekend, en van wat ik kan zien in mijn contract had ze al helemaal het recht niet om deze verhoging zonder papierwerk door te voeren. Nu dat ik mijn opzeg wil doen wil ze dus ook dat ik die grote afrekening van enkele jaren geleden ineens ga betalen (ik kon financieel geen afbetaling doen wegens te hoge kosten die ik al betaalde en lage inkomsten) Maar als het inderdaad zo is dat ik al die jaren zulke kosten heb betaald, zonder daar recht op was, dan is die rekening twee maal betaald.
Ook is er niets van gekomen toen ik dit heb aangevochten via de huurdersbond, drie brieven waren verstuurd om bewijs te vragen waarop ze dit berekend en het enige dat voorgelegd was toen was de eindafrekening van het hele bebouw.
Ik had dus graag geweten wat ik kan doen om hier wat aan te doen. Ik heb nog een maand achterstallige huur staan hierbovenop en ze heeft me al verteld dat ik mijn huurwaarborg niet ga terugkrijgen omdat een deel van de vloer schade heeft. Ook al wil ze na mij niet meer verhuren gaat ze mijn volledige waarborg inhouden voor een reparatie van een stukje vloer.
Huurcontract is automatisch 9 jaar geworden na 3 jaar. Het is geregistreerd en een plaatsbeschrijving is gedaan. Aanvangsdatum was 15 februari 2012.