Contract niet geregistreerd, opzeg ingediend, mag ik vertrekken zonder kosten?

Jessica.03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Contract niet geregistreerd, opzeg ingediend, mag ik vertrekken zonder kosten?

#1 , 03 apr 2016 07:43

Mijn contract was niet geregistreerd de dag nadat ik mijn opzeg had ingediend bij mijn huisbaas.

Mag ik het pand vroegtijdig verlaten zonder mijn opzeg uit te doen, en zonder dat ik een boete moet betalen ondanks dat ik
mijn opzeg document al heb ingediend en dit ondertekend werd door beide partijen.

Indien ik mijn huisbaas in mijn opzeg document op de hoogte bracht van het niet geregistreerde contract, dan kon hij dit alsnog gaan registreren en dan pas mijn document ondertekenen, of weigeren om mijn document te ondertekenen.

Alvast bedankt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 03 apr 2016 07:54

Met welke opzegperiode hebt u opgezegd, en welk type contract was het (korte termijn, zgn 3.6.9,...) , en wat was de ingangsdatum, en de datum van uw opzeg ?

Hoe hebt u opgezegd (mail, telefoon, aangetekende brief? )

Oei, blijkbaar is mijn antwoord al achterhaald door de antwoorden op uw vorig topic.

eylis

#3 , 03 apr 2016 07:59

poster, géén twee topics openen over dezelfde vraag.dat is voor posters die je willen helpen met raad, ingewilkeld om de thread te blijven volgen. Beter voeg je NIEUWE info aan een case toe op hetzelfde topic. En de info die bosprocureur bvb nu opvraagt heb je in dezelfde andere topic ook al gegeven, dus voor jezelf is het ook niet eens practisch...

Reclame

Jessica.03
Topic Starter

#4 , 03 apr 2016 08:05

Weet dat ik twee keer ongeveer hetzelfde vraag, maar nu vraag ik specifiek of ik mag vertrekken ondanks ik mijn opzeg al ingediend heb.
Dacht dat dit nu een meer geïsoleerde vraag was.

Contract van 9 jaar. ( in contract staat niets vermeld over boetes bij vroegtijdig vertrek)
Ingangsdatum 01.01.2015, datum van opzeg 21.03.2016
Bevestiging van niet geregistreerd contract op 22.03.2016 via mail.
Schriftelijk opgezegd, brief persoonlijk gaan afgeven, ondertekend met datum en naam van huisbaas en mezelf.

sloeberken

#5 , 03 apr 2016 08:48

Bij niet registratie beslis je zelf wanneer je opzegt en bepaal je zelf u opzeg termijn.
De opzeg datum die jezelf hebt ondertekend zal je moeten respecteren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jessica.03
Topic Starter

#6 , 03 apr 2016 09:04

Ook als ik een tegen opzeg indien denk je?
waar ik vermeld dat het contract niet geregistreerd is en ik volgens de wet dan mag vertrekken wanneer ik wil.

sloeberken

#7 , 03 apr 2016 09:20

Ook als ik een tegen opzeg indien denk je?
waar ik vermeld dat het contract niet geregistreerd is en ik volgens de wet dan mag vertrekken wanneer ik wil.
Hoe kan je tegen u eigen opzeg een tegen opzeg geven, je hebt al het voordeel dat je geen verbrekingsvergoeding dient te betalen.

Woninghuurcontracten dienen geregistreerd te worden in gevolge art. 19, ten 3de van het Wetboek van Registratierechten. Deze registratie gebeurt zonder kosten en dit sinds 1.01.2007. In gevolge de programmawet I van 27.12.2006, geldt voor huurcontracten die niet binnen de 2 maanden werden geregistreerd sinds 1.07.2007 een bijzondere sanctie. De huurder kan in dit geval de huurovereenkomst onmiddellijk beëindigen zonder opzeggingstermijn en zonder verplicht te zijn enige wettelijke vergoeding te moeten betalen wegens beëindiging van de huurovereenkomst tijdens de eerste 3 jaar van de huurperiode.

Door het feit dat je zelf bepaald hebt van drie maand opzeg, is deze opzeg rechtsgeldig en zal je deze moeten respecteren.

Jessica.03
Topic Starter

#8 , 03 apr 2016 09:29

Dat voordeel had ik ook als mijn contract geregistreerd was ,aangezien de huisbaas dit niet in zijn huurcontract opgenomen heeft.

Ik zou nu gewoon de resterende 2 maanden huur niet willen betalen aangezien ik elders ook al huur moet betalen. Waar ik volgens mij recht op heb aangezien het niet geregistreerd is. Dus ik heb nu 1 maand van de 3 opzeg betaald, April.

Indien ik een aangetekende brief stuur met daarin het bewijs van de niet registratie en de vermelding dat ik op 1 mei het pand verlaat zonder me aan de wettelijke opzegtermijn te houden die ik indiende op 21.03.2016 aangezien het contract niet geregistreerd is en ik daarom als huurder het recht heb om te vertrekken zonder opzeg en zonder verbrekingsvergoeding.

sloeberken

#9 , 03 apr 2016 09:36

Dat voordeel had ik ook als mijn contract geregistreerd was ,aangezien de huisbaas dit niet in zijn huurcontract opgenomen heeft.

Ik zou nu gewoon de resterende 2 maanden huur niet willen betalen aangezien ik elders ook al huur moet betalen. Waar ik volgens mij recht op heb aangezien het niet geregistreerd is. Dus ik heb nu 1 maand van de 3 opzeg betaald, April.

Indien ik een aangetekende brief stuur met daarin het bewijs van de niet registratie en de vermelding dat ik op 1 mei het pand verlaat zonder me aan de wettelijke opzegtermijn te houden die ik indiende op 21.03.2016 aangezien het contract niet geregistreerd is en ik daarom als huurder het recht heb om te vertrekken zonder opzeg en zonder verbrekingsvergoeding.
Nee je had dat recht zelf u opzeg termijn te beslissen, Je hebt het zelf getekend.
is niet omdat iets niet in het huurcontract staat dat verhuurder geen verbrekingsvergoeding kon vragen.
U leest alles totaal verkeerd, maar is u keuze. Is niet omdat er aan een rood licht geen stop staat, dat je mag doorrijden.

chantika

#10 , 03 apr 2016 09:43

Door het feit dat je zelf bepaald hebt van drie maand opzeg, is deze opzeg rechtsgeldig en zal je deze moeten respecteren.

Lees anders nog eens alle antwoorden door.

Jessica.03
Topic Starter

#11 , 03 apr 2016 09:56

Oké dan vrees ik dat ik inderdaad de 2 maanden opzeg nog zal moeten betalen, als het niet anders is dan is het maar zo en dan zal ik me hier ook aan houden. Iemand anders zei in een andere toppic dat ik dit wel kon doen, tegen mijn eigen opzeg ingaan. Vandaar de onduidelijkheid.
reflexie, conract is niet geregistreerd. Je hebt de wettelijke vooropzeg gegeven waarmee de eigenaar akkoord is. In de logica van opzeg en tegenopzeg, zou je je eigen vooropzeg met een tegenopzeg kunnen verkorten (denk ik, je moet de huurwetartikels ivm opzeg en tegenopzeg eens nalezen) Je zou, als deze constructie klopt, enkele dagen voor 1 mei een nieuwe vooropzeg kunnen doen in het kader van een niet-geregistreerd huurcontract waar de vooropzegperiode dus niet opeisbaar is door de verhuurder. Ik denk nu echt niet dat de verhuurder nog ijlings je contract gaat laten registreren. Je moet nu de afgesproken vertrekdatum ook niet meer bediscussieren met de verhuurder. De dag dat je je nieuwe vooropzeg doorstuurt (van enkele dagen) controleer je eerst bij het registratiekantoor of er een nieuwe aanvraag voor registratie is aangekomen.
Ik lees op verschillende websites dat je de huisbaas best niet op de hoogte brengt dat je weet dat het contract niet geregistreerd is. En dat als je contract niet geregistreerd is op het moment dat je je opzeg hebt ingediend het dan niet meer alsnog kan geregistreerd worden door de huisbaas.

Als ik in mijn opzeg brief geschreven had dat ik op 1 mei zou vertrekken zonder de wettelijke opzegtermijn in acht te nemen omdat het contract niet geregistreerd was, dan kon de huisbaas dit toch weigeren goed te keuren, omdat het in zijn voordeel is, om dan nog het contract te gaan registreren en dan te eisen dat ik wel de 3 maanden opzeg doe.

Ben beetje stom geweest hierin, maar was eerste keer dat ik huurde, huisbaas neemt het kennelijk allemaal niet zo heel professioneel op. En was te enthousiast over de nieuwe woning die ik vond dat ik daar snel heb toegezegd om zo zeker te zijn dat ik daar kon gaan wonen. Vond het ook moeilijk om een risico te nemen en mijn opzeg al in te dienen en dan niet zeker te zijn of je een woning vind naar je zin binnen die 3 maanden...

sloeberken

#12 , 03 apr 2016 10:06

Een tegenopzeg kan je enkel doen als de opzeg uitgaat van de verhuurder, niet van u eigen opzeg.

Raad u aan de moeite te doen de huurwet eens te lezen, zeker voor de toekomst.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Jessica.03
Topic Starter

#13 , 03 apr 2016 10:13

Die huurwet heb ik al heel doorgenomen, maar er staat toch helemaal niets in beschreven over het geval dat ik hier nu voorleg.
Of lees ik daar dan helemaal overheen?

Bedankt voor alle reacties. Ik ga raad vragen aan een jurist en als ik niet in mijn recht ben op deze manier, dan heb ik pech en betaal ik gewoon de resterende 2 maanden huur. Jammer voor mij dan maar. Had ik maar beter moeten opletten voor ik mijn opzeg indiende.

Bedankt

sloeberken

#14 , 03 apr 2016 10:38

Die huurwet heb ik al heel doorgenomen, maar er staat toch helemaal niets in beschreven over het geval dat ik hier nu voorleg.
Of lees ik daar dan helemaal overheen?

Bedankt voor alle reacties. Ik ga raad vragen aan een jurist en als ik niet in mijn recht ben op deze manier, dan heb ik pech en betaal ik gewoon de resterende 2 maanden huur. Jammer voor mij dan maar. Had ik maar beter moeten opletten voor ik mijn opzeg indiende.

Bedankt
Als het er niet instaat dat je een tegenopzeg kan geven, dan bestaat die mogelijkheid niet.

Jessica.03
Topic Starter

#15 , 03 apr 2016 11:06

Oké bedankt!

Terug naar “Huren”