verhuren van studio / aangeven + domiciliëring + verzekering

nder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verhuren van studio / aangeven + domiciliëring + verzekering

#1 , 02 apr 2016 12:26

Hallo, veel hulp gevraagd! :)
Ik schets de situatie even:

Mijn vriend en ik wonen sinds een jaar in ons (gekocht) huis.
Toen we dit goed kochten, bleek dat dit bestond uit 2 percelen met ieder een apart kadastraal nummer.
Ons huis staat op kadastraal nummer 346t en heeft huisnummer 38.
Nu is er aan ons huis ook een studio gebouwd. Deze studio bevindt zich samen met ons terras en tuin op het tweede perceel met kadastraal nummer 346v en heeft huisnummer 38/2.
Het is als het ware een studio die een eigen ingang heeft (via het tuinpoortje), waarbij dan de tuin en het terras gemeenschappelijk zijn, maar beide percelen zijn dus van ons en werden als 1 geheel verkocht.

Nu willen we de studio graag verhuren aan een vriendin, maar we zitten met heel wat vragen.

* MOETEN we op onze belastingbrief aangeven dat we huurinkomsten hebben? In principe 'weet' niemand dat wij op ons terrein ook een studio hebben. Het zou even goed een deel van ons eigen huis kunnen zijn. Wat zijn de gevolgen wanneer we dit niet aangeven? Wordt dit streng gecontroleerd? Want buiten het feit dat we dan enkel meer belastingen moeten betalen (gebaseerd op het KI van perceel 346v), zie ik hier ook geen voordelen in...
* MOET de huurovereenkomst ingegeven worden op MyRent? Want als we dat doen, vermoed ik dat we ook sowieso de huurinkomsten zullen moeten aangeven bij de belastingen? Dan is het immers duidelijk dat we verhuren...
* Die vriendin wil zich graag domiciliëren op dit adres. Moet zij dan aangeven van zich te domiciliëren op 38/2? Verandert dit dan iets aan de situatie voor mij en mijn vriend wat betreft onze belastingen? Komt zij dan op een apart adres of komt zij ten laste van ons? Hoe zit dit juist?
* Als ze gedomicilieerd is op dit adres, kan dan achterhaald worden dat zij huur betaalt aan ons? (gelinkt aan vraag 1)
* Ons huis en de studio zijn nu beide gedekt door onze eigen brandverzekering. Wanneer de studio verhuurd wordt, moeten we hier dan iets voor doorgeven of laten aanpassen? Is de huurster en onze studio dan nog steeds gedekt door onze verzekering of moet die een eigen verzekering voorzien? Het gaat immers om een gebouw dat volledig op onze grond ligt en momenteel ook mee gedekt wordt door onze verzekering.

Alle informatie is welkom, want ik kan nergens informatie vinden over een soortgelijk geval en ik zie door het bos de bomen niet meer.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 apr 2016 20:16

Beide panden hebben een eigen KI en je zal 2 aanslagbiljetten voor onroerende voorheffing krijgen. Het KI van de studio moet je op je belastingen aangeven als 2e woning. Mogelijk heft de gemeente ook toeristenbelasting als er niemand gedomicilieerd is. De huurinkomsten worden niet nog eens apart belast (tenzij de huurder ze aangeeft als beroepskost of de studio gemeubeld is; dan gelden specifieke regels)

Dit alles in de veronderstelling dat bij aankoop beide panden niet herenigd werden (om belasting op een 2de verblijf te vermijden). In dat geval moet de huurder er gedomicilieerd zijn en vormen jullie een feitelijk gezin met al z n nadelen (bij bv schulden van de huurder)

Als de huurder er niet gedomicilieerd is overtreed je de Vlaamse wooncode omdat kamerverhuur enkel mag na goedkeuring. Zolang niemand reclameert zal er normaliter geen haan naar kraaien.... De huurder pleegt dan ook domiciliefraude als ze geen student meer is ...

nder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2016 14:48

Oké bedankt. Momenteel is ze nog student. Vanaf augustus is ze afgestudeerd en zal ze zich dan op het adres domiciliëren. Dat zou dan geen probleem mogen zijn vermoed ik? De studio is ook niet gemeubeld verhuurd.

De beide panden werden niet hereningd, dus dan kan zij zich domiciliëren op nr 38/2.

Wat vreemd dat de gemeente een toeristenbelasting kan heffen op een lege studio, maar dat huurinkomsten niet extra belast worden?
Ik snap helemaal niets van dit belastingssyteem...

Indien iemand zich geroepen voelt om meer duidelijkheid te scheppen, eeuwige dank in ruil!

Reclame

Terug naar “Huren”