dagvaarding vredegerecht

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

dagvaarding vredegerecht

#1 , 30 mar 2016 12:23

Goedemiddag iedereen,

Mijn huurwoning staat reeds paar maanden te koop, (via een Immo-kantoor), van in het begin is het niet correct verlopen. Tot nu toe amper 2 geïnteresseerden, de eerste heeft zijn bezoek daags zelf geannuleerd (ik had speciaal verlof gevraagd om hier op tijd te zijn op de doorheen imo-kantoor voorgestelde uur en dag),ik heb hier niks over geklaagd, heb ik alle begrip voor gehad.
De 2e kandidaat-koper wou op die specifieke dag en dat uur (enkel die dag paste blijkbaar voor hen) langskomen, ik opnieuw extra moeite gedaan nl vroeger vertrekken op (nieuwe) job (alsook de personeelsdienst moeten lastig vallen om mijn uurrooster vroeger te krijgen zodat ik de door hen gewenste dag kon bevestigen).
(Deze woning heeft verschillende problemen, (vocht, schimmel, lekkend dak, buizen die ondergronds lekken, enz enz) waarvan zowel de eigenaar als het immo-kantoor reeds geruime tijd en héél goed van op de hoogte zijn. Door deze problemen wil de eigenaar dit huis ook snel verkopen zodat hij de reparaties niet (meer) moet uitvoeren. (eigenaar heeft dit huis pas 2 jaar geleden gekocht en gerenoveerd maar niet voldoendeen slecht gedaan blijkt nu).
Die 2e kandidaat-kopers hebben tot 2x toe het uur gewijzigd, de dag ervoor en de dag zelf, ik heb hier niks over gezegd of geklaagd.
Die kandidaat-kopers wouden plots met mij alleen praten over de problemen aan deze woning (ze hadden door dat die meneer vh immo-kantoor hen niet alles vertelde, en zeker niet de waarheid omtrent die problemen. Ze vroegen aan hem om de woning te verlaten zodat ze in alle rust met mij eens konden praten.
Die meneer vh immo-kantoor bedreigde mij (in bijzijn van die bezoekers) toen en zei dat ik met onmiddellijke ingang mijn opzeg zou krijgen en dat ik een "ambetante en tegenwerkende huurder"ben.

Dit was begin maart, op zaterdag 19 maart krijg ik een mail van een andere meneer vh immo-kantoor (die verantwoordelijk is voor het verhuur, die die mij bedreigde was iemand vd verkoopafdeling) met daarin de eis en het dreigement dat ik voor 22 maart schriftelijk moest antwoorden op hun bezwaren en beschuldigingen in zijn schrijven (wat ik nog niet ontvangen had, daar er hier géén postbedeling is op zaterdag) of anders gingen ze over tot dagvaarding bij het Vredegerecht voor mijn "stroeve-medewerking tot verkoop van het pand"!!
Ik heb alles gedaan wat zij mij vroegen en voorstelden, ging direct met alles steeds akkoord, en dan krijg je dit?
Ik heb onmiddellijk (dus voor 22/03) een gewoon en AS (ook per mail) gestuurd met mijn antwoorden (tegenargumenten en weerleggen van hun valse beschuldigingen tegen mij aan de hand van bewijzen, nl mails, sms'en, brieven,enz).

Op maandag 21 maart krijg ik een mail van die verkoper vh immo-kantoor (als antwoord op mijn schrijven) met de vraag of hij deze week kon langskomen met 3 kandidaat-kopers, het liefste op donderdag, (tussen 18:15 en 18:45) maar indien die dag niet zou passen voor mij dan moest ik maar andere dagen voorstellen. Ik heb onmiddellijk een mail teruggestuurd met daarin de dagen dat het voor mij wel paste nl op woensdag en vrijdagavond, van 17:00 tot 19:00, ik heb daarin ook uitgelegd dat donderdagavond tot mijn grote spijt niet kon voor mij door werkomstandigheden (dus omstandigheden buiten mijn wil en wens om, daar ik nog maar net was beginnen werken op dat bedrijf kon ik weer eens niet om verlof of vroeger vertrekken vragen daar ik zieke collega's moest vervangen).
Ik heb hier tevergeefs zitten wachten op zowel woensdag- als vrijdagavond, van 17:00 tot 19:30 op die man vh immo-kantoor en zijn kandidaat-kopers, maar niemand gezien of gehoord!!
Ze hebben niet eens de moeite gedaan om de afspraken te bevestigen of te annuleren. Niks van communicatie meer van dat immo-kantoor.
Ik heb hen een schrijven gestuurd met de mededeling hiervan (nl 2 x tevergeefs zitten wachten).
In contract staat dat de bezoeken in afspraak zullen verlopen, is ook zo met het immo-kantoor afgesproken, die willen nl géén vaste bezoekdagen en -uren, is niet flexibel genoeg voor hen. Zij willen enkel bezoeken op vooraf vastgelegde afspraak. Maar dan doen ze dit? Zich dus niet aan de afspraak houden.

Nu heb ik vernomen dat ze mij alsnog gaan dagvaarden voor het Vredegerecht voor het "stroeve medewerken bij de verkoop van het pand" en "het melden aan bezoekers van door hen niet-gekende problemen aan het pand"?
Zelfs nadat ik hier 2 avonden voor niks thuis heb zitten wachten, verlof moest vragen met risico op mijn job te verliezen! En al de door mij genoemde problemen aan die bezoekers zijn reeds lang geweten door de eigenaar en door hen.
Mijn vraag is nu wat ik moet doen aan deze pesterijen en valse beschuldigingen van dat immo-kantoor?
Hoe geraak ik aan een advocaat voor die zaak bij het Vredegerecht?
Dank bij voorbaat voor al jullie hulp!
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 30 mar 2016 13:16

je hebt geen advokaat nodig, en mag uzelf verdedigen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 30 mar 2016 13:32

Heb je bewijzen dat je die schade aan het pand gemeld hebt? Met andere woorden: heb je het uittreksel van een aangetekende zending naar de eigenaar (immo doet niets ter zake)?
In theorie kan een mail ook volstaan, dit kan misschien aanvaard worden als bewijs.
Telefoongesprekken kun je helaas niet bewijzen.

Als je dit hebt, en de informatie uit de openingspost is correct, kunnen ze je niets maken bij de rechtbank.
Zij zijn de eisende partij, dus zij zullen hun beide zaken waarvoor je opgeroepen wordt, moeten bewijzen.
Ik vraag mij al af hoe ze dit zullen doen voor het tegenwerken (als je openingspost klopt). Het tweede kun je hopelijk bewijzen met wat ik zei in m'n eerste alinea.

Advocaat is niet nodig, je kunt jezelf verdedigen.
Mocht het fout lopen op het vredegerecht kun je altijd zeggen aan de rechter dat je je liever zou willen laten verdedigen door een advocaat, en uitstel vragen.

Wat kun je doen tegen de pesterijen?
Andere woonst zoeken via een andere immo.

Voor het vredegerecht dien je trouwens een dag congé op te nemen, zij schikken zich namelijk niet naar jouw werkuren.
En tenzij iemand mij kan tegenspreken hierin, krijg je er ook geen vergoeding voor mocht je winnen (hiervoor zou je opnieuw een zaak moeten opstarten tegen de tegenpartij).

In ieder geval: wacht eerst de oproeping af (zou me verbazen mocht dit meteen een dagvaarding zijn), en oordeel daarna.
Voor hetzelfde geld willen ze jou nu gewoon bang maken, dan doen immo's wel vaker.

Reclame

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 30 mar 2016 13:54

Tav "Blaatpraat"

Dank U voor uw hulp, info en moeite om dit voor mij te doen!

Ik heb inderdaad bewijzen (schrijven en mails) i.v.m. schade, zij (imo kantoor) hebben dit trouwens zelf bevestigd in hun schrijven dat ik dit reeds 2 jaar geleden aan hen gemeld heb alsook aan de eigenaar.
Ik zet altijd alles op mail (of op brief) door vorige negatieve ervaringen met een immo-kantoor.
En alles wat ik schreef (in mijn openingspost) is de waarheid en klopt volledig.

De eigenaar heeft zich trouwens (per sms'en) geëxcuseerd deze week voor het agressieve gedrag en de dreiging met dagvaarden van het immo-kantoor. En heeft mij ook (per sms'en) laten weten dat ik absoluut géén slechte huurder ben, integendeel zegt hij. (eigenaar woonde al die jaren naast mij tot 4 weken geleden, dat huis heeft hij ook verkocht en is verhuisd). Hij zei dat het immo-kantoor hem gepusht heeft om mij te dagvaarden op basis van de (foutieve) info die ze aan hem voorgelegd hebben.
Ik ga inderdaad op zoek naar nieuwe woonst, heb mijn opzeg gekregen van de verhuurder (eigenaar). Wou ik ook en heeft hij gedaan, ik heb nu tot eind september 2016 om nieuwe woonst te zoeken.

Ik dacht dat een advocaat echt nodig was aangezien die immo-kantoren wel een ervaren advocaat hierin zullen hebben en sturen, en zij ook reeds véél ervaring in deze dingen hoogstwaarschijnlijk hebben terwijl ik een leek ben, die niks van de wetgeving i.v.m. huren af weet. Dus dan is het moeilijk om jezelf daar te staan verdedigen tegen al die ervaren advocaten en rechters.
groeten,

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 30 mar 2016 13:54

Als in uw huurcontract staat dat er op afspraak kan worden bezichtigd dan hebt u zich daar aan te houden. Of wel staat hier in dat u op dag X en Y van uur A tot B en van C tot D aanwezig moet zijn. Zoiets is standaard bij einde huur en om nieuwe huurders of in uw geval kopers toe te laten het pand te bezichtigen.
U hebt geen contract met het immo bureau.
U bent geen partij tussen verhuurder - immo en nieuwe kopers dus u mag zich niet moeien met wat mag en kan gezegd worden. Het immo bureau kan hier optreden voor de verhuurder. Uw contract is met de verhuurder en probloemen dient u aan deze en aan niemand anders te melden best met een aangetekend schrijven.

U kan aan eigenaar wanneer er geen modaliteiten in huurcontract staan zelf met een voorstel komen ( wel rijkelijk laat) dat u per week twee periodes voorziet vb in de week van 18 tot 21 ( ik schrijf hier maar wat) op dinsdag of donderdag en op zaterdagmorgen van 10 tot 13- doe dat aangetekend. Dat kan u nu herhalen of verwijzen als u al een AS met deze regeling hebt gestuurd naar de eigenaar.
Indien in uw contract echter staat na overeenkomst dan dient u zich daar aan te houden.
U zal dan aan aan vrederechter moeten bewijzen dat u pas per 14 dagen uw dienstrooster krijgt - dat u daar pas werkt - dat het niet makkelijk is om steeds plots verlof te vragen - dat u al enkele malen verlof hebt gevraagd zonder dat er iemand kwam opdagen.
Ofwel geeft u een sleutel aan een vertrouwenspersoon.
(Gezien onderbroken door lang telefoongesprek zie ook @blaaspraat)

En als u nog een brief van de eigenaar heeft waarin staat dat hij niet akkoord gaat met de wijze van werken van immo staat u wel sterker.
Immo moet wel specifiek door eigenaar aangesteld zijn om in zijn naam naar de rechter te stappen ... wat mij raar lijkt.
Immo kantoor aangesloten bij het CIB?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 30 mar 2016 14:20

Ik ga inderdaad op zoek naar nieuwe woonst, heb mijn opzeg gekregen van de verhuurder (eigenaar). Wou ik ook en heeft hij gedaan, ik heb nu tot eind september 2016 om nieuwe woonst te zoeken.
Heel waarschijnlijk is die opzeg niet wettelijk, welk contract heb je, korte duur of 9 jarig.
Opzeg voor verkoop is onwettig.

Lees ook eens de huurwet, zodat je weet waarover ze praten: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 30 mar 2016 14:27

Ik dacht dat een advocaat echt nodig was aangezien die immo-kantoren wel een ervaren advocaat hierin zullen hebben en sturen, en zij ook reeds véél ervaring in deze dingen hoogstwaarschijnlijk hebben terwijl ik een leek ben, die niks van de wetgeving i.v.m. huren af weet. Dus dan is het moeilijk om jezelf daar te staan verdedigen tegen al die ervaren advocaten en rechters.
groeten,
Een immo zal jou niet voor het vredegerecht oproepen, dit zal de eigenaar zijn.
De eigenaar zal, normaal gezien, geen hulp krijgen van de advocaat van de immo (hooguit op voorhand raadgeving, maar deze is dan off-the-record, net zoals jij nu op dit forum komt raad vragen).

En het verschil tussen met en zonder advocaat kan veel uitmaken, maar hoeft niet veel uit te maken.
Vorige zomer ben ik zelf naar het vredegerecht moeten gaan voor een geschil met de eigenaar van m'n vorige woonst.
Deze vroeg 1800 euro bij vertrek.
Zonder advocaat heb ik dit kunnen verlagen naar 300 euro. Met advocaat zou het misschien nog gelukt zijn om 1 laatste punt verdedigd te krijgen ter waarde van 80 euro (omdat deze het wel beter kunnen uitleggen), maar die 80 euro dat ik minder zou moeten betaald hebben, weegt uiteindelijk niet op tegen de advocaatskosten die ik zou gehad hebben.
Maar goed, dit is maar 1 voorbeeld uit de miljoenen...

Maar als ik tussen de regels lees, hoef je je dus geen zorgen te maken.
Het is, zoals ik zei, de eigenaar die jou zal oproepen, en deze heeft daar zo te lezen niet veel zin in.
Mocht mijn verwachting anders uitdraaien, mag je het gerust posten in dit topic, en dan zullen we je wel extra tips geven. :)

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 30 mar 2016 14:40

Dank U @Blaatpraat. :-)

Uw info helpt me enorm en stelt me een pak geruster.
En ik heb inderdaad ook géén zin om (veel) geld uit te geven aan een advocaat als dit niet echt nodig is of niet veel verschil zou maken.
(Als alleenstaande moeder kan ik dat geld voor véél nuttigere zaken gebruiken).
Nogmaals dank!
groeten,

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 30 mar 2016 14:42

Tav @sloeberken

Heb een contract van korte duur nl contract van drie jaar, van 01/10/13 tot 30/09/16.
Heb vorige week opzeg gekregen vd eigenaar.
groeten

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 30 mar 2016 15:35

Tav @sloeberken

Heb een contract van korte duur nl contract van drie jaar, van 01/10/13 tot 30/09/16.
Heb vorige week opzeg gekregen vd eigenaar.
groeten
Dan is de opzeg correct.
Zie vooreerst wat er gevraagd word in de dagvaarding, en laat dat even weten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

veronica2111
Topic Starter
Berichten: 21

#11 , 31 mar 2016 14:50

Hallo iedereen,

Vandaag zat er plots dit schrijven vh immo-kantoor in mijn brievenbus als antwoord op mijn mail vn 21/03/16 ivm de door mij voorgestelde dagen en uren voor bezoeken vorige week en ze mij toen hebben laten zitten die 2 avonden zonder enige info, mail, brief, telefoontje of de bezoeken nu niet meer doorgingen of de dagen niet pasten, enz ... niks van info tot vandaag dus.
(Ik heb vorige week vrijdag wel alle mails, sms'en, brieven, enz aan de eigenaar doorgestuurd met daarin mijn verhaal en hij excuseerde zich toen voor het dagvaarden, misschien heeft eigenaar een hartig woordje met hen gepraat vandaar dit schrijven plots vn hen)

Maar ik weet niet goed of ik dit serieus moet opnemen, hun nederig excuserend gedrag plots nadat ze maanden lang alleen maar dreigen, grof zijn tegen mij en mij van alles beschuldigen en brief met dagvaarding nog stuurden op 19 maart. Is het alsof ze nu plots nederig op hun knieën gaan en ik alles mag beslissen ? Lijkt me niet serieus en een valstrik.

Ik wou hun brief als bijlage hier zetten maar lukt mij niet dus heb ik hun brief overgeschreven:
ik citeer:

"Geachte mevrouw,
Naar aanleiding van uw eerdere communicatie omtrent de bezoeken hebben wij met de verschillende kandidaat-kopers een tijdstip gezocht die voor iedereen schikt. Gezien de door u vooropgestelde tijdstippen geen optie bleken te zijn voor alle partijen hebben wij deze bezoeken "on hold" geplaatst, daar wij u niet onnodig tot last willen zijn.
Het lijkt on de beste optie om twee vaste tijdstippen per week af te spreken die wij steeds kunnen hanteren om kandidaat-kopers de woning te laten bezichtigen. Wij willen u zeker niet onnodig tot last zijn en stellen dan ook voor dat wij, indien dit toegelaten is per mail of per sms, zullen bevestigen indien er op deze welbepaalde tijdstippen kandidaten zullen langskomen.
Graag ontvangen wij dan ook per brief, per mail, per sms,... wat uw voorkeur draagt, de twee tijdstippen die u schikken in de loop van volgende week. Zo hebben wij ruim voldoende de tijd deze momenten door te geven aan de kandidaat-kopers en waar nodig eventueel ons agenda aan te passen.`
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Mvg"

groetjes,

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 31 mar 2016 16:18

Geen spijkers op laag water zoeken!
Ingaan op hun verzoek en schappelijk uren doorgeven. Volgende keer als een kandidaat-koper of huurder aan u vraagt wat de bouwkundige gebreken van de woning zijn. Maakt u simpelweg duidelijk dat u onvoldoende kennis in die materie heeft om te kunnen oordelen over dat soort zaken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 31 mar 2016 16:50

Stuur u brief met de voorgestelde tijdstippen, naar immo met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 31 mar 2016 23:12

Maar zoals reeds gezegd en hier nogmaals herhaald werd over te toestand van de woning onthoud u zich van alle commentaar.

Terug naar “Huren”